Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 14:20

7
مرداد
چربی خودی مطمئن و کم خطر

چربی خودی مطمئن و کم خطر

تزریق چربی در میان تمام پرکننده‌های بافت زیر جلدی، کم خطرترین و مطمئن‌ترین روش است. از آنجایی که چربی از بدن خود فرد گرفته می‌شود و دوباره به خود فرد تزریق می‌شود...

مراحل تزریق چربیبرداشت چربی از یک قسمت بدن و انتقال آن به قسمت دیگر بدن برای درمان اسکارهای فرو رفته، کاهش چین و چروک، جوانسازی، پرکردن عدم تقارن صورت، اضافه کردن حجم و بازسازی قسمت‌های مختلف صورت و بدن مانند (لب، گونه، خط خنده، سینه، پشت دست‌ها و....)، به کارمی‌رود. تزریق چربی در میان تمام پرکننده‌های بافت زیر جلدی، کم خطرترین و مطمئن‌ترین روش است. از آنجایی که چربی از بدن خود فرد گرفته می‌شود و دوباره به خود فرد تزریق می‌شود همچنین مقادیر کافی چربی در اکثر افراد برای تزریق در نواحی موردنظر وجود دارد و ماندگاری طولانی نسبت به سایر فیلرها داشته و امکان تکرار و تصحیح محل درمان شده نیز برقراراست، مزیت‌های این روش نسبت به سایر روشها قابل توجه خواهد بود.

مراحل تزریق چربی

برداشت چربی


ابتدا محلی را که قرار است از آن برداشت چربی انجام شود را ضد عفونی کرده و تحت شرایط استریل، بی‌حسی موضعی که ترکیبی از محلول، اپی نفرین و لیدوکائین است، انجام می‌شود. با استفاده از لوله کانولای موضع مورد نظر را بی حس می‌کنند. 20 دقیقه زمان برای بی حسی احتیاج است. پس از بی حسی با استفاده از سرنگ و کانول‌های مخصوص چربی برداشته می‌شود. اجتناب از آسیب سلولهای چربی در هنگام برداشت ضروری است. به همین علت باید ازسرنگهای مخصوص و با حداقل فشار منفی اقدام به انجام این عمل نمود.

پالایش چربی
 برای جلوگیری از تخریب سلول‌های چربی باید چربی و سایر مایعات از طریق سانتریفیوژ جدا شود. پس از انجام این کار چربی تغلیظ شده و خالص‌تر می‌شود. پس از جداسازی، چربی به سرنگ‌های کوچکتر منتقل می‌شود.

تزریق چربی
پزشک محلی را که قرار است در آن تزریق چربی انجام شود با محلول ضدعفونی کننده شستشو داده و سپس بی حسی موضعی انجام می‌شود. در اطراف ناحیه تزریق تونل‌های متعددی در جهت‌های مختلفی ایجاد می‌شود که بهتر است در هر بار تزریق لوله کانول از یک تونل دست نخورده وارد شود. سپس با استفاده از سرنگ انسولین و کانول‌های مخصوص، تزریق چربی در سطوح چند بافتی انجام می‌شودکه احتمال ایجاد رگ‌های جدید (neovascularization) را افزایش می‌دهد. این چربی به سطوح استخوانی، ماهیچه‌ها، زیر پوست و چربی‌های سطحی تزریق می‌شود. این چربی تزریق شده باید دوباره اصلاح شود.

نکاتی قبل از عمل تزریق
یک روز قبل از تزریق چربی برای بیمار سفالکسین 500 mg هر 6 ساعت یکبار تجویز می‌شود و باید یک هفته پس از تزریق چربی هم ادامه پیدا کند.   همچنین بیمار باید در صورت داشتن هرگونه آلرژی (اعم از غذایی ، دارویی و......) پزشک خود را مطلع سازد.
بیمار باید از مصرف داروها یا غذاهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند خودداری کرده و درمورد کلیه داروهایی که مصرف می‌کند پزشک خود را مطلع سازد.

درمان به شیوه سرپایی
حداکثر زمان لازم برای انجام این عمل 3 ساعت می‌باشد. این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود. اغلب تزریق چربی تحت بی حسی موضعی و در صورت اضطراب بیمار، تجویز یک داروی ضد اضطراب خوراکی یا تزریق داخل وریدی داروی خواب آور و آرام بخش انجام می‌شود و نیازی به بیهوشی کامل ندارد، مگردر موارد کلی و نقایص بزرگ.
چربی مناسب از چه ناحیه‌ای تامین می‌شود
چربی عملا میتواند ازهر محلی که چربی اضافی وجود دارد، برداشت شود. در آقایان بیشتر این چربی از قسمت پهلو و در خانم‌ها از قسمت پهلویی ران گرفته می‌شود ولی چون میزان چربی این نواحی به‌اندازه کافی نمی‌باشد از چربی اطراف ناف هم استفاده می‌شود. چربی از نواحی دیگر از جمله قسمت تحتانی شکم، باسن و قسمت داخلی زانو هم می‌تواند برداشت شود.

نتایج تزریق چربی
نتایج این روش به تکنیک انجام و مهارت جراح بستگی دارد و هر چه بتوان تکنیک برداشت و تزریق را با آسیب کمتری انجام داد تا چربی به دست آمده بیشتر زنده بماند، نتایج به دست آمده نیز بهتر خواهد بود. به طور کلی، عوارض تزریق چربی کم می‌باشد مانند کبودی و تورم که گذرا است. معمولا در هفته اول تورم در صورت وجود دارد، سپس میزان آن بسیار کمتر مي‌شود و به هیچ وجه صورت حالتی غیر عادی ندارد. این ورم‌ها به طور کامل پس از 5 تا 6 هفته از بین می‌رود.
مقدار چربی تزریق شده، محلی که چربی در آن تزریق می‌شود، داروهایی که فرد مصرف می‌کند و تکنیک انجام کار سبب می‌شود تا تورم در محل تزریق ایجاد شود. عفونت هم جزو عوارض احتمالی است، هر چند در شرایط استریل خطر عفونت یا انتقال بیماری وجود ندارد زیرا چربی از خود فرد گرفته میشود.

نکته‌ای مهم درتزریق چربی
تزریق چربی حتما باید توسط متخصص کارآمد و حرفه‌ای انجام شود، زیرا متخصص باید مراقب باشد که‌این تزریق‌ها وارد رگ نشود چون ممکن است باعث کوری یا صدمات دیگر شود. توصیه می‌شود چربی به غشاء میانی پوست (Dermis) هم تزریق نشود زیرا ممکن است باعث تصلب بافتها (Fibrosis) شود. همچنین بعلت عدم امکان تزریق به صورت سطحی تصحیح چروکهای خیلی ظریف و سطحی و یا اسکارهای کوچک امکان‌پذیر نمی‌باشد.

تزریق چربی ماندگار یا نیاز به تکرار
در واقع تزریق چربی نوعی پیوند سلولی از یک نقطه بدن به نقطه‌ای دیگر است. بعد از فروکش کردن ورم، قوام چربی پیوند شده عمدتا شبیه بافت خود فرد می‌شود تا این که کیفیت ساختمانی بافت چربی را حفظ نماید. با تزریق چربی به صورت نوارهای کوچک در سطوح چند بافتی، چربی به صورت یکپارچه می‌شود و نظیر بافتی که در آن تزریق شده حس می‌شود. وقتی تزریق چربی به طور صحیح انجام شود در حقیقت حدود 40 تا 80 درصد از سلولهای پیوندی در محل زنده می‌مانند و ماندگار خواهند بود.
مشکل اساسی که در رابطه با این شیوه وجود دارداین است که چربی گاهی اوقات خیلی سریع توسط بدن جذب می‌شود. زمانیکه‌این چربی تزریق می‌شود حدود یک سوم آن باقی می‌ماند و دو سوم آن جذب می‌شود. به همین علت شاید تصحیح بیش از حد یا تزریق بیش از حد مورد نیاز، انجام شود، تا بعد از گذشت چند هفته نتایج نهایی مطلوب تر به دست آید. ماندگاری چربی تزریق شده وابسته به تکنیک تزریق مهارت پزشک است.
اگر تزریق درست انجام نشود چربی فقط به مدت 2 تا 3 هفته بیشتر باقی نمی‌ماند و جذب می‌شود. نواحی با کمترین تحرک و بالاترین خونرسانی، بیشترین ماندگاری را دارند. بیشترین ماندگاری در نواحی پیشانی، زیر چشم، گونه و پشت دست وکمترین ماندگاری در نواحی مانند لب و دهان و خط اخم می‌باشد.
تقریبا در تمامی ‌بیماران مقداری از چربی تزریق شده به طور دائم باقی می‌ماند، هر چند این مقدار از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و ممکن است 6 ماه تا یک سال بعد، برای دستیابی به نتایج ماندگارتر نیاز به چند جلسه تزریق چربی داشته باشیم تا میزان بزرگ شدن و پر شدن محل مورد نظر به میزان دلخواه برسد. تعدادی از جراحان چربی گرفته شده از بدن افراد را به مدت یکسال نگه می‌دارند، ولی بعضی دیگر در هر جلسه از چربی تازه بدن استفاده می‌کنند که‌این روش برای درمان موثرتر است.
به نظر می‌رسد تزریقات مکرر مقادیر کم در طول زمان نتایج بهتری نسبت بهک نوبت تزریق با حجم بالا که منجر به پایداری کمتر وجذب بیشتر می‌شود، دارد.

نتایج تزریق چربی

مراقبت‌های پس از تزریق چربی


1-استفاده از کمپرس سرد به مدت 48 ساعت و پس از آن استفاده از کمپرس گرم برای تسریع جذب کبودی و ورم.
2-اجتناب از فعالیت و ورزش‌های سنگین تا چند هفته پس از تزریق. درصورت رعایت نکردن موارد مذکور امکان ورم طولانی تر وجود دارد.
3-درمحل تزریق چربی بخیه زده نمی‌شود. محل برداشت چربی باید تا یک هفته پانسمان باشد.
4-آناناس تازه حاوی ماده بروملین و ویتامین ث است که در تسریع جذب کبودی و ورم موثر است و هرچه بیشتر مصرف شود بهتر است. مصرف میوه جات، ماهی و میگو و امگا3 به وفور توصیه میشود.
5- تا یک هفته پس از تزریق مصرف سفالکسین توصیه می‌شود. برای کاهش دردهای احتمالی هم می‌توان از استامینوفن استفاده کرد. مصرف داروهای دیگر باید تحت نظر پزشک باشد.

 

برچسب ها: تزریق چربی، زیبایی تعداد بازديد: 1593 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز