Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 19:23

13
فروردین
بهار فصل شیوع اگزما

بهار فصل شیوع اگزما

موعد فرا رسیدن بهار افزایش شیوع اگزماهای پوستی را خبر می‌دهد. به خصوص اگزماهای پوستی در زنان به علت خانه تکانی و تماس با مواد شوینده و همچنین اعمال انجام زیبایی پوست مثل برطرف کردن چروک صورت، موی زائد و برطرف کردن لک‌ها افزایش می‌یابد.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

Skin Care عملی است كه فقط متخصص پوست قادر است سئوالات موجود به آن را پاسخ دهد. هدف مراقبت پوستی كاهش اختلال در عملكرد پوست و تقویت، شادابی و سلامت آن است. این عمل مشتمل بر بیمارانی است كه مشكل پوستی دارند یا پوست سالمی‌دارند به این خاطر كه هوا آفتابی و ابری یا سرد است و ما باید اختلال عملكرد پوست را كه در این شرایط آب و هوایی پیش می‌آید، تصحیح كنیم.

پوست های خشك

موعد فرا رسیدن بهار افزایش شیوع اگزماهای پوستی را خبر می‌دهد. به خصوص اگزماهای پوستی در زنان به علت خانه تکانی و افزایش تماس با مواد شوینده و همچنین اعمال انجام زیبایی پوست مثل برطرف کردن چروک صورت، موی زائد و برطرف کردن لک‌ها افزایش می‌یابد.

سال نو با تمایل خانم‌‌‌ها به تغییر ظاهری و همچنین خانه تکانی و تماس با مواد شوینده می‌تواند با بروز اگزما به خصوص بر روی دست‌ها همراه باشد. در صورتی که اگزما فرم حاد داشته باشد، با تاول، خارش و قرمزی پوست بروز می‌كند؛ در حالی که در نوع مزمن، پوسته پوسته شدن، ترک پوست و سوزش دیده می‌شود. 

ارث نقش مهمی در بروز این بیماری دارد. خوشبختانه اگزما مسری نیست و درمان آن نیز بستگی به شدت بیماری و میزان استعداد فرد دارد؛ زیرا افراد مستعد و دارای زمینه ژنتیکی، طول درمان بیشتری دارند؛ اما در افرادی‌ که زمینه ارثی ندارند؛ درمان با رعایت نکات بهداشتی دو الی سه هفته طول می‌کشد. با چند كار ساده می‌توان از تشدید ضایعات اگزما جلوگیری كرد. این اقدامات عبارتند از:

به طور مكرر پوست را مرطوب كنید.
از تغییرات ناگهانی حرارت و رطوبت در محیط جلوگیری كنید.
از تعریق یا گرمای بیش از حد بپرهیزید.
استرس را كاهش دهید.
از تماس با مواد ایجاد كننده خارش مثل پشم یا سایر محرك‌ها دوری كنید.
از صابون‌های قوی و پاك كننده‌ها اجنتاب ورزید.
از فاكتورهای آلرژن محیطی مثل زوائد حیوانات، زباله و... اجنتاب كنید.
غذاهایی كه باعث تشدید ضایعات می شوند، میل نكنید. 

پیشگیری از اگزما

قدم بعدی در پیشگیری از اگزماهای پوستی، استفاده از دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی و در واقع قطع تماس با مواد آلرژن است.

در موارد تشدید ضایعات، استفاده از كورتیكوستروئید خوراكی لازم است، ولی با قطع درمان خوراكی امكان تشدید دوباره ضایعات وجود دارد. پوستی كه تحت تاثیر اگزما قرار دارد ممكن است دچار عفونت شود، كه در این موارد تجویز موضعی یا خوراكی آنتی بیوتیك لازم است. 

به علاوه در موارد خارش شدید، آنتی هیستامین خوراكی تجویز می شود. از آنجا كه خواب آلودگی عارضه شایع آنتی هیستامین‌ها است، بهتر است این تركیبات قبل از خواب مصرف و پس از مصرف این تركیبات از رانندگی خودداری شود.به طور کلی شیوع اگزماهای پوستی در فصل بهار 1/5 الی 2 برابر افزایش می‌یابد که با رعایت اصول فوق می‌توان تا حد زیادی این بیماری را کنترل كرد.

درمان اگزما

اولین قدم در درمان اگزما پیشگیری از خارش است. بهتر است از محلول‌ها یا كرم‌های موضعی جهت مرطوب كردن پوست استفاده كنید. این راه بسیار موثر است؛ خصوصا اگر پس از استحمام (3 دقیقه پس از استحمام) انجام شود. استفاده از كمپرس سرد بر روی ضایعات خارش دار باعث بهبودی خارش می شود.

اگر شرایط موجود بدتر شد یا به طور رضایت بخشی بر طرف نشد، استفاده از كرم‌ها یا پمادهای كورتیكوستروئید موضعی بدون تجویز پزشك برای كاهش التهاب لازم است. در شرایطی كه استفاده از تركیبات كورتیكوستروئید قوی تر لازم است، باید با تجویز پزشك استفاده شود؛ چرا كه عوارض جانبی در بر دارد.

 

برچسب ها: مراقبت از پوست، پوست و مو، پوست خشک، سلامت پوست، پیشگیری از اگزما، انواع پوست، درمان اگزما تعداد بازديد: 1437 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز