Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:11

12
بهمن
خـوشبو باشید (1)

خـوشبو باشید (1)

عرق بدن به خودی خود بوی بدی ندارد. عرق زیر بغل به علت باكتری‌های موجود در این قسمت و برخی آنها بدبو می‌شود. صابون‌های زیر بغلی و دئورانت‌ها در واقع ذخیره غذایی باكتری‌ها محسوب می‌شوند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

بوی بدن مساله‌ای بسیار طبیعی است كه با عرق كردن به وجود می‌آید. وقتی كه خیلی گرم‌تان می‌شود، عصبی می‌شوید یا زمانی كه ورزش می‌كنید، مسلماً میزان تعرق بدن‌تان افزایش می‌یابد. این روشی برای تنظیم دمای درونی بدن است؛ پس نمی‌توان به‌طور كامل جلوی آن را گرفت و یا از آن ترسید، چرا كه عرق كردن برای بدن مفید است.

با پا گذاشتن به سن بلوغ، میزان تعرق بدن بیشتر می‌شود و این نیز بسیار طبیعی است. وقتی كه عرق با باكتری‌های طبیعی سطح پوست تركیب می‌شود، بوی بدی پیدا می‌كند. در طول دوران بلوغ، غدد تعرق بسیار فعال‌تر می‌شود و تركیبات شیمیایی بدن تغییر می‌كنند، به همین دلیل میزان تعریق در این دوران افزایش می‌یابد.

به دنبال عامل اصلی بوی عرق‌تان باشید

اگر باز هم بوی بد تعرق بدن‌تان برطرف نشد، سعی كنید بفهمید كه چه چیزی سبب بروز این مسأله می‌شود و آن عامل را از بین ببرید. به جای صابون از شامپوهای متوسط استفاده كنید، به جای آنكه بدن را با آب خالی بشویید و بعد خشك كنید از مواد پاك كننده برای شست‌وشوی بدن استفاده كنید.

 از نخ دندان استفاده كنید و هر روز دست‌كم دوبار دندان‌ها را مسواك بزنید. حداقل سالی دوبار به دندانپزشكی سر بزنید. بوی بد عرق می‌تواند در اثر تنفس بدبو نیز باشد. ورم و التهاب لثه و مشكلات دندان‌ها نیز سبب تنفس بدبو می‌شوند.

روش‌هایی برای از بین بردن بوی عرق بدن

گاهی اوقات بوی عرق در برخی نقاط بدن آنقدر تند و زننده می‌شود كه باعث شرمندگی و خجالت فرد در میان سایرین می‌گردد. برای از بین بردن بوی عرق بدن به نكات زیر توجه كنید:

هر روز دوش بگیرید

از مواد مناسب تمیز كننده استفاده كنید؛ مثل صابون و ژل حمام. همه جای بدن خود را به خوبی بشویید؛ به‌خصوص زیر بغل‌ها.

 از دئودورانت‌ها و انواع ژل‌ها فقط در مواردی كه دچار تعرق شدید می‌شوید، استفاده كنید.

 استفاده مداوم از اسپری‌ها و ژل‌ها باعث بدتر شدن تعرق بدن می‌شود.

بیشتر مردم این موضوع را نمی‌دانند كه عرق بدن به خودی خود بوی بدی ندارد. عرق زیر بغل به علت باكتری‌های موجود در این قسمت و برخی آنها بدبو می‌شود. صابون‌های زیر بغلی و دئورانت‌ها در واقع ذخیره غذایی باكتری‌ها محسوب می‌شوند.

بهتر است زیر بغل خود را به طور مرتب با آب بشویید و با پارچه تمیز خشك كنید. این‌كار را به مدت یك ماه انجام دهید. خواهید دید كه اصلا زیر بغل‌های‌تان بوی بد نمی‌دهند. اگر تعرق بدن شما بسیار زیاد است؛ ‌به طوری كه برای شما دردسر ساز می‌شود، از دئودورانت‌ها و انواع صابون‌ها و مایع‌های زیر بغل استفاده كنید. این محصولات می‌توانند جلوی عرق كردن را بگیرند.

لباس‌های خود را هر روز عوض كنید

لباس‌های زیر خود را زود به زود عوض كنید و لباس‌های تمیز بپوشید. اگر زیاد عرق می‌كنید، لباس‌های زیر خود را حتی روزی 2-3 بار عوض كنید تا احساس رطوبت كمتری كنید و دچار حساسیت و ناراحتی‌های دیگر نشوید. لباس‌های خود را در معرض هوا خشك كنید و در جاهایی نگهداری كنید كه هوا جریان دارد. سعی كنید لباس‌ها را آویزان كنید و آنها را به صورت تا شده در كشو نگذارید و در صورت استفاده از كشو، حتما كف طبقات كاغذ پهن كنید. هرچه لباس‌ها خشك‌تر باشند، باكتری‌ها بیشتر از بین می‌روند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- خوشبو باشید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چگونه خوشبو باشیم، عامل اصلی بوی عرق، روش های از بین بردن بوی عرق بدن، هر روز دوش بگیرید، تاثیر لباس در عرق کردن تعداد بازديد: 754 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز