Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 01:30

16
دی
دست‌های سالم ناخن‌های زیبا

دست‌های سالم  ناخن‌های زیبا

مصرف زیاد میوه و سبزی‌های خام بسیار مهم است، چون این مواد حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند كه می‌توانند نیازهای بدن از جمله ناخن‌ها را تأمین كنند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

همه دوست دارند دست‌های زیبایی داشته باشند و می‌دانیم كه سلامت و زیبایی ناخن‌ها در زیبایی دست‌‌ها سهم بسزایی دارد. یكی از عواملی كه به حفظ سلامت و زیبایی ناخن‌ها كمك می‌كند، پیروی از یك رژیم غذایی مناسب و صحیح است كه كلیه گروه‌های غذایی را در خود داشته باشد و ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین كند.

مصرف زیاد میوه و سبزی‌های خام بسیار مهم است، چون این مواد حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند كه می‌توانند نیازهای بدن از جمله ناخن‌ها را تأمین كنند. غذاهایی بخورید كه از لحاظ سیلیكون غنی باشند. سبزی‌هایی چون بروكلی و پیاز و غذاهایی مانند ماهی سرشار از این ماده هستند.

همان طور كه بارها شنیده‌اید نوشیدن آب كافی برای حفظ و ارتقای سلامت عمومی بدن لازم است و این واقعیت درباره ناخن‌هایی است كه به خاطر كمبود آب، خشك و شكننده شده‌اند. خوردن غذاهایی كه حاوی بیوتین می‌باشند، مثل غلات كامل هم توصیه می‌شود. نوشیدن آب میوه‌های طبیعی در كنار آب هم از خشك شدن ناخن‌ها جلوگیری می‌كند.

مصرف غذاهای حاوی روی و ویتامین B هم بر استحكام ناخن‌ها می‌افزاید. غذاهایی كه كلسیم دارند، مانند فرآورده‌های لبنی و سبزی‌های سبز نیز به حفظ استحكام ناخن‌ها بسیار كمك می‌كنند. همچنین خوردن گوشت، شیر، ماهی، مغزها و حبوبات برای حفظ سلامتی و زیبایی ناخن‌ها مفیدند؛ زیرا حاوی فسفر هستند.

وقتی تغذیه صحیح نیست...

اگر هر كدام از ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای رشد و حفظ سلامتی بدن در حد كافی به بدن نرسند، ناخن‌ها اثرات این كمبودها را در خود نشان می‌دهند. برخی علائم ناشی از كمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی را كه در ناخن‌ها ظاهر می‌شوند، در زیر می‌خوانید:

 كمبود ویتامین A و كلسیم باعث خشكی و شكنندگی ناخن‌ها می‌شود.

 خطوط باریك سفید روی ناخن‌ها نشان می‌دهد كه بدن با كمبود پروتئین مواجه است.

 اگر ناخن‌ها ترك خورده‌اند، یكی از دلایل آن این است كه اسید هیدروكلوریك كافی به بدن نرسیده است.  كمبود ویتامین B12 باعث تیره‌شدن رنگ ناخن‌ها، خشك شدن و گرد و خمیده شدن انتهای آنها می‌شود.  نقاط سفید روی ناخن نشان‌دهنده كمبود روی در بدن می‌باشد.  در صورتی كه بدن‌تان نیاز به مایعات بیشتری‌ داشته باشد، ناخن‌های‌تان شكاف یا ترك می‌خورند.  قرمز شدن پوست اطراف ناخن نشان می‌دهد كه متابولیسم اسیدهای چرب ضروری در بدن با اشكال مواجه است.

وقتی ناخن‌ها خبر از بیماری می‌دهند ...

نگاهی به ناخن‌ها‌ی‌تان بیندازید. آیا سالم و مستحكم به نظر می‌رسند یا این كه خشك و ترك خورده هستند و یا رنگ‌شان از حالت عادی خارج شده است؟ وضعیت ناخن‌ها در واقع وضعیت سلامت عمومی شما را به نمایش می‌گذارند. برخی از بیماری‌ها شكل یا رنگ ناخن‌ها را تغییر می‌دهند كه پزشك می‌تواند برای تشخیص بیماری از این علامات كمك بگیرد. در اینجا چند بیماری را كه باعث بروز تغییراتی در ناخن‌ها می‌شوند، می‌خوانید:

 وقتی سر ناخن پهن و گرد و خمیده می‌شود، ممكن است به دلیل بزرگ شدن بافت همبند و به نوبه خود ناشی از كمبود مزمن اكسیژن باشد.80 درصد از كسانی كه ناخن‌های‌شان چنین وضعیتی دارد، به بیماری ریوی مبتلا هستند.

 در اندكی از بیماران كلیوی روی ناخن‌ها كمانی قهوه‌ای رنگ ظاهر می‌شود.

 ناخن‌هایی كه از بسترشان جدا شده‌اند، می‌توانند از وجود بیماری‌های مختلفی خبر دهند؛ مثلا پسوریازیس، واكنش به داروها، عفونت قارچی یا درماتیت تماسی، پركاری یا كم كاری تیروئید، فقر آهن یا سیفلیس. همچنین آسیب فیزیكی به ناخن‌ها ممكن است باعث بروز چنین حالتی شود.  فقر آهن می‌تواند ناخن‌ها را به حالت قاشقی در آورد. 

ناخن‌هایی كه سفید و مات هستند، ولی نوك آنها به رنگ صورتی پررنگ تا قهوه‌ای است، ممكن است به خاطر بیماری‌هایی چون سرطان، دیابت در بزرگسالان، افزایش سن، سیروز یا نارسایی احتقانی قلب به این شكل درآمده باشند.  ناخن‌های سفید خبر از ابتلای فرد به بیماری‌های كبدی مانند هپاتیت می‌دهد.  وقتی ناخن‌ها زرد و ضخیم شده‌اند و به كندی رشد می‌كنند، باید به وجود بیماری ریوی مانند آمفیزم شك كرد.

  اگر نیمی از ناخن سفید و نیمی دیگر صورتی باشد، احتمال بیماری‌ كلیوی مطرح خواهد شد.  بستر قرمز ناخن‌ها هم ممكن است نشان دهنده ابتلای فرد به بیماری قلبی باشد.  در بسیاری اوقات ناخن‌های رنگ پریده و بستر سفید ناخن‌ها یكی از نشانه‌های كم‌خونی است.  اگر سطح ناخن فرو رفته یا موج‌دار شده باشد، ممكن است فرد به بیماری خودایمنی پسوریازیس یا آرتریت التهابی دچار باشد.  خطوط سیاه زیر ناخن‌ها احتمال وجود ملانوما را مطرح خواهد كرد.

 

برچسب ها: راه هاي سالم نگه داشتن ناخن، تغذيه هاي مناسب براي ناخن، ناخن و بيماري هاي آن، ويتامين هاي مناسب براي ناخن، ذست هاي سالم با ناخن زيبا تعداد بازديد: 550 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز