Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:28

27
اسفند
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

تحقیقات جدید حاکی از آن است که برخی‌ بیماران مبتلا به غدد لنفاوی تغییر شکل...

خواندنی های پزشكی

 

 

درمان امیدبخش در غدد بافت لنفاوی مهاجم

تحقیقات جدید حاکی از آن است که برخی‌ بیماران مبتلا به غدد لنفاوی تغییر شکل یافته، نسبت به یک نوع داروی خوراکی واکنش خوبی نشان می‌دهند. به گزارش Science Daily، غدد لنفاوی‌تغییر شکل یافته نوع تهاجمی‌سرطان خون محسوب می‌شود که با درمان‌های موجود، امید به زندگی افراد مبتلا تا حدود 1 تا 7 سال است و بیمارانی که نوع آهسته این بیماری را دارند بین 10 تا 20 سال زنده می‌مانند. محققان کلینیک مایو در دانشگاه آریزونا دریافتند که حدود 45 درصد از بیماران مبتلا به غدد لنفاوی ‌تغییر شکل یافته که با داروی ‌خوراکی «لنالیدومید» تحت درمان قرار می‌گیرند، واکنش مثبتی به این داروی تنظیم‌کننده ایمنی ‌بدن نشان می‌دهند. این دارو با فعال کردن قاتل طبیعی سلول‌ها و نیز با قطع علائم مخابره شده سلول سرطانی مبنی ‌بر مرگ سلول‌ها، سلول‌های لنفاوی را از بین می‌برند. از میان این بیماران، 21 درصد به بهبودی کامل می‌رسند. محققان در فاز 2 این تحقیق، روی300 بیمار و اثر بخشی درمانی خاص مطالعه می‌کنند. از میان 217 بیمار، 33 فرد مبتلا به غدد لنفاوی تغییر شکل یافته با این دارو درمان شدند.

به بیماران به مدت 21 روز، روزی 25 میلی‌گرم داروی لنالیدومید دادند. و تا 7 روز دارویی به آنها داده نشد و دارو تا پیشرفت علایم سرطان ادامه پیدا کرد. به طور کلی‌پس از پایان دوره دارو، 45 درصد از آن‌ها به درمان واکنش مثبتی نشان دادند ولی نتایج بسته به نوع غدد لنفاوی متغیر بود. به گفته محققان با اینکه تعداد بیمارانی که به درمان پاسخ مثبت دادند کم است ولی میزان واکنش بیمار، مدت زمان دوام این واکنش و سادگی درمان جای امیدواری دارد. به طوری که در بیمارانی که اثر مثبتی دریافت کردند، این اثر تا حدود 13 ماه باقی می‌ماند. جنبه مثبت این دارو این است که تزریق آن آسان بوده و قابل تحمل است و برای بیمار سمی نیست. و عوارض جانبی آن شامل کاهش تعداد گلبول‌های‌ سفید خون است.

 

استفاده از ویروس سرخک در درمان تومورهای مغزی کودکان

محققان مرکز پزشکی دانشگاه ایالت اوهایو توانستند از ویروس‌های تغییر یافته سرخک به عنوان درمانی جدید برای تومورهای مغزی در کودکان موسوم به مدولوبلاستوما استفاده کنند.

به گزارش medicalnewstoday، مدولوبلاستوما شایع‌ترین تومور بدخیم سیستم عصبی کودکان محسوب می‌شود که حدود 20 درصد از تومورهای مغزی ‌دوران کودکی را در برمی‌گیرد. این تومورها در قسمتی از مغز ایجاد می‌شوند که مسؤول کنترل تعادل و سایر عملکردهای‌ حرکتی هستند. در حال حاضر درمان‌هایی برای آن وجود دارد ولی شامل درمان‌های تهاجمی همچون جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی ‌است. اما محققان همیشه به دنبال روش‌های درمانی مؤثرتر و با عوارض جانبی کمتری بوده‌اند.

محققان به تازگی توانستند با به کار گرفتن یکی از رده‌های واکسن ویروس سرخک، در از بین بردن سلول‌های توموری از جمله تومورهای مغزی بزرگسالان استفاده کنند. یکی از این رده‌ها ادمونستون نام دارد که هدف آن رسیدن به گیرنده CD46 سطحی سلول به منظور ورود به سلول‌های در معرض خطر است. و اثر این رده را در کشتن سلول‌های توموری با میزان بالای CD46 بالا در انواع چندگانه تومور نشان می‌دهد. محققان به این نتیجه رسیدند که خطوط سلولی مدولوبلاستوما گیرنده سرخک CD46 را ترشح می‌کند و مقدار بالایی از این ماده از نمونه‌های گرفته شده از مدولوبلاستوما به دست آمده است. و همین مسأله آنها را به این مطلب رسانده است که ویروس سرخک تأثیر مثبت خاصی نسبت به سایر ویروس‌ها روی این تومورها دارد. به طوری که با استفاده از این ویروس‌ها، تومورهای سرطانی در عرض 72 ساعت از بین رفتند. محققان این آزمایش‌ها را به مدت 10 روز روی موش‌ها آزمایش کردند و مشاهده کردند که تومورها در 2 موش به کلی از بین رفت و در یکی تنها قسمت‌های کوچکی از تومور باقی ماند و نیز از میان 11 موش تحت آزمایش، تومورهای مغزی در حدود 8 موش به کلی از بین رفت. استفاده از این روش، به کارگیری روش‌های درمانی دیگر را به حداقل می‌رساند.

 

نقش باکتری‌ در بروز چاقی

محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند در صد و دهمین همایش انجمن میکروب‌شناسی امریکا در سن دیگو اعلام کردند که باکتری‌ها در افرادی که مستعد چاقی هستند بیشتر از آنچه که پیشتر تصور می‌کردند تأثیر دارد. به گزارش medicalnewstoday، به گفته محققان تقابل میان عوامل ژنتیکی و ترکیبی از باکتری‌های موجود در معده آدمی، برخی افراد مستعد را در معرض خطر چاقی قرار می‌دهد. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که مکانیسم‌های ژنتیکی که افراد را در معرض چاقی قرار می‌دهند در آینده با بررسی‌‌های دقیق‌تر و همراه با درمان‌های ‌مناسب می‌تواند به افراد چاق در به دست آوردن سلامتی آن‌ها کمک کند. محققان اجتماعات باکتریایی معده افراد لاغر و چاقی را که از لحاظ ژنتیکی و سبک زندگی‌ مشابه بودند را مورد بررسی‌ قرار دادند در ابتدا محققان ارتباطی را میان ترکیب باکتری‌های معده و چاقی نیافتند ولی با اشتراک دادن آرایش ژنتیکی، الگوهای خاصی شروع به ایجاد شدن کردند.

یکی از الگوهای‌ ایجاد شده شامل ایجاد ژن متفاوتی ‌به نام FTO بود که با چاقی و حضور گروه‌های خاص باکتریایی در مجاری گوارشی در ارتباط بودند و نیز محققان دریافتند در افرادی ‌که دچار تغییرات ژنتیکی در ژن‌های گیرنده طعم و مزه می‌شوند، سطح پایین تنوع باکتریایی در معده با بروز احتمال چاقی در ارتباط بوده و برعکس، میزان بالای تنوع باکتری‌های معده با احتمال پایین چاقی مرتبط است. اگر چه این کشف هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد ولی به واسطه آن محققان درمان‌هایی چون استفاده از باکتری‌های‌ زیستی ‌محرک و درمان‌های بر پایه آنتی‌بیوتیک را برای‌ چاقی ایجاد کرده‌اند که در مورد هر فرد براساس ژنتیک و آرایش میکروبی او متفاوت است.

 

برای پیشگیری از بیماری قلبی، دو نوبت در روز مسواك بزنید

محققان تاكید كردند كه اگر دو نوبت در روز مسواك بزنید، می‌تواند شما را از بیماری‌های قلبی در امان نگه دارد. طی 20 سال گذشته، محققان بیش از گذشته به ارتباط بین بروز مشكلات و بیماری‌های قلبی و بیماری‌های لثه پی برده‌اند و مدارك علمی به اثبات رسانده است كه وجود التهاب در بدن مانند التهابات دهان و لثه نقش مهمی در گرفتگی و تشكیل پلاك در عروق ایفا می‌كند. اما در پژوهش جدید مشخص شد كه چه اندازه و چند نوبت مسواك زدن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در افراد كاهش دهد. ریچارد وات، پروفسور كالج لندن دانشگاه اسكاتیش و دستیاران وی در این تحقیق اطلاعات مربوط به 11 هزار فرد بزرگسال را كه در پژوهش سلامت اسكاتلندی شركت كرده بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این تیم تحقیقاتی اطلاعات فوق را از جنبه‌های رفتارهای الگوی زندگی مثل استعمال دخانیات، فعالیت بدنی و بهداشت روزانه دهان و دندان را بررسی كردند. به گزارش اكسپرس، محققان خاطرنشان كردند: نتایج به دست آمده تایید می‌كند كه رعایت بهداشت دهان و دندان با كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی ارتباط مستقیم دارد. این محققان تاكید می‌كنند كه دو نوبت در روز مسواك زدن در پیشگیری از بیماری‌های قلبی تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. شرح این یافته در مجله طب انگلیس منتشر شده است.

 

مصرف زیاد قهوه و تولد كودكان كم وزن

نتایج یك تحقیق جدید حكایت از آن دارد كه زنانی كه 6 فنجان قهوه در روز مصرف می‌كنند به احتمال زیاد دارای نوزادان كوچك‌تر و كم‌وزن‌تری نسبت به زنانی خواهند شد كه كافئین كمتری در روز مصرف می‌كنند.محققان با بررسی وضعیت سلامت 7‌ هزار و 300‌ زن از اوایل دوران بارداری كه 3‌درصد از آنها روزی 6 فنجان قهوه مصرف می‌كردند به این نتیجه رسیدند كه قد نوزادان این مادران به‌طور میانگین كوتاه‌تر از نوزادان مادرانی بود كه طی دوران بارداری‌شان كمتر كافئین مصرف می‌كردند. علاوه بر این نتیجه تحقیقات محققان در دانشگاه روتردام هلند حكایت از آن دارد كه این مادران با مصرف بیش از حد قهوه، كافئین بیشتری دریافت می‌كنند كه باعث می‌شود به‌طور میانگین در مقایسه با مادرانی كه حین بارداری كافئین كمتری مصرف می‌كنند، زودتر وضع حمل كنند. به‌نظر می‌رسد مصرف كافئین بر دوره رشد جنین از همان ابتدای دوران بارداری تأثیر می‌گذارد. به گفته محققان طی دوران بارداری باید از مصرف نوشیدنی‌های كافئین‌دار و گازدار مثل قهوه، چای و انواع كولاها خودداری شود. مقدار زیاد كافئین بر رشد كودك تأثیر می‌گذارد. بر مبنای نتایج این تحقیق همچنین زنان بارداری كه حتی روزانه یك فنجان قهوه استفاده می‌كنند در معرض به دنیا آوردن نوزادان كم وزن قرار می‌گیرند. به همین خاطر توصیه می‌شود تا جایی كه امكان دارد از مقدار قهوه مصرفی در طول روز كاسته شود.

 

داروی مسکن خطر عود سرطان سینه را کاهش می‌دهد

زنان مبتلا به سرطان سینه که طی زمان برداشتن سینه خود از داروهای مسکن استفاده می‌کنند در سال‌های ‌بعد کمتر در معرض خطر عود بیماری‌ قرار دارند.به گزارش medicalnewstoday، محققان بلژیکی با انجام تحقیقات خود روی 327 زن مبتلا به سرطان که تحت عمل برداشتن سینه خود بودند، ارتباط میان مصرف داروهای‌ مسکن در این زمان و کاهش احتمال عود بیماری ‌را مورد بررسی قرار دادند.طبق این مطالعات، مصرف نوعی داروی تجویزی غیراستروئیدی‌ ضدالتهابی در زنان مبتلا به سرطان در زمان برداشتن سینه، برگشت بیماری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد به طوری که در زنانی‌ که از این دارو استفاده می‌کنند احتمال بازگشت بیماری حدود 6 درصد و زنانی که از این دارو استفاده نمی‌کنند حدود 17 درصد است.

طبق مطالعات انجام گرفته، داروی مسکن دیگری چنین تأثیری را روی عدم بازگشت بیماری ندارد.تأثیر این داروی‌ مسکن روی عدم بازگشت سرطان محققان را شگفت‌زده کرده است چرا که تحقیقات حاکی از اثر بازگشتی‌ سایر داروهای ‌مسکن و نیز داروهای ‌بیهوشی‌ استنشاقی روی غدد سرطانی‌ است.محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استرس ناشی از عمل جراحی احتمال انتشار سرطان را قبل و بعد از عمل افزایش می‌دهد و دریافته‌اند که استفاده از داروهای‌ مسکنی چون مورفین، مانع از بروز واکنش‌های‌ ایمنی در افراد می‌شود.در طول عمل غدد سرطانی، سلول‌های ‌سرطانی وارد جریان خون می‌شوند و برخی ‌شواهد حاکی از این است که استفاده از داروهای ‌مسکن که واکنش‌های‌ ایمنی را کاهش می‌دهند توانایی بدن در نابودی‌ این سلول‌های سرطانی رها شده در جریان خون را از بین برده و خطر بازگشت سرطان را افزایش می‌دهد که این در نمونه‌ای حیوانی به اثبات رسیده است. این اثر دقیقاً در مورد داروهای بیهوشی استنشاقی نیز صدق می‌کند.

 

تأثیر ورزش روی کاهش پیر شدن سلولی

محققان امریکایی دریافتند که انجام ورزش‌های‌ سنگین و مختصر می‌تواند با جلوگیری از کوتاه شدن اولیگومرها به خاطر استرس پیر شدن سلول‌ها را کاهش دهد.به گزارش medicalnewstoday، طول اولیگومر به طور قابل توجهی یک شاخص بیولوژیکی برای فرسودگی حیات، تجمع اثرات ژنتیکی، رفتارهای سبک زندگی و استرس محسوب می‌شود. اولیگومرها نوارهای محافظتی DNA به شمار می‌روند که انتهای کروموزوم‌ها را پوشانده و از باز شدن آنها جلوگیری می‌کند. تحقیقات حاکی از آن است که کوتاه بودن این اولیگومرها باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل دیابت، بیماری‌ قلبی کرونر و مرگ زودرس می‌شود.محققان در مطالعات خود دریافتند که استرس روانی با کوتاه کردن طول اولیگومرها باعث پیری عمومی در تمام سلول‌های‌ بدن می‌گردد. انجام ورزش‌های نسبتاً سنگین به مدت 42 دقیقه، و 3 بار در هفته که نوعی تغییر در سبک زندگی محسوب می‌شود كه می‌تواند از کوتاه شدن طول اولیگومرها در اثر استرس جلوگیری نماید. مرکز جلوگیری و کنترل بیماری‌‌های ‌آمریکا توصیه می‌کند که افراد هفته‌ای 75 تا 150 دقیقه ورزش سنگین یا وزنه‌برداری انجام دهند. این ساعت‌های ورزش برای کودکان و نوجوانان حدود 90 ساعت در هفته توصیه شده است.

 

نقش کورتیزول در مرگ بیماران قلبی

محققان دانشگاه Graze در اتریش دریافتند که میزان بالای سرم کورتیزول در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مزمن با خطر میزان مرگ و میر آن‌ها در ارتباط است. به گزارش Science Daily، تاکنون اهمیت میزان کورتیزول در بیماران قلبی عروقی ناشناخته بوده است. کورتیزول هورمونی‌ است که از غدد فوق کلیوی ترشح شده و واکنش افراد را نسبت به استرس و اضطراب تنظیم‌کننده فشارخون تعدیل کرده و سطح قندخون را در حد طبیعی ‌نگه می‌دارد. محققان اتریشی مطالعات خود را در آلمان و روی 1036 بیمار قلبی عروقی ‌انجام دادند تا ارتباط میان بالا بودن میزان کورتیزول و افزایش خطر مرگ در افراد مبتلا به بیماری قلبی را پیدا کنند. این تعداد بیمار طی حدود 7 سال مورد بررسی قرار گرفتند. ولی‌ تفاوت زیادی بین میزان سرم کورتیزول در بیماران قلبی‌ و بیمارانی‌ که مشکل قلبی نداشتند مشاهده نشد. ولی‌ در بیماران قلبی که سطح بالایی‌ از کورتیزول داشتند، نسبت به بیماران فاقد مشکل قلبی میزان کورتیزول پایین، مرگ و میر بالایی مشاهده شد. از بین 1036 نفر، حدود 758 نفر جان خود را از دست دادند و از این میان افراد مبتلا به بیماری‌ قلبی که کورتیزول بالایی داشتند نسبت به سایرین بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص دادند. تحقیقات نشان می‌دهد که کورتیزول نقش مهمی‌ در تشدید آسیب قلبی ‌عروقی ایفا می‌کند.

برچسب ها: سرطان سینه، بیماری قلبی، زندگی آنلاین، DNA، خواندنی های پزشكی، غدد بافت لنفاوی تعداد بازديد: 974 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز