Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 02:11

31
فروردین
میکرواسفنج‌های جلبک دریایی و تشخیص بیماری ها

میکرواسفنج‌های جلبک دریایی و تشخیص بیماری ها

بیماری تخریب نورونی به جای اینکه در مغز شکل گیرد می‌تواند ریشه در کبد داشته باشد.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

پژوهشگران دریافتند میکرواسفنج‌های جلبک دریایی در تشخیص سریع و ارزان بیماری‌های قلبی، سرطان، ایدز كاربرد دارند. جان مک‌دویت، استاد مهندسی زیستی و شیمی دانشگاه رایس و همكارانش در قالب یك طرح پژوهشی استفاده از میکرواسفنج‌ها را به عنوان جزء اصلی بیونانوتراشه قابل برنامه‌ریزی (PBNC) در تشخیص بیماری‌ها بررسی كردند.

این تراشه‌ها نشانگرهای زیستی را که در خون، بزاق و مایعات دیگر بدن یافت شده و حاوی اطلاعاتی درباره سلامتی فرد هستند را گرفته و در اسفنج‌های کوچکی که درون آرایه‌ای از قیف‌های هرمی معکوس قرار دارند، گیر می‌کنند. این قیف‌ها در میکروتراشه‌ای که قلب PBNC را تشکیل می‌دهند، واقع شده‌اند.

یک تراشه PBNC به اندازه یک کارت اعتباری است. زمانی که یک نمونه سیال بر روی یک ابزار یک بار مصرف قرار می‌گیرد، کانال‌های میکروسیالی آن را به سمت اسفنج‌ها هدایت می‌کنند. این اسفنج‌ها حاوی پادتن‌هایی هستند که نشانگرهای زیستی خاص را گرفته و شناسایی می‌کنند. زمانی که این نشانگرها گیر افتادند، با استفاده از یک میکروسکوپ پیچیده و یک ابزار رایانه‌ای که در مجموع به اندازه یک توستر قابل حمل هستند، آنالیز می‌شوند.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از دو نشانگر زیستی پادزای Carcinoembryonic و پروتئین‌های بتا اینتر لوكین (و پادتن‌های هر یک از آنها) آزمایش‌هایی انجام دادند. آنها پس از خیساندن دانه‌ها در محلول‌های پادتن، توانایی آنها در تشخیص و گرفتن نشانگرهای زیستی مربوط را بررسی کردند. این دانه‌ها در بهترین حالت کارایی تقریبا کاملی(99.5 درصد) در تشخیص نشانگرهای متصل شده به آنها را نشان دادند.

امكان تشخیص سریع سرطان ریه با كشف یك پروتئین جدید

پزشكان در آمریكا طی یك آزمایش جدید، پروتئینی را شناسایی ‌كرده‌اند كه به تشخیص صحیح سرطان ریه كمك خواهد كرد. این متخصصان پروتئین جدید را در خون بیماران مبتلا به سرطان ریه شناسایی ‌كرده‌اند. آنها معتقدند كه به‌زودی می‌توانند از پروتئین مزبور برای تست تشخیص این سرطان استفاده كنند.

به گفته پزشكان، سرطان ریه در ابتدایی‌ترین مرحله كه مناسب‌ترین زمان برای درمان است به سختی قابل تشخیص می‌باشد اما با كشف جدید امید می‌رود كه به‌زودی داروهایی تولید شوند كه بتوانند از گسترش این سرطان جلوگیری كنند. دكتر جی یوئل ـ چو و دستیارانش در این تحقیق خاطرنشان كردند كه سرطان ریه عامل اصلی

مرگ و میر در سراسر جهان است. بنابراین گزارش، سرطان ریه به دلیل این كه گرایش زیاد به انتشار در بدن دارد و نیز در نقاط غیرقابل دسترس مثل كبد و مغز راه پیدا می‌كند به سختی قابل تشخیص بوده و بسیار كشنده است. تشخیص زودهنگام امید به درمان را بیشتر می‌كند. دكتر چو و دستیارانش دریافته‌اند كه مقدار پروتئین سرم آمیلوئید A یا SAA در خون مبتلایان به سرطان ریه نسبت به افراد سالم بیشتر است.

کبد منشای آلزایمر

گروهی از دانشمندان «موسسه تحقیقات اسکریپس» آمریکا با آزمایش بر روی مدل‌های حیوانی که متاثر از آلزایمر بودند دریافتند که این بیماری تخریب نورونی به جای اینکه در مغز شکل گیرد می‌تواند ریشه در کبد داشته باشد. این محققان ژن‌هایی را که منجر به تولید پلاک‌های آمیلوییدی می‌شوند در این مدل‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند.

پلاک‌های آمیلوییدی با نابود کردن نورون‌ها از انتقال تحریکات عصبی جلوگیری کرده و در نتیجه بیماری آلزایمر را بروز می‌دهند. این دانشمندان با بررسی جهش‌های ژنتیکی مرتبط با آلزایمر دریافتند که 3 ژن مسئول شکل‌گیری این پلاک‌ها هستند که همگی در کبد فعالیت می‌کنند. همچنین، این محققان مشاهده کردند که هرچه فعالیت ژن‌های سازنده مواد آمیلوییدی در کبد کاهش یابند احتمال بیشتری وجود دارد که این پلاک‌ها در مغز تشکیل نشوند.

به گفته این پژوهشگران، به نظر می‌رسد یافتن روشی برای مبارزه با آلزایمر در سطح کبدی آسان‌تر از سطح مغزی باشد. به‌طوری که می‌توان با متوقف کردن فعالیت ژن‌های حاضر در کبد از تشکیل پلاک‌های آمیلوییدی و در نتیجه توسعه بیماری آلزایمر در مغز جلوگیری کرد.

«گرگ سوتکلیف»، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی در این خصوص اظهار داشت: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که تمرکز بالای این پلاک‌ها در مغز ریشه در کبد دارند. به‌طوری که مواد آمیلوییدی در کبد تشکیل شده و از طریق جریان خون به مغز می‌رسند. بنابراین اگر بتوان تولید آنها در کبد را متوقف کرد می‌توان از مغز نیز محافظت کرد.»

داروی ضدتومور، سلاحی جدید برای مقابله با انواع آنفلوآنزا

دانشمندان علوم پزشكی در آمریكا طی یك آزمایش جدید دریافته‌اند كه یك داروی ضدتومور موسوم به «DMXAA» در عین حال می‌تواند با ویروس آنفلوآنزا مقابله كند. این دانشمندان دریافته‌اند داروی فوق كه در ابتدا به‌عنوان ماده‌ای موثر برای مقابله با تومورها تولید شد، می‌تواند كارآیی واكسن آنفلوآنزا را در جهت نابودسازی ویروس مرگبار این بیماری افزایش دهد.

این آزمایشات نشان داده است كه داروی DMXAA می‌تواند پایداری و مقاومت واكسن آنفلوآنزا را با ترغیب بدن به تولید پروتئین‌های ضد ویروسی طبیعی، افزایش دهد. این پروتئین‌های طبیعی اینترفرون نام دارند كه با توان انتشار ویروسی مداخله می‌كنند.

این دانشمندان همچنین ادعا كرده‌اند كه داروی DMXAA می‌تواند حتی برای نسخه‌های جدید ویروس آنفلوآنزا كه واكسنی هنوز برای آنها تولید نشده است، یك روش درمانی ضد ویروسی مفید و موثر باشد. دكتر استفانی ووگل، پژوهشگر و متخصص دانشگاه مری‌لند در این‌باره خاطرنشان كرد:

ما امیدواریم كه داروی فوق و مواد مشابه آن در نهایت بتوانند تاثیر سالانه شیوع ویروس‌های آنفلوآنزا و حتی سایر عفونت‌های ویروسی را خنثی كنند. این محققان با مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به آنفلوآنزا به نتایج فوق دست یافته و مطالعات خود را در مجله «بیولوژی لوكوسیت» منتشر كرده‌اند.

 

برچسب ها: بیماری‌های قلبی، میکرواسفنج‌های جلبک دریایی، میکرواسفنج‌ها، تشخیص سریع سرطان ریه، کبد منشای آلزایمر، داروی ضدتومور، مقابله با انواع آنفلوآنزا، بیولوژی لوكوسیت تعداد بازديد: 692 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز