Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:23

24
شهریور
راهی برای درمان تیرگی دور چشم

راهی برای درمان تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم اغلب به عنوان یک مشکل زیبایی برای بسیاری از افراد به ویژه آسیایی‌ها به شمار می‌رود و به دلیل اثرات نامطلوب بر چهره و ایجاد ظاهری خسته و پیر مورد قبول واقع نمی‌شود.

دكتر نیلفروش زاده

 

حلقه سیاه به مجموعه‌ای از دفورمیتی‌های مناطق مختلف آناتومیک اطلاق می‌گردد و درمان‌های متعددی نیز برای آن مطرح است.

علل متعددی در بروز تیرگی دور چشم

- هیپرپیگمانتاسیون پوست زیر چشم ناشی از ملانوستیوز درم یا واکنش پس از التهاب

- برجسته‌ شدن ناحیه زیر چشم ناشی از شلی پوست یا چربی دور چشم که باعث بروز سایه و تشدید دفورمیتی می‌شود.

- شبکه عروقی زیر جلدی یا عضله Orbicularis Oculi که از ورای پوست نازک پلک تحتانی به شکل تغییر رنگ ارغوانی ناحیه زیر چشمی به نظر می‌رسد.

از جمله مدالیته‌های درمانی متعددی که برای آن مطرح شده است می‌توان به عوامل موضعی دپیگمانته، پیلینگ شیمیایی، لیزر تراپی و بلفاروپلاستی اشاره کرد.

یکی از راه‌کارهای درمانی پف چشم می‌باشد که شکل سنتی آن ممکن است با بروز نامنظمی دور چشم به دلیل مهاجرت چربی همراه باشد.

در مطالعه‌ای در سال 2013 در کشور کره، از روش كلاژن‌سازی گرافت چربی جهت تزریق زیر جلدی استفاده شده است.

کلاژناز جهت جداسازی فیبریل‌های ارتباطی بین لوبول‌های چربی در ایجاد سوسپانسیون مایعی شکل استفاده می‌شود.

با کاربرد این روش، چربی به فرم سوسپانسیون از طریق سرنگ‌هایی با سر سوزن کوچکتر تزریق می‌شود.

در این مطالعه 91 بیمار تحت درمان با این روش قرار گرفتند.

چربی استخراج شده از ناحیه داخل ران توسط لیپوساکشن تحت تأثیر آنزیم تیپ II قرار گرفت و پس از طی کردن مراحل آزمایشگاهی، سوسپانسیون تهیه شده به وسیله سوزن 23-G پس از بی‌حسی برشی جهت ورود کلانولا ایجاد شده و توسط کانولا 22-G حجم کافی سوسپانسیون جهت پوشش دادن به عضله زیر آن تزریق می‌گردد.

ارزیابی توسط عکس‌های قبل، بلافاصله پس از عمل و حداقل 3 ماه پس از عمل انجام شد. سپس عکس‌ها توسط دو نفر پزشک متفاوت بر اساس معیار فیتزپاتریک I تا VI رتبه‌بندی شد.

اگر اسکور پس از عمل حداقل یک گرید فیتزپاتریک بهتر شده باشد. بهبود یافته، اگر حداقل 1 گرید بدتر شده باشد، جزء بدتر شده‌ها طبقه‌بندی می‌شود و اگر کمتر از یک گرید بدتر شده باشد، تغییر نیافته محسوب می‌شود.

از 82 بیماری که درمان را تکمیل کردند، 55 بیمار بهتر شده، 23 بیمار تغییر نیافته و 4 بیمار بدتر شده بودند. از 23 بیمار تغییر نیافته، 18 بیمار راضی بودند و درمان اضافه‌تری نمی‌خواستند ولی 3 بیمار تحت درمان با TCA Peel و 2 بیمار بلفاروپلاستی انجام دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که روش Collagenase Digested Fat Cell یک روش کمکی مفید جهت اصلاح حلقه تیره دور چشم می‌باشد که البته با بهبودی کامل همراه نیست.

از آنجا که هیچ مطالعه تجربی بر روی ماندگاری این روش انجام نشده است، مطالعات آینده جهت ارزیابی هیستولوژیک این روش در محیط آزمایشگاه ضروری به نظر می‌رسد.

 

برچسب ها: زیبایی، مراقبت از پوست، پوست و مو، درمان تیرگی دور چشم، هیپرپیگمانتاسیون، راهکارهای درمان پف چشم، كلاژن سازی گرافت چربی تعداد بازديد: 1078 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز