Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:30

25
آبان
سوالات بهداشتی و پزشكی خوانندگان

سوالات بهداشتی و پزشكی خوانندگان

بسياري از ما گاه به مصرف مسكن‌ها اعتياد پيدا مي‌كنيم و يا به هنگام استفاده...

سوالات بهداشتی و پزشكی خوانندگان

 

 

  

من معمولاً دوره مصرف آنتی‌بیوتیك را به اتمام نمی‌رسانم؟

 

این مسأله در میان مردم بسیار رایج است كه با مشاهده علائم بهبودی، مصرف دارو و به‌خصوص آنتی‌بیوتیك را قطع می‌كنند؛ در حالی‌كه اگر احساس بیماری نمی‌كنید، به این معنا نیست كه تمام باكتری‌ها از بین رفته‌اند و یا دوباره بیمار نمی‌شوید. عدم مصرف آخرین قرص‌ها از تعداد قرص‌هایی كه پزشك برای شما تجویز كرده اشتباه است، زیرا باعث می‌شود كه دچار وضعیتی به نام مقاومت آنتی‌بیوتیكی شوید. در روزهای نخست مصرف دارو، دارو باعث می‌شود كه از شر آلودگی‌ها، میكروب‌ها و باكتری‌های ضعیف رها شوید، اما عدم تكمیل دوره درمان، باعث می‌شود كه قوی‌ترین آنها همچنان پابرجا بماند و در نهایت به مقاومت آنتی‌بیوتیكی كه بسیار هم شایع است، منجر گردد.

 

 چه باید كرد؟

اگر به تازگی مصرف دارو را قطع كرده‌اید و علائم بیماری كم‌كم درحال بروز است، دوباره و این‌بار دوره درمان را تكمیل كنید. اگر باید یك هفته تا ده روز دیگر دارو مصرف می‌كردید و شما این‌كار را انجام نداده‌اید، احتمال آنكه دچار مقاومت آنتی‌بیوتیك شوید، وجود دارد و بهتر است با تجویز پزشك مصرف دارو را شروع كنید؛ ولی اگر با مصرف دارو دچار برخی عوارض مثل حالت تهوع و یا اسهال می‌شوید و به همین دلیل آن را قطع كرده‌اید، می‌توانید آن را با غذا مصرف كنید و یا اینكه از پزشك‌تان بخواهید، داروی دیگری به شما بدهد.

 

 بهتر است بدانید كه:

مصرف آنتی‌بیوتیك می‌تواند باعث از بین رفتن برخی باكتری‌های خوب نیز بشود. این باكتری‌های خوب به‌طور طبیعی در دستگاه گوارش وجود دارند و از بین رفتن‌شان باعث بروز برخی مشكلات مثل اسهال می‌شود. در طی دوره مصرف آنتی‌بیوتیك بهتر است از ماست بیشتر و مكمل‌های پروبیوتیك استفاده كنید. آنتی‌بیوتیك‌ها باعث برهم خوردن تعادل PH خون و از این طریق نیز خود باعث بروز عفونت مخمری می‌شوند. اگر فكر می‌كنید كه مستعد ابتلا به این عفونت هستید، مسأله را با پزشك‌تان در میان بگذارید تا شما را راهنمایی كند.

 

من از گوش پاك‌كن‌های پنبه‌ای برای تمیز كردن گوش‌هایم استفاده می‌كردم و حالا گوش‌هایم دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند

 

گاهی اوقات خودمان باعث آسیب دیدگی و خراش مجرای گوش می‌شویم. این خراشیدگی خود به خود التیام می‌یابد و احساسی كه به هنگام التیام خراشیدگی به ما دست می‌دهد، مثل این است كه چیزی به مجرای گوش چسبیده باشد.در این حالت به سراغ گوش‌پاك‌كن می‌رویم و با استفاده از آن مقدار بیشتری از جرم گوش را  وارد آن می‌كنیم. اگر این اتفاق چندبار تكرار شود، گوش ما درد می‌گیرد.

 

  چه باید كرد؟

بهترین كار این است كه به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه كنید. اگر هر بخش از گوش خود را خراشیده‌اید، احتمال آنكه به عفونت گوش دچار شوید، وجود دارد و پزشك‌تان با مشاهده این وضعیت حتماً مصرف آنتی‌بیوتیك را توصیه می‌كند. اگر مقداری از پنبه گوش پاك‌كن در مجرای گوش گیر كرده باشد دكتر آن را خارج خواهد كرد. با توجه به علائم و نشانه‌هایی كه دارید، او تصمیم می‌گیرد كه مورد سنجش‌ شنوایی قرار بگیرید یا خیر. در صورت پاره شدن پرده گوش (ایجاد سوراخ یا حفره در پرده گوش) نیاز است كه بیش از یك بار به پزشك متخصص مراجعه كنید. پرده گوش خود به خود ترمیم می‌یابد، ولی مراجعه به پزشك ضروری است. فقط در صورتی‌كه عصب صورت دچار آسیب دیدگی شده باشد، پرده گوش ترمیم نمی‌یابد. در چنین حالتی شنوایی بسیار كم می‌شود و باید عمل جراحی صورت بگیرد.

 

  بهتر است بدانید كه:

هیچ نیازی به تمیز كردن داخل گوش نیست. جرم گوش از ورود گردوغبار و سایر چیزهای ریز و كوچك به داخل گوش جلوگیری می‌كند؛ اما اگر خارش گوش‌تان شما را اذیت می‌كند و به همین دلیل به سراغ استفاده از گوش پاك‌كن می‌روید، بهتر است به جای این‌كار از قطره گوش استفاده كنید. این مایع می‌تواند در جرم داخل گوش حل شود. 5 قطره از آن را داخل گوش بریزید و دو دقیقه صبر كنید تا مایع گوش نرم شود. سپس سر خود را به همان سمت خم كنید و بگذارید این مواد از گوش خارج شوند. این كار را یك هفته در میان می‌توانید انجام دهید.

 

من فراموش كرده‌ام كه از قرص ضد بارداری‌ام استفاده كنم

فراموش كردن فقط یك عدد قرص مشكل بزرگی به وجود نمی‌آورد.

 

  چه باید كرد؟

اگر از قرص‌هایی استفاده می‌كنید كه تركیبی از پروژسترون و استروژن هستند؛ به محض آنكه یاد آوردید قرص نخورده‌اید، سریع یك عدد از آن را ببلعید، اما این اتفاق نباید بیشتر از دوبار تكرار شود، چرا كه احتمال بارداری شما بیشتر می‌شود. اگر از قرص‌های كوچك فقط پروژسترون استفاده می‌كنید  و در عرض سه ساعت متوجه شدید كه فراموش كرده‌اید آن را بخورید، به سرعت مصرف كرده و به هنگام ارتباط برقرار كردن با همسرتان از كاندوم نیز استفاده نمایید. قرص‌های كوچك، مقدار كمتری هورمون دارند، بنابراین اگر برای مدت زمان طولانی‌تری از آنها استفاده نكرده باشید، تخمك‌گذاری شروع می‌شود (قرص‌های ضد بارداری از طریق متوقف كردن تخمك‌گذاری از بارداری جلوگیری می‌كنند).

 

  بهتر است بدانید كه:

اگر این اتفاق برای شما زیاد پیش می‌آید و نمی‌توانید همیشه به موقع از این قرص‌ها استفاده كنید، بهتر است از پزشك‌تان بخواهید داروی دیگری برای‌تان تجویز كند كه نیازی به مصرف روزانه نداشته باشد، یا اینكه از IUD استفاده كنید كه برای طولانی مدت هم جواب می‌دهد.

 

 

به هنگام سر درد از استامینوفن استفاده می كنم، ولی بعداً  متوجه شدم كه از شربت سرماخوردگی كه حاوی همان تركیبات نیز می‌باشد، استفاده كرده‌ام

 

بیشتر از صد نوع داروی سرماخوردگی و سرفه و یا حتی داروهای خواب‌آور حاوی استامینوفن هستند، بهتر است متناسب با دردی كه دارید از دارو استفاده كنید. مثلاً اگر سردرد دارید، مسكن مصرف كنید و اگر آبریزش بینی دارید، از آنتی‌هیستامین. اگر به‌طور مداوم از سایر داروها كه حاوی همان تركیبات نیز هستند با دوزهای بالا استفاده كنید، ممكن است دچار آسیب دیدگی معده، كبد و یا سایر ارگان‌های بدن شوید. اگر فقط یك یا دو بار از مقدار زیادتری استامینوفن استفاده كنید، مشكل جدی به وجود نمی‌آید، ولی این اتفاق نباید مرتباً‌ تكرار شود.

 

  چه باید كرد؟

برای آنكه سالم بمانید و خطری تهدیدتان نكند، دیگر تا موقع خواب شبانه از هیچ دارویی استفاده نكنید. به احساسی كه در حال حاضر دارید توجه كنید. علائم آسیب‌دیدگی كبد در درازمدت بروز می‌كنند، ولی علائمی مثل از بین رفتن اشتها، حالت تهوع و استفراغ خیلی سریع خود را نشان می‌دهند كه البته می‌توانند به آسیب دیدگی كبد نیز مربوط باشند. اگر احساس بیماری می‌كنید، به پزشك مراجعه نمایید.

 

  بهتر است بدانید:

اگر به‌طور مداوم الكل مصرف می‌كنید، حتی مصرف داروها با دوز مجاز نیز می‌تواند برای شما خطرناك باشد. الكل به كبد آسیب می‌رساند. قبل از مصرف داروها حتماً به تركیبات اصلی‌‌ آنها توجه كنید.

 

من در طول شب نوار بهداشتی‌ام را تعویض نكرده‌ام، آیا دچار مشكلی خواهم   شد؟

بیمناك نباشید، احتمال آنكه به سندرم شوك سمی دچار شوید بسیار كم است، اما عفونت‌های جدی كه با تب، دردهای عضلانی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ همراه هستند، می‌توانند در اثر استفاده طولانی‌مدت از یك نوار بهداشتی و ایجاد باكتری‌ها در ناحیه مهبل ایجاد شوند. در هر صورت برخی افراد بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به عفونت‌های مهبلی می‌باشند؛ به همین دلیل باید هر شش ساعت یكبار نوار بهداشتی خود را تعویض كنند؛ حتی اگر نوار بهداشتی زیاد كثیف نشده باشد.

 

  چه باید كرد؟

در روزهای پایانی قاعدگی كه خونریزی شما اندك می‌شود به جای نوار بهداشتی از پَد استفاده كرده و زود به زود آنها را عوض كنید. گوش به زنگ باشید تا با مشاهده علائم عفونت سریع به پزشك مراجعه نمایید و در صورت نیاز از آنتی‌بیوتیك استفاده كنید.

 

  بهتر است بدانید كه:

سندرم شوك سمی این روزها در بین خانم‌ها بسیار كم دیده می‌شود كه تغییر مواد و تركیبات به كار رفته در نوار بهداشتی‌ها در این زمینه بسیار تأثیر‌گذار بوده است.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، سوالات بهداشتی تعداد بازديد: 692 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز