Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:43

25
خرداد
نشانه های ریه‌های در محدوده خطر (1)

نشانه های ریه‌های در محدوده خطر (1)

تا به حال راجع به خطر سرطان ریه چیزهای زیادی شنیده‌ایم، اما در مورد وضعیت ریه وقتی كه ضعیف و ناتوان می‌شود (COPD) چیز زیادی نمی‌دانیم. (COPD) یك بیماری بسیار حاد ریوی و در واقع تركیبی از آمفیزم و برونشیت مزمن است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

تا به حال راجع به خطر سرطان ریه چیزهای زیادی شنیده‌ایم، اما در مورد وضعیت ریه وقتی كه ضعیف و ناتوان می‌شود (COPD) چیز زیادی نمی‌دانیم. (COPD) یك بیماری بسیار حاد ریوی و در واقع تركیبی از آمفیزم و برونشیت مزمن است.

هر دو بیماری از آسیب دیدگی‌های جدی ریه هستند كه در اثر سیگار كشیدن و سایر محرك‌های ریوی به وجود می‌آیند. فرقی نمی‌كند كه خودتان سیگاری هستید یا اینكه در مجاورت افراد سیگاری زندگی می‌كنید و یا بدشانس هستید!

COPD آهسته آهسته به ریه آسیب می‌رساند و توانایی دریافت اكسیژن را كاهش می‌دهد.

وقتی كه ریه‌ها با ظرفیت كامل كار نمی‌كنند، بیماری كم‌كم با علائم خفیف شروع می‌شود و با سرعت زیادی پیشروی می‌كند و بدون درمان و معالجه هرگز نمی‌توان این روند را كند كرد. 

هفت نشانه اصلی وجود خطر و مشكل در ریه‌ها

1- کوتاه شدن تنفس

اغلب افراد با گام گذاشتن در آستانه پیری و یا با چاق شدن، تنفس‌شان كوتاه می‌شود و معمولا هم سعی نمی‌كنند مشكل خود را برطرف كنند.

این كوتاه شدن نفس‌ها ادامه می‌یابد تا اینكه در جایی توجه فرد را جلب می‌كند كه دیگر بیماری رشد كرده و ریه‌ها آسیب دیده‌اند و تنها كاری كه می‌توان انجام داد، كند كردن روند بیماری است.

برای جلوگیری از پیشرفت COPD باید میزان تحرك و فعالیت خود را افزایش دهید تا عملكرد ریه‌ها بهبود یابد.

به یك نكته توجه كنید: آیا به هنگام بالا رفتن از پله‌ها یا ورزش كردن به سختی می‌توانید نفس عمیق بكشید؟ و یا برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین حالتی حتی به هنگام بالا رفتن از چند پله نیز از آسانسور استفاده می‌كنید؟

دقت كنید كه آیا وضعیت ریه‌تان نسبت به سال گذشته بدتر شده است یا نه؟ آیا می‌توانید تمام كارهایی را كه سال گذشته انجام می‌دادید، باز هم انجام دهید؟ اگر فكر می‌كنید كه توانایی شما در نفس عمیق كشیدن كاهش یافته است، حتما سری به پزشك بزنید.

2- سرفه‌های پی در پی

همه ما گاهی اوقات دچار سرفه و یا تك سرفه می‌شویم، اما اگر این سرفه‌ها پی در پی و جدی‌تر از قبل شوند، باید به پزشك مراجعه كرد. COPD باعث التهاب مجاری تنفسی و آلوئول‌ها می‌شود و قابلیت انعطاف و ارتجاع پذیری آنها را كاهش می‌دهد.

وقتی كه این اتفاق رخ می‌دهد، دیواره مجاری تنفسی ضخیم‌تر می‌شود و مواد مخاطی بیشتری را تولید می‌كند كه باعث مسدود شدن مجاری می‌گردد.

سرفه‌های مكرر با آنفلوآنزا تشدید می‌شوند؛ مگر آنكه هیچ‌یك از علائم آنفلوانزا را نداشته باشید. اگر رنگ این مواد مخاطی شفاف نباشد، نشان می‌دهند كه وضعیت شما بدتر شده است. این مخاط می‌توانند زرد، سبز و یا حتی خونی باشند.

در دوران سیگار كشیدن تولید خلط سینه چندان افزایش نمی‌یابد اما اگر به یكباره سیگار را ترك كنید، این مواد بسیار افزایش می‌یابند. 

3- سردردهای صبحگاهی

یكی از عجیب‌ترین علائم COPD، سردردهای عجیب به هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی است. فرد در طول شب قادر به نفس عمیق كشیدن نیست و میزان دی‌اكسیدكربن حین خواب در بدن افزایش می‌یابد.

تولید دی‌اكسیدكربن باعث گشاد شدن رگ‌های خونی در مغز و در نتیجه سردرد می‌شود. مردم سردرد می‌شود. مردم سردرد را به COPD ربط نمی‌دهند؛ اما اگر اكسیژن كافی به ریه‌های‌شان برسد (مخصوصاً در حین خواب) سردردهایشان از بین می‌رود. 

4- تورم زانوها

وقتی‌كه COPD پیشرفت می‌كند، به نارسایی قلبی نیز می‌انجامد، زیرا سیستم جریان خون در بدن دچار اختلال می‌شود و علت آن نیز عدم دریافت اكسیژن موردنیاز است.

این اتفاق با تورم پاها و زانوها همراه است. ریه‌ها بدتر می‌شوند و توانایی بدن برای همراهی كردن قلب در پمپاژ خون كاهش می‌یابد.

وقتی كه قلب نتواند خون كافی را پمپ كند و به كبد و كلیه‌ها برساند، این ارگان‌ها نیز نمی‌توانند عملكرد درستی داشته باشند و مواد سمی از بدن دفع نمی‌شوند و از طرفی مایعات اضافی نیز در بدن انباشته می‌شوند.

این نوع از ادم وضعیتی است كه زنان باردار نیز دچار آن می‌شوند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -نشانه های ریه‌های در محدوده خطر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مشکلات تنفسی، سرطان ریه، برونشیت، سلامت ریه، آمفیزم، بیماری های ریه، بیماری حاد ریه تعداد بازديد: 1812 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز