Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 16:59

23
فروردین
پیامدهای درست بلند نكردن اجسام سنگین (2)

پیامدهای درست بلند نكردن اجسام سنگین (2)

فراموش نكنید كه برای بلند كردن اجسام سنگین حتماً از دیگران كمك بگیرید.

 

بعد از بلند كردن جسم سنگین به خود چند دقیقه‌ای استراحت بدهید و سریع به دنبال انجام كار بعدی نروید. وقتی كه هوا گرم و مرطوب است، مدت زمان بیشتری استراحت كنید و زمانی كه مجبورید چندین بار را جابجا كنید، حتماً بعد از بلند كردن یك بار سنگین و كمی استراحت، یك جسم سبك‌تر را انتخاب كنید و پس از آن مجدداً جسم سنگین دیگر رابلند كنید.

گرم كردن بدن

-‌ قبل از بلند كردن یك جسم سنگین، با انجام حركات كششی ملایم، بدن خود را گرم كنید؛ این كار موجب حفظ ایمنی بدن می‌شود.

- رو به محلی كه باید به سمت آن بروید، قرار بگیرید.

- هنگام بلند كردن اجسام سنگین سعی كنید از پیچیدن و یا تغییر جهت دادن‌های غیرضروری خودداری كنید و درست رو در روی مسیر حركت قرار بگیرید تا مجبور نباشید به دفعات جهت حركت خود را تغییر دهید. پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز كنید تا تعادل شما حفظ شود.

 كمر خود را راست نگه دارید

تا جایی كه می‌توانید به جسم نزدیك شوید و پاهای خود را به اندازه عرض شانه از هم باز و عضلات شكم خود را سفت كنید. هنگام بلند كردن اجسام سنگین كمر خود را خم نكنید. با زانو‌های خم در نزدیكی جسم بنشینید و همچنان كه كمرتان صاف است، تا آنجا كه امكان دارد هنگام حمل بار، آن را نزدیك بدن‌تان قرار دهید؛ چرا كه بدین ترتیب از عضلات پاها و عضلات باسن خود بیشتر استفاده می‌كنید تا ماهیچه‌های كمر، عضلات پاها و باسن، قوی هستند.

خم كردن كمر می‌تواند موجب آسیب به دیسك كمر بشود. در حالی كه كمرتان صاف است، بار را بلند كرده و توجه داشته باشید كه در ارتفاع زانوی شما و در فاصله بین شانه‌های‌تان قرار داشته باشد؛ به این معنا كه فاصله بین پاها و دست‌های‌تان نباید از عرض شانه‌ بیشتر باشد

كمك بگیرید

فراموش نكنید كه برای بلند كردن اجسام سنگین حتماً از دیگران كمك بگیرید؛ البته اگر دوست ندارید به ضعف كمر، كمردرد، انحراف و شكستگی مهره‌ها و یا بیماری‌های داخلی همچون عفونت مهره‌های كمر، متاستاز و گرفتگی عضلانی مبتلا شوید. بزرگ‌ترین دلیل ابتلا به دیسك كمر، علاوه بر ژنتیك، بلند كردن اجسام سنگین است. 

اگر كفش پاشنه‌دار به پا دارید، هیچ‌گاه هیچ جسم سنگینی را بلند نكنید؛ چرا كه كفش‌های پاشنه‌دار فشار جاذبه را به قسمت میانی بدن منتقل می‌كنند و دردهای شدید كمر را موجب می‌شوند. در حالت عادی نیز هیچ‌گاه نباید كفشی را كه بیش از 5/2 سانتیمتر پاشنه‌ دارد، بپوشید. هنگام بلند كردن اجسام از پوشیدن لباس‌ها و شلوارهای تنگ خودداری كنید كه خود می‌تواند باعث اعمال فشار اضافی به بدن شود و حتی كمر درد را تشدید كند.

 بهتر است هنگام بلند كردن اجسام سنگین موهای خود را ببندید و تمامی زیورآلات خود را در بیاورید.

قوز نكنید

قوز كردن می‌تواند مشكل ظاهری ستون فقرات را به‌تدریج تغییر دهد. در داروخانه‌ها كمربندهای خاصی وجود دارند كه با بستن آنها می‌توانید مانع قوز كردن شوید. این كمربندها اگرچه تأثیری بر درد كمر ندارند، ولی از قوز كردن شما جلوگیری می‌كنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- پیامدهای درست بلند نكردن اجسام سنگین - اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: جسم سنگین، حفظ ایمنی بدن، مراقبت از كمر، روش صحيح بلند كردن اجسام، ديسك كمر، ماهیچه‌های كمر، شكستگی مهره‌ها تعداد بازديد: 648 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز