Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 03:39

9
تیر
خوراك‌های رژيمی ويژه پوست سالم و شاداب

خوراك‌های رژيمی ويژه پوست سالم و شاداب

زنجفيل يكي از گياهان دارويي است كه در كاهش حالت تهوع و تسكين ناراحتي‌ ...

خوراك‌های رژيمی ويژه پوست سالم و شاداب

 

 

زنجفیل

زنجفیل یكی از گیاهان دارویی است كه در كاهش حالت تهوع و تسكین ناراحتی‌های معده و روده‌ای موثر می‌باشد، اما تحقیقات اخیر حاكی از آن است كه این گیاه دارای خاصیت‌های آنتی‌اكسیدانی و ضد التهابی نیز می‌باشد. از طرفی زنجفیل در درمان برخی بیماری‌های پوستی از قبیل آكنه و پسوریازیس نیز می‌تواند موثر باشد.

پسوریازیس و آكنه هر دو از بیماری‌های التهابی پوست می‌باشند كه می‌توانند سبب خراب شدن پوست شوند. یكی از دلایل عمده در آسیب‌های پوستی وجود رادیكال‌های آزاد در بدن می‌باشد كه بر اثر قرار گرفتن بدن در معرض نور خورشید، التهابات و مواد سمی و مضر موجود در لوازم آرایشی و یا مواد غذایی نامناسب، می‌تواند افزایش یابد. التهابات می‌توانند بر اثر وجود رادیكال‌های آزاد ایجاد شوند و از طرفی التهابات می‌توانند سبب تشكیل رادیكال‌های آزاد شوند. در بیماری‌های پوستی مانند آكنه و پسوریازیس از آن جایی كه پوست دچار یك التهاب مزمن می‌گردد، تعداد رادیكال‌های آزاد در بدن نیز افزایش می‌یابد. گیاه زنجفیل از آنجایی كه دارای خاصیت آنتی اكسیدانی می‌باشد می‌تواند با رادیكال‌های آزاد مبارزه كرده و آنها را از بین ببرد، در نتیجه از آسیب دیدن پوست جلوگیری كرده و در نهایت منجر به كاهش التهابات می‌گردد.

تحقیقات نشان می‌دهند در گیاه زنجفیل، آنتی اكسیدانی وجود دارد كه سبب می‌شود این گیاه اثر قوی و موثری در مبارزه با رادیكال‌های آزاد و از بین بردن آنها داشته باشد. از طرفی آنتی اكسیدان موجود در زنجفیل می‌تواند سبب افزایش یكی از آنتی اكسیدان‌های موجود در بدن به نام گلوتاتیون گردد؛ این آنتی‌اكسیدان، یكی از آنتی‌اكسیدان‌های موجود در بدن است كه دارای تركیبات مفید و موثر برای بدن از جمله ویتامین E می‌باشد.

 

زنجفیل مفید و موثر برای پوست و مفاصل

گیاه زنجفیل علاوه بر دارا بودن آنتی‌اكسیدان، حاوی تركیبات ضد التهابی فراوانی بوده و می‌تواند سبب كاهش و تسكین التهابات در بدن شود. افرادی كه دچار بیماری‌های التهابی از قبیل التهاب مفاصل (مانند استئوآرتریت و یا آرتریت روماتوئید) می‌باشند؛ با مصرف گیاه زنجفیل به‌طور مرتب، متوجه كاهش و تسكین دردهای التهابی شده‌اند. از طرفی تحقیقات نشان می‌دهد زنجفیل می‌تواند سبب كاهش تركیبات تشدید كننده التهاب مانند سیتوكین‌ها شود. بنابراین احتمال می‌رود كه وجود همین خاصیت ضد التهابی در زنجفیل می‌تواند سبب كاهش التهابات پوستی از قبیل آكنه و پسوریازیس شود، و كاهش التهابات پوستی می‌تواند سبب درمان پوست و در نتیجه داشتن پوستی نرم، لطیف و محكم گردد.

با وارد كردن زنجفیل تازه در رژیم غذایی خود از خواص بی‌شمار آن بهره‌مند‌ شده و دارای پوستی زیبا شوید. می‌توانید زنجفیل تازه را برش‌های نازك زده و از آن به عنوان یك چاشنی خوشمزه در كنار غذای خود استفاده كنید و یا می‌توانید زنجفیل تازه را رنده كرده و در سالاد از آن استفاده كنید. می‌توانید از زنجفیل رنده شده و یا خرد شده برای مزه‌دار كردن غذاها و یا در تهیه انواع سس‌ها، استفاده كنید.

 

 

رزماری

رزماری یكی از گیاهان معطر می‌باشد كه از آن در انواع غذاها استفاده می‌شود. گیاه رزماری حاوی آنتی‌اكسیدان فراوان بوده و حاوی روغن‌های ضروری مفید برای سلامت بدن است و از طرفی سبب تقویت و بهبود خاصیت كشسانی پوست شده و از افتادگی و شل شدن پوست جلوگیری می‌كند.

 

رزماری، محافظ كلاژن پوست

مطالعات حاكی از آن است كه رزماری دارای خاصیت آنتی‌اكسیدانی قوی بوده و می‌تواند با رادیكال‌های آزاد مبارزه نموده و از آسیب‌رسانی رادیكال‌های آزاد به پوست جلوگیری كند. رادیكال‌های آزاد می‌توانند سبب از بین رفتن استحكام، سفتی و شادابی پوست شده و در نتیجه سبب پیری و ایجاد چین و چروك در پوست شوند. رزماری به شكل خشك شده حاوی آهن و كلسیم و همچنین ویتامین B6 می‌باشد؛ ویتامین B6 یكی از ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز بدن است كه می‌تواند در حفظ سطح «هموسیستئین» بدن موثر باشد و از تخریب بافت كلاژن در پوست جلوگیری كرده و در نتیجه مانع از بروز چین و چروك و افتادگی پوست می‌شود.

استفاده از گیاه رزماری به صورت خشك و یا تازه در تهیه غذاها، در مناطق مدیترانه‌ای بسیار رایج می‌باشد. در رزماری تازه میزان منگنز، 25درصد بیشتر از رزماری خشك می‌باشد، از طرفی در رزماری خشك میزان آهن و كلسیم 40 درصد بیشتر از رزماری تازه می‌باشد. بنابراین گیاه رزماری اعم از خشك و یا تازه در هر دو حالت دارای خواص زیادی می‌باشد و می‌توان از آن بهره‌مند شد. بدن برای تولید انرژی به ماده معدنی منگنز نیاز دارد و در صورت افزایش انرژی بدن، مبارزه با رادیكال‌های آزاد سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود، در نتیجه می‌توان از ایجاد التهاب و بروز چین و چروك پوست جلوگیری كرد. كلسیم موجود در رزماری به بهتر شدن عملكردهای عصبی و ماهیچه‌ای بدن كمك كرده و همچنین آهن موجود در گیاه رزماری به تولید انرژی در بدن كمك می‌كند و در سلامت سیستم ایمنی بدن موثر می‌باشد.

 

 

 

خوراك مرغ همراه با رزماری و زنجفیل

 

مواد لازم

سینه مرغ .................................... چهار عدد 140گرمی..................................1000 كیلوكالری

نمك و فلفل..................................به میزان لازم .................................................0 كیلوكالری

 

مواد لازم برای مزه دار كردن مرغ

آب پرتقال طبیعی ..................................125 میلی‌لیتر  ..................................40 كیلوكالری

زنجفیل رنده شده.....................................2 قاشق چایخوری............................5 كیلوكالری

پیاز رنده شده.........................................یك‌دوم عدد  .....................................5 كیلوكالری

سیر خرد شده.......................................2 حبه...............................................5 كیلوكالری

رزماری خشك ......................................1 قاشق چایخوری ..............................16 كیلوكالری

روغن كانولا..........................................125 میلی‌لیتر..................................1125 كیلوكالری

 

مواد لازم برای تهیه سس

آب پرتقال  .....................................1 پیمانه ...........................................80 كیلوكالری

عسل .........................................یك‌چهارم پیمانه ..................................180 كیلوكالری

زنجفیل رنده شده  .......................1 قاشق چایخوری..................................3 كیلوكالری

 

 

 

روش تهیه:

چربی‌های اضافه مرغ را جدا كرده و سپس آن‌را با نمك و فلفل مزه‌دار كنید. تمام موادی را كه برای مزه‌دار كردن مرغ لازم می‌باشد در ظرف مناسبی ریخته و آنها را كاملا با یكدیگر مخلوط كنید. حالا این مواد مخلوط شده را بر روی سینه مرغ ریخته و به خوبی مرغ‌ها را به آن آغشته كنید. مرغ‌های مزه‌دار شده را به مدت 3 تا 12ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی مزه‌دار شوند. فر را با دمای

190 درجه سانتیگراد از قبل گرم كنید و مرغ‌های مزه‌دار شده را در ظرف قرار دهید و آن را داخل فر بگذارید و هر 5 دقیقه كمی از سس مرغ را كه آماده كرده‌اید با برس روی مرغ‌ها بمالید تا زمانی كه مرغ‌ها كاملا پخته شوند (زمان مورد نیاز برای پختن سینه‌مرغ‌ها در فر حدوداً 20 تا25 دقیقه می‌باشد).

برای تهیه سس، آب پرتقال، عسل و زنجفیل را در ظرف مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید تا به جوش آید. سپس حرارت را ملایم نموده و صبر كنید تا سس كمی غلیظ شود. اكنون سس آماده مصرف می‌باشد.

 

 

اگر می‌خواهید از تركیبات زیبا و شاداب كننده پوست (رزماری و زنجفیل) بهره‌مند شوید، این غذای خوشمزه را كه حاوی این تركیبات می‌باشد تهیه كنید. رزماری سبب حفظ كلاژن موجود در پوست شده و سبب نرمی، لطافت و استحكام پوست می‌گردد و از افتادگی پوست جلوگیری می‌كند. مرغ نیز دارای آنتی اكسیدان‌های بالقوه‌ای مانند سلنیوم بوده كه به شادابی پوست كمك می‌كنند. ویتامین C

موجود در پرتقال نیز به سلامت پوست كمك می‌كند.

 

 

استفاده از رزماری در غذاها

عطر گیاه رزماری تقریبا تند و تیز بوده و می‌تواند برای مزه دار كردن و خوش عطر شدن برخی مواد غذایی مانند گوشت‌ها، ماهی‌ها و مرغ از آن استفاده كرد. می‌توانید برگ‌های رزماری را به صورت خرد شده بر روی سبزیجات پخته بریزید. می‌توان برگ‌های خرد شده را كمی تفت داد تا عطر آن بیشتر شده و سپس به همراه سیر از آن در غذاها استفاده نمود.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 520 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز