Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:10

12
خرداد
رازهای تغذیه‌ای در پیشگیری از پیری پوست (1)

رازهای تغذیه‌ای در پیشگیری از پیری پوست (1)

استفاده از هرم غذایی و برنامه راهنمای روزانه غذا یك شیوه آسان و قابل درك برای اطمینان از داشتن یك رژیم متعادل است.

دكتر سیدمرتضی صفوی؛ فوق تخصص تغذیه و عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی اصفهان مشاور معاون

 

 

 

رژیم مناسب برای پیشگیری از پیری پوست و حفظ سلامت آن، تقریبا همان رژیمی است كه برای سلامت كل بدن مورد نیاز است. این رژیم، فرآیند پیری سلولی را كند می‌سازد و پوست نیز به عنوان جزیی از بدن با این رژیم سلامتی بیشتری به دست می‌آورد. رعایت برخی نكات خاص در مورد پوست اهمیت خاصی دارد.

تعادل و تنوع در رژیم غذایی ضروری است. در رژیم متعادل، دریافت كافی كلیه مواد مغذی مورد نیاز است تا فرد دچار سوء تغذیه پروتئین و كمبود ویتامین و املاح نشود. اجرای چنین برنامه‌ای نقش مهمی در زندگی بسیاری از افراد، به خصوص كسانی كه علاقه زیادی به مصرف غذای بیرون از منزل را دارند، ایفا می‌كند.

استفاده از هرم غذایی و برنامه راهنمای روزانه غذا یك شیوه آسان و قابل درك برای اطمینان از داشتن یك رژیم متعادل است. برای انجام این امر، مصرف 6 تا 11 واحد نان و غلات، 3 تا 5 واحد سبزی‌ها، 2 تا 4 واحد از میوه‌ها، 2 تا 3 واحد گوشت یا جانشین‌هایش (ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، حبوبات و دانه‌ها) و 2 واحد شیر و محصولات لبنی توصیه می‌شود. برای اینكه مطمئن باشیم كلیه مواد مغذی در حد نیاز تامین شده‌اند، بهتر است در هر گروه غذایی از مواد متنوعی استفاده كنیم.

میوه، سبزی و مواد غذایی تازه كلید جوانی است و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌كنند زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی‌اكسیدان هستند. بسیاری از رنگدانه‌های شیمیایی كه در میوه‌ها و سبزی‌ها موجودند، خاصیت آنتی‌اكسیدانی بسیار بالایی دارند. این آنتی‌اكسیدان‌ها از تخریب سلولی جلوگیری می‌كنند.

بدین صورت كه رادیكال‌های آزاد موجود در بدن، خصوصا در پوست را كه در تماس با محیط اطراف است، فلج كرده و مانع عملكرد تخریبی آنها می‌شوند. برای اطمینان از وجود آنتی‌اكسیدان‌ كافی در میوه و سبزی. آنها را باید به صورت خام و تازه (یا نیم‌پز) مصرف نمود، چون حرارت و نگهداری در یخچال و فریزر میزان آنتی‌اكسیدان آنها را كاهش می‌دهد.

مایعات نیز اهمیت زیادی در پیشگیری از پیری پوست دارند. پوستی كه رطوبت كافی داشته باشد، كمتر چروك می‌شود. پس با مصرف مقدار زیادی آب در طی روز، آب مورد نیاز برای تعریق پوست فراهم می‌شود تا خشك نشود. متخصصان توصیه می‌كنند 6 تا 8 لیوان آب در روز نوشیده شود.

قهوه و نوشابه منابع خوبی برای تامین مایعات نیستند، زیرا حاوی كافئین می‌باشند كه یك ماده دیورتیك (ادرار آور) است و موجب دفع آب به صورت ادرار می‌شود. نكته دیگر اینكه دو تا سه ساعت قبل از خواب نباید آب زیادی نوشید، زیرا ممكن است موجب افزایش ورم صبحگاهی و كشیدگی بیش از اندازه پوست شود.

كنترل كالری مصرفی نیز اثر چشمگیری در پیشگیری از پیری پوست دارد. اضافه و كم كردن وزن به سرعت پوست را چروك می‌كند، زیرا با افزایش چربی بدن پوست كش آمده و با لاغر شدن، چربی بدن تحلیل می‌رود و پوست جمع شده، چروك می‌خورد. البته میزان جمع شدن پوست به سن فرد (هر چه سن بالاتر باشد احتمال چروك شدن بیشتر است)، ژنتیك و دیگر عوامل موثر مثل نوع رژیم غذایی بستگی دارد...

 

برچسب ها: رژیم غذایی، پیری پوست، سلامت كل بدن، جوانی پوست، رژیم مناسب، پیشگیری از پیری پوست، رنگدانه‌های پوست تعداد بازديد: 1008 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز