شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 04:36

بهمن
درمان زخم پای دیابتی با سلول‌های بنیادی

در سرطان ریه، تاثیر سیگار، و در ملانوم بدخیم، اثرات قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرا بنفش، بر روی DNA سلول‌های سرطان به خوبی نشان داده شده‌اند.

تحریریه پزشك امروز

تیمی از پژوهشگران ایتالیایی موفق شدند با استفاده از سلول‌های بنیادی که از بافت چربی استخراج کرده بودند زخم پای دیابتی را درمان کنند. دانشمندان دپارتمان بیوتکنولوژی دانشگاه مطالعات ناپل با بهره گیری از تکنیک جدیدی موفق شدند بر روی دو بیمار مبتلا به دیابت یک روش نوآورانه را برای درمان زخم پای دیابتی آزمایش کنند.

این محققان ترکیبی از سلول‌های بنیادی را که از بافت چربی خود بیماران استخراج شده بود در آزمایشگاه کشت دادند و این سلول‌ها را به محل زخم تزریق کردند. نتایج این تحقیقات بسیار رضایت بخش بود و زخم پای این دو بیمار که در شرایط بسیار حادی قرار داشت ،درمان شد. در این روش از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی استفاده شد و دانشمندان از چربی تکه‌برداری کردند. در مرحله بعد، سلول‌های بنیادی پرتوان القایی تهیه و سپس به سلول‌های بنیادی اندوتلیال و سلول‌های بنیادی ماهیچه‌ای تبدیل شدند. ترکیبی از این دو گروه از سلول‌های بنیادی با یک میکرولوله به محل زخم تزریق شدند و در مدت چند روز بهبودی ملموسی مشاهده شد.

کشف یک جهش ژنتیکی عامل بروز سرطان کلیه

تیمی از پژوهشگران بین‌المللی در تحقیقات خود موفق شدند یک جهش ژنتیکی را کشف کنند که با توسعه سرطان کلیه ارتباط دارد. محققان موسسه Wellcome Trust Sanger انگلیس، موسسه تحقیقاتی «فن اندل» آمریکا و مرکز ملی سرطان سنگاپور ژنی به نام PBRM1 را کشف کردند که جهش ژنتیکی آن می‌تواند عامل بروز سرطان کلیه در یک سوم موارد باشد.

این دانشمندان توضیح دادند: «تا زمان‌های اخیر، بسیاری از مطالعات برپایه ژنتیک سرطان کلیه بر روی ژنی با عنوان VHL استوار بود. این ژن جهش یافته از هر 10 مورد بیمار مبتلا به این سرطان در 8 مورد دیده می‌شود. به هرحال ما می‌دانستیم که ژن‌های دیگری نیز در بروز این بیماری دخیل هستند.» این تیم از دانشمندان در این تحقیقات جدید موفق شدند در مجموع سه جهش ژنتیکی را در ارتباط با سرطان کلیه کشف کنند این سه جهش ژنتیکی کروماتین را تغییر می‌دهند و در نتیجه بر روی مکانیزم‌های تکثیر و ترمیم ژنوم اثر می‌گذارند.  تمام این ژن‌ها منطقه کوچکی از کروموزوم 3 را اشغال می‌کنند.ژن PBRM1 با دو ژن VHL و SETD2 در ارتباط است.

رمزگشایی ژنوم سرطان‌های ریه و ملانوم

محققان موفق به توالی‌یابی كل ژنوم ملانوم بدخیم و سرطان ریه شدند و بدین ترتیب نخستین تحلیل كامل درباره ژنوم سرطان نهایی شد. ملانوم بدخیم و سرطان ریه، دو سرطان شایع در كشورهای صنعتی هستند كه كارسینوژن‌های اولیه آنها شناخته شده‌اند. در سرطان ریه، تاثیر سیگار، و در ملانوم بدخیم، اثرات قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرا بنفش، بر روی DNA  سلول‌های سرطان به خوبی نشان داده شده‌اند.

محققان موسسه تحقیقاتی در كمبریج انگلستان درباره هر دو سرطان یادشده، نشان‌هایی از جهش‌زاهای موثر بر روی DNA را مشخص كردند كه سال‌ها پیش از ظهور تومور، وارد عمل می‌شوند. دكتر میشل آر استراتون كه دستیار سرپرست دو مطالعه اخیر است و مسوولیت پروژه ژنوم سرطان را نیز بر عهده دارد، گفت: مطالعه انجام شده، تاثیر این دو عامل سرطان‌زای خارجی را با ظرافت قابل ملاحظه‌ای در الگوهای مختلف ژن‌های سوماتیك نشان می‌دهد كه در هر دو سرطان یافت شده‌اند. وی همچنین گفت: اكنون ما می‌توانیم دیگر انواع سرطان را بررسی كنیم كه در آنها عوامل محیطی سرطان‌زا مشخص نشده‌اند و رموزی را كه تا كنون هیچ توضیحی درباره آنها داده نشده است، دریابیم.

به گفته این محقق، كشف این اطلاعات، مجموعه وسیعی از رموز را درباره سرچشمه و رشد و نمو سرطان برملا خواهد كرد. وی افزود: جهش‌های كشف شده همچنین گفته‌های زیادی درباره ژن‌های سرطانی كه جهش یافته‌اند و سرطان را پیش می‌برند، خواهد داشت. شناختن همه این ژن‌های سرطانی در آینده، و در مورد هر سرطان، به متخصصان این امكان را می‌دهد تا گزینه‌های بیشتری برای ساختن داروها داشته باشند و برخی از داروها را استفاده نكنند.

استراتون گفت این طرح قرار است درباره دیگر سرطان‌ها نیز دنبال شود و ما تمایل داریم این مطالعات را بر روی هزاران نوع سرطان و به همین روش تداوم دهیم. بیش از یكصد نوع سرطان وجود دارد كه در همه آنها یك چیز مشترك است: همه آنها در نتیجه بروز جهش‌های سوماتیك در طول زندگی افراد ایجاد می‌شود.

برچسب ها: جهش ژنتیکی، عامل بروز سرطان کلیه، رمزگشایی ژنوم، ژن‌های سرطانی، ژنوم ملانوم تعداد بازديد: 790 تعداد نظرات: 0