Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:07

9
تیر
علت، علائم و درمان پارگی مینیسک زانو (2)

علت، علائم و درمان پارگی مینیسک زانو (2)

نوع درمان پارگی مینیسك بسته به نوع پارگی و اندازه آن و محل آن و مدت زمانی که از پارگی گذشته، متفاوت است. سن، بیماری‌های دیگری که ممکن است داشته باشید و اینکه شما زندگی پرتحرکی دارید در تصمیم پزشک برای انتخاب نوع درمان شما موثر است.

انواع درمان پارگی مینیسك زانو

نوع درمان پارگی مینیسك بسته به نوع پارگی و اندازه آن و محل آن و مدت زمانی که از پارگی گذشته، متفاوت است. سن، بیماری‌های دیگری که ممکن است داشته باشید و اینکه شما زندگی پرتحرکی دارید در تصمیم پزشک برای انتخاب نوع درمان شما موثر است.

یک سوم خارجی مینیسك دارای خونرسانی خوبی است و پارگی‌‌‌هایی که در این قسمت هستند ممکن است بطور خودبخودی یا با عمل جراحی ترمیم شوند.

دو سوم داخلی مینیسك خونرسانی ندارد و بنابراین پارگی در این قسمت بهبود نمیابد درمان این پارگی‌ها معمولا با عمل جراحی است و چون حتی با بخیه زدن پارگی در این قسمت، پارگی جوش نمی‌خورد درمان جراحی به این صورت است که آن قسمت از مینیسك پاره شده که بصورت یک زائده در کنار بدنه اصلی مینیسك قرار گرفته و موجب گرفتاری بیمار می‌‌شود از زانو خارج می‌‌شود.

البته باید به خاطر داشت که خارج کردن حتی قسمتی از مینیسك از زانو می‌تواند موجب افزایش ناپایداری و در نهایت بروز ساییدگی و استئوآرتریت زانو شود.

به همین خاطر انجام مینیسكتومی (خارج کردن مینیسك از زانو) فقط در مواردی از پارگی مینیسك انجام می‌شود که این پارگی برای بیمار مشکلاتی مانند قفل شدن، تورم مکرر یا خالی کردن زانو ایجاد کند.

درمان غیر جراحی

بلافاصله بعد از آسیب باید بیمار استراحت کند تا بافت آسیب دیده فرصت بهبودی داشته باشد. ممکن است پزشک معالج به شما توصیه کند مدتی از عصای زیر بغل استفاده کنید. چند بار در روز زانو را با یخ سرد کنید.

البته یخ را مستقیما روی پوست نگذارید. یک باندکشی را روی زانو ببندید تا زانو کمپرس شود. دراز کشیده و زانویتان را بالاتر از سطح قلب‌تان بگیرید تا تورم زانو کم شود. استفاده از داروی مسکن جهت کاهش تورم و درد زانو موثر است.

استراحت و سرد کردن مفصل

وجود رگ‌‌‌های خونی در لبه‌‌‌های مفصل در بعضی از موارد فرصت بهبودی را برای مفصل ایجاد  می‌كند علاوه براین استراحت باعث بهبودی مفصل می‌شود.

پزشک همچنین ممکن است مصرف داروهای ضدالتهابی مانند (آسپرین، ایبوپروفن) واستفاده از کمپرس یخ را روی مفصل زانو برای کاهش درد و التهابات به بیمار توصیه کند.

انجام حرکات اصلاحی

درصورتیکه پزشک پارگی جزئی مینیسک زانو را برای بیمار تشخیص دهد انجام حرکات صحیح برای شما موثراست زانوی شما با انجام این فعالیت‌‌‌های منظم مستحکم می‌شود.

شما باید از انجام فعالیت‌‌‌های شدید و سنگین خودداری کنید.

در این گونه موارد پزشک انجام چندین نوع تمرین استقامتی خاص را به بیمار توصیه  می‌كند علاوه براین انجام تمرینات فیزیوتراپی را هم به بیماران پیشنهاد می‌كند درحین انجام تمرینات فیزیوتراپی یک متخصص با تجربه به بیمار کمک  می‌كند تا باعث کاهش درد، افزایش تحرک، بهبود استقامت ران و پشت ساق پا شود زمانیکه شما به صورت کامل بهبود یافتید به شما چگونگی انجام فعالیت‌‌‌های مورد علاقه خود بدون ایجاد هرگونه خطری آموزش می‌دهد.

ورزش

تعدادی از تمرینات حرکتی، کششی، استقامتی می‌تواند در منزل انجام شود، اگر چه توصیه می‌شود این تمرینات را تحت نظر یک متخصص فیزیوتراپی یا مربی ورزشی انجام دهید.

بریس

پزشک ممکن است برای حفظ مفصل استفاده از بریس و عصا را برای بیمار توصیه کند یکی از درمان‌‌‌های مهم در پارگی مینیسک زانو اصلاح فعالیت‌‌‌ها و جلوگیری از انجام فعالیت‌‌‌هایی که باعث تشدید علائم می‌شود، است.

طول دوره انجام فعالیت‌‌‌های اصلاحی به موارد زیادی بستگی دارد که شامل میزان شدت آسیب دیدگی، نوع آسیب دیدگی، تقاضای بیمار، اندازه پارگی و موارد دیگر است.

درمان جراحی

امروزه درمان جراحی آسیب‌‌‌های مینیسك توسط تکنیک ارتروسکوپی انجام می‌شود. در این روش پزشک از راه شکاف کوچکی که در روی پوست زانوی شما ایجاد می‌‌کند یک دوربین را وارد زانوی کرده تا بتواند داخل را مشاهده کند و سپس از راه شکاف‌‌‌های کوچک دیگر ابزار‌‌‌هایی را وارد زانوی شما می‌‌کند تا با کمک آنها قسمت پاره شده مینیسك را ترمیم یا از زانوی شما خارج کند.

عوارض عدم درمان پارگی مینیسک

مینیسك را می‌‌توان از نظر خونرسانی به دو قسمت بیرونی و داخلی تقسیم کرد. قسمت بیرونی مینیسك که به کپسول مفصلی زانو چسبیده است، عروق خونی را از آن دریافت می‌‌کند، ولی قسمت‌‌‌های مرکزی‌تر فاقد عروق خونی هستند.

قسمت بیرونی چون خونرسانی دارد، پس در صورت آسیب دیدن قدرت ترمیم دارد، ولی این بدان معنی نیست که هر پارگی مینیسك که در قسمت حاشیه‌ای آن باشد، ترمیم خواهد شد.

ترمیم مینیسك مانند جوش خوردن شکستگی نیاز به شرایطی دارد که تا مهیا نباشد صورت نمی‌گیرد.  پس پارگی مینیسك حتی اگر در قسمت حاشیه‌ای آن باشد خودبخود ترمیم نمی شود، بلکه نیاز به درمان صحیح دارد.

اگر پارگی مینیسك درمان نشود، پارگی کم کم بیشتر شده و ممکن است قسمت پاره شده، بصورت یک زائده در کنار مینیسك در داخل زانو مرتباً حرکت کرده و موجب شود زانو به طور مکرر قفل شده، یا با هر بار گیر کردن این زائده در بین دو استخوان زانو و سپس درآمدن آن از بین دو استخوان این احساس به فرد دست دهد که چیزی از زیر زانو در می‌‌رود و یا زانوی خود فرد از زیر بدنش در می‌‌رود.

 

 

برای خواندن بخش اول -علت، علائم و درمان پارگی مینیسک زانو- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: علل زانو درد، درمان زانو درد، ورزش زانو، علت پارگی مینیسک زانو، علائم پارگی مینیسک زانو، درمان پارگی مینیسک زانو، عوارض عدم درمان پارگی مینیسک، جراحی زانو، حرکات اصلاحی زانو، بریس تعداد بازديد: 1257 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز