Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:02

14
اردیبهشت
توصيه‌های مهم در هنگام استفاده از لوازم آرايشــی

توصيه‌های مهم در هنگام  استفاده از لوازم آرايشــی

امروزه با توجه به تاثیر فرهنگ غرب و برگرفته از سینمای آن استفاده از لوازم آرایشی امری رایج در میان زنان و گاهی پسران جامعه ما می باشد...

توصيه‌های مهم در هنگام  استفاده از لوازم آرايشــی

 

 

امروزه با توجه به تاثیر فرهنگ غرب و برگرفته از سینمای آن استفاده از لوازم آرایشی امری رایج در میان زنان و گاهی پسران جامعه ما می باشد؛ بدون آنكه به آسیب‌های احتمالی آن بر سلامت افراد توجهی صورت گیرد .ایران سومین مصرف كننده لوازم آرایشی در خاورمیانه است .با ما همراه شوید تا با عوارض این محصولات بیشتر آشنا شوید.

 

لوازم آرایش

كرم‌ها، مداد چشم و لب، سایه چشم و... معمولا خطر جدی برای سلامتی ندارد اما اینها حاوی دو ماده الكل، پارافین (استراسید پاراهیدروكسی بنزوئیك) هستند.  پارابن به عنوان نگهدارنده در شامپوها، كرم‌های مرطوب كننده، ژل‌‌های اصلاح، كرم‌پودر و خمیر دندان بكار گرفته می‌شود. پارابن در تومورهای سرطانی نیز یافت شده است. پارابن می‌تواند تا حدودی استروژن را كه در ایجاد سرطان سینه نقش داردرا تقلید كند ؛اما هنوز رابطه مستقیمی بین سرطان و پارابن شناخته نشده است. پارابن در برخی افراد می‌تواند باعث التهاب پوستی تحریك، آلرژی و روزاسه شود. اگر در یك ماده آرایشی واژه Hypoallergen آورده است به این معنا نیست كه شما به آن حساسیتی ندارید، سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) استانداردی برای استفاده از واژه Hypoallergen ندارد و هر محصولی می‌تواند از برچسب Hypoallergen استفاده كند.

در كسانی كه پوستهای چرب و جوش‌دار دارند. استفاده از یك سری محصولات كه پایه چرب‌تری دارند، می‌تواند به انسداد بیشتر مجاری غدد چربی كمك كند و جوش‌ها را بیشتر كند. در این افراد بهتر است از موادی استفاده شود كه چربی‌های مسدود كننده مثل لانولین نداشته باشند كه به اصطلاح به آنها مواد آرایشی با چربی كنترل شده می‌گویند و گاهی به غلط به آنها oil free نیز می‌گویند كه اشتباه می‌باشد، زیرا هیچ كرمی عاری از چربی نیست. برخی لوازم آرایش حاوی سرب هستند كه ممكن است وارد گردش خون و مغز استخوان شود مشكلاتی را ایجاد كند .در این بین محصولات چینی سرب بیشتری دارند و در پی آن عوارض بیشتری نیز دارند. جالب است بدانید كه بیش از 50 درصد لوازم آرایش مثل كرم‌پودر، رژ لب .... موجود در بازار تقلبی هستند برسها، پدها، و مخزن لوازم آرایش می‌تواند جایگاه مناسبی برای رشد باكتریها باشد. به ویژه اگر این لوازم به معرض گرما نگهداری شوند. از طرفی قرار گرفتن در معرض نور یا گرما می‌تواند باعث تجزیه با مواد نگهدارنده‌ای شود كه با باكتری ‌ها مبارزه می‌كنند، بنابراین لوازم آرایش خود را در معرض نور و گرما قرار ندهید.

 

رنگ مو:

رنگ مو دارویی است كه روی سطح موها قرار می‌گیرد و باعث تغییر رنگ آنها می‌شود. این ماده برای رسیدن به نتایج دلخواه باید در مو نفوذ كند و این نفوذ بستگی به یك سری پارامترها و عوامل دارد. اولین عامل سایز و اندازه مولكول رنگ مو است كه هر چه كوچكتر باشد راحتتر از غشای مو رد شده و وارد مغز موها می‌شود. بنابراین رنگ موهایی موفق‌ترند كه مولكولهای كوچكتر داشته باشند. عامل مهم دیگر «‌تورم» مو است هنگامی كه موها مرطوب باشند حالتی متورم پیدا می‌كنند و لایه‌های آنها از هم باز می‌شوند در نتیجه رنگ مو راحت‌تر داخل مو وارد می‌شود. عامل سوم و نهائی پایه رنگ مو و ساختار آن است رنگ موها به سه دسته كلی تقسیم می‌شوند:

1- گیاهی: كه در فرهنگ ما استفاده از آنها رایج‌تر است و معروفترین آنها حنا است. در واقع كم خطرترین آنها نیز می‌باشد. زیرا تنها  در سطح مو قرار می‌گیرد و وارد بافت مو نمی‌شود. مورد بعدی گردو است.

2- رنگ موهای متالیك (یا فلزی): ‌بیشتر مورد استفاده آقایان قرار می‌گیرد زیرا تغییر رنگ آن به تدریج صورت می‌گیرد زیرا وقتی روی موها قرار می‌گیرد به مرور در مجاورت هوا تبدیل به رنگی می‌شود كه فرد می‌خواهد. استفاده زیاد از آنها باعث شكنندگی و آسیب‌ موها می‌شود اما باز هم به اندازه آسیب ناشی از مصرف رنگهای صنعتی نیست.

3- رنگ موهای ارگانیك سنتیك: طی 60 سال گذشته مصرف آنها رواج بیشتری داشته است و مهمترین فرم رنگ موها هستند، چون با آنها می‌توان طیف گسترده‌ای از رنگهای طبیعی را به دست آورد آنها وارد مركز مو می‌شوند و لذا دائمی هستند.

اتهام سرطانزائی به رنگ‌های صنعتی همیشه خورده شده است. دانشمندان با انجام بعضی از آزمایش‌های حیوانی، شاهد بروز یك سری تغییرات بوده‌‌اند، اما هنوز در انسان مورد مستندی یافت نشده است.

 در بعضی افراد ماده پارا فنیلین دی آمین باعث ایجاد حساسیت از فرم آلرژیك می‌شود كه ده درصد افراد استفاده كننده را شامل می‌شود. برای همین توصیه می‌شود كه پیش از استفاده از آنها مقداری از رنگ مو را پشت گوش یا پیشانی خود بمالند و اگر حساسیتی رخ نداد آنها را بكار گیرند.

سفید كردن پیش از بكارگیری موها گاهی بیش از اندازه صورت می‌گیرد و باعث شكنندگی موها می‌شود .آرایشگرها به علت تماس پیگیر با مواد شیمیایی موجود در سالن‌های آرایشی ممكن است دچار حالت تهوع و میگرن شوند.

 

 

لاك ناخن

لاك ناخن حاوی آلرژی‌های زیادی می‌باشد كه هم می‌‌تواند در پوست اطراف ناخن و هم در پوست نواحی دور از آن باعث ایجاد حساسیت شود. به عنوان نمونه در التهاب پلكها یكی از عوامل ایجاد آن می‌تواند لاك ناخن باشد. از طرفی استون مورد استفاده جهت پاك كردن لاك ناخن نیز می‌تواند یك ماده تحریكی برای پوست اطراف ناخن باشد لاك ناخن از دلایل اصلی ترك ترك شدن نوك ناخن‌ها می‌باشد. و این اشتباهی است كه توسط برخی خانم‌ها، انجام می‌شود كه فكر می‌كند كه لاك ناخن باعث استحكام ناخن می‌شود.

 

 چه باید كرد؟

پیش از آنكه نگران شوید، یادتان باشد تعداد كمی از افراد از مواد آرایشی دچار ناراحتی و مشكلات سلامتی شده‌اند. چون بیشتر مردم خیلی زود متوجه می‌شوند كه برخی محصولات با پوست آنها سازگاری ندارد. خرید مواد آرایشی ساده‌تر كه باعث می‌شود پولمان را برای تبلیغات دروغین محصولات گران دور نریزیم بهترین انتخاب است. مواد آرایشی و بهداشتی ما را پاكیزه‌تر كرده، باعث می‌شود بوی بهتری از ما به مشام برسد و زیبا‌ترمان می‌كند اما برای زیبایی سلامتی واقعی، ریختن پولمان در داخل فروشگاههای لوازم آرایش چاره كار نیست.

خسته كننده است اما حقیقت دارد: تنها راه سلامت و شاداب نگه داشتن پوستمان و روشن‌تر و نافذ‌تر كردن چشمهایتان همان روش‌های قدیمی آزمایش شده تغذیه و سلامتی است.

 

بهتر است در اینجا چند نكته را یادآور شویم و بحث را خاتمه دهیم:

1-در هنگام خرید لوازم آرایشی و بهداشتی حتما به مجوز ورود بهداشتی ، برچسب اصالت كالا و توضیحات مربوط به تاریخ تولید و انقضا توجه كنید.

2-لوازم آرایشی و بهداشتی را از مكان‌های معتبر نظیر داروخانه‌ها خریداری كنید.

3-متخصص پوست پیشنهاد می‌كنند كه از دستورالعمل زیر برای مصرف لوازم آرایش بهره بگیرید:

- كرم‌پودر : یك سال

- رژگونه، سایه، دو سال

- رژ لب: یك سال

- ریمل: 3 تا 4 ماه

4- پس از هر بار مصرف لوازم آرایش باید حتما پوست را كاملا با پدهای مناسب پاك كنید و با شوینده ملایم و آب ولرم شستشو دهید.

5- لوازم آرایش نباید مدت زیادی روی پوست بمانند چون آنها جاذب آلودگی محیط بوده و می‌‌توانند سطح پوست را پوشانده و منافذ پوستی را مسدود كنند. لذا بهتر است پس از 5/1 تا 2 ساعت شسته شوند.

6- استفاده مشترك از وسایل آرایش به دلیل خطر انتقال عفونت توصیه نمی‌شود.

 

برچسب ها: ریمل، زندگی آنلاین، لاك ناخن، لوازم آرایشی و بهداشتی تعداد بازديد: 549 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز