Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 12:27

31
خرداد
نقرس و سالمندی

نقرس و سالمندی

در بیماری نقرس اسید اوریک خون بالا می‌رود. دردهای ناگهانی در انگشتان پا، تورم مفاصل، احساس خستگی و کوفتگی در پاها، نارسایی کلیه و ازدیاد فشارخون به وجود می‌آید.

دکتر نسرین عاقلی؛ متخصص تغذیه

 

نقرس یکی از بیماری‌هایی است که نسباً شایع می‌باشد.

دفع اسید اوریک از ادرار افزایش می‌یابد و منجر به تشکیل سنگ‌های کلیه از نوع اورات می‌شود.

رعایت رژیم غذایی در این بیماری بسیار مهم است و باید دریافت چربی و به ویژه غذاهایی که دارای ماده‌ای به نام پورین (بازهای ازت‌دار) هستند کاهش یابند.

مقدار پورین در مواد غذایی متفاوت است. مواد غذایی بسیار غنی از پورین، ساردین، دل، جگر، قلوه، عصاره گوشت و گندم با سبوس می‌باشند.

در صد گرم این مواد به مقدار 150-800 میلی‌گرم پورین وجود دارد.

مواد غذایی مانند ماهی، گوشت، گوشت پرندگان، غذاهای دریایی، نخود، لوبیا، عدس، اسفناج، گل کلم و قارچ به مقدار 50-100 میلی‌گرم در صد گرم خود پورین دارند.

مواد غذایی چون تخم‌مرغ، پنیر، کره، نان، غلات، آجیل، میوه‌ها و سبزی‌ها به مقدار 1-15 میلی‌گرم در صد گرم خود دارای پورین هستند.

غذاهای مجاز برای این بیماران عبارت از شیر بدون چربی، پنیر کم چرب، تخم‌مرغ، نان، غلات، سبزی، میوه، چای کم رنگ و قهوه رقیق می‌باشد.

موادی مانند انواع گوشت و مرغ و ماهی به میزان 120 گرم در هفته مجاز می‌باشند. در رژیم محدود از پورین کمبود ویتامین‌های B1, B2 و آهن به وجود می‌آید. 

چنانچه PH  ادرار اسیدی باشد، اسید اوریک نا محلول شده و رسوب می‌کند ولی اگر به طرف قلیایی شدن برود اسید اوریک حل می‌شود.

مثلاً در PH 6/5 در حدود 50-60 در صد اسید اوریک حل می‌گردد. پس باید موادی مصرف کرد که ادرار را قلیایی کنند.

موادی که ادرار را به طرف قلیایی شدن می‌برند عبارت از اسفناج، هویج، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، گیلاس، زردآلو، لیمو، آلو، سیب و پرتقال می‌باشند.  

موادی که ادرار را به طرف اسیدی شدن می‌برند عبارت از گوشت‌ها، ماهی، تخم‌مرغ، پنیر، برنج، نان و عدس می‌باشند.

 

برچسب ها: سنگ کلیه، تغذیه و نقرس، نقرس سالمندان، علل نقرس، منابع پورین، عذاهای حاوی پورین، غذاهای مجاز برای نقرس تعداد بازديد: 1067 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز