Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 00:00

24
اسفند
چگونگی در رفتگی مادرزادی مفصل لگن (1)

چگونگی در رفتگی مادرزادی مفصل لگن (1)

اگر نوزاد زمینه ارثی و ژنتیكی داشته باشد در اثر بد قرار گرفتن در رحم ممكن است دچار دررفتگی مادرزادی لگن بشود.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

دررفتگی‌ها چگونه در قسمت ارتوپدی معالجه می‌شوند و فرق دررفتگی‌هایی كه با ضربه ایجاد می‌شوند با دررفتگی مادرزادی در چیست؟

دررفتگی‌ها به خصوص دررفتگی مفصل لگن از اورژانس‌های ارتوپدی محسوب می‌شود و باید همان روز بیمار به اتاق عمل منتقل شود. اگر دررفتگی به گونه‌ای باشد كه قابل جاانداختن در اورژانس است این كار انجام می‌شود اما ارجح است كه دررفتگی مفاصل بزرگ برای كمتر صدمه دیدن هنگام جا انداختن به غضروف مفصلی در اتاق عمل و زیر بیهوشی انجام بشود.

در بین دررفتگی‌های مادرزادی نیز دررفتگی مادرزادی لگن بیش از سایر دررفتگی‌ها مطرح است. این گونه دررفتگی‌ها درد ندارند، در حالی كه دررفتگی‌های دیگر بر اثر ضربه ایجاد می‌شوند و درد دارند.

آقای دكتر دررفتگی مادرزادی به چه علت رخ می‌دهد؟

هنوز به طور كلی علت این عارضه مشخص نشده است اما علل مختفی می‌تواند باعث ایجاد این امر شود.ارث: در بعضی از خانواده‌ها دررفتگی مادرزادی لگن بیشتر است به طور مثال اگر مادر بیمار هنگام نوزادی دررفتگی داشته باشد احتمال اینكه در فرزندان او نیز این اتفاق بیافتد- معمولا در فرزند دختر بیشتر از فرزند پسر اتفاق می‌افتد- بیشتر است.

همچنین اگر دختر نوزاد خانواده دچار دررفتگی باشد احتمال اینكه در نوزاد دختر بعدی نیز دررفتگی مادرزادی اتفاق بیافتد، بیشتر است. بنابراین كسانی كه در خانواده و فامیل دچار دررفتگی مادرزادی لگن بوده‌اند در صورتی كه صاحب نوزاد جدیدی به خصوص دختر می‌شوند باید بیشتر تحت نظر قرار گیرند.

بد قرار گرفتن جنین در لگن مادر: اگر نوزاد زمینه ارثی و ژنتیكی داشته باشد در اثر بد قرار گرفتن در رحم ممكن است دچار دررفتگی مادرزادی لگن بشود.

عدم تكامل مفصل هیپ: تكامل مفصل هیپ دوره جنینی كه باید به درستی انجام بگیرد در مرحله‌ای به درستی انجام نمی‌گیرد بنابراین چون تكامل مفصل لگن به خوبی انجام نمی‌گیرد منجر به دررفتگی لگن می‌شود.

شلی مفاصل به طور مادرزادی و ژنتیكی: برخی از افراد دچار شلی مفاصل هستند به عنوان مثال این آدم‌ها می‌توانند انگشت‌های خود را بیش از حد معمول نسبت به سایر انسان‌ها خم بكنند. در این گونه موارد مفاصل دچار نرمی هستند. زانوهای این افراد بیش از حد معمول به طرف مقابل خم می‌شود.

همه مفاصل این افراد دچار شلی هستند، مفصل لگن نیز مستثنی نیست. به همین دلیل در اثر شلی مفصل فرد ممكن دچار دررفتگی مفصل لگن بشود.

بیماری‌های عصبی: بیماری‌های عصبی می‌تواند روی مفاصل تاثیرگذار باشد و منجر به دررفتگی لگن بشود. معمولا بیماری‌های اعصاب نوزادان پس از تولد توسط كارشناسان اطفال با انجام معاینه ساده تشخیص داده می‌شود. به عنوان مثال بیماری به نام «CP» فلج مغزی است كه فلج سقط اندام در این بیماری ممكن است منجر به دررفتگی مفصل لگن بشود یا در بیماری فلجی كه پس از تولد به وجود می‌آید.

مانند فلج اطفال- این جزء دررفتگی مادرزادی محسوب نمی‌شود- كه برخی از اعضا را فلج می‌كند و تعادل مفصل‌ها بهم می‌خورد و بعضی از عضلات قوی‌تر مفصل را به سمت خود می‌كشد كه باعث ایجاد دررفتگی می‌شود. البته شایان ذكر است كه در مورد بیماری‌های اعصاب ذكرشده دررفتگی مفصل به علل مشكلات عصبی و عدم تعادل عضلات بدن خواهد بود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- چگونگی در رفتگی مادرزادی مفصل لگن- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: عدم تكامل مفصل هیپ، دررفتگی مادرزادی لگن، فلج اطفال، بد قرار گرفتن جنین در لگن مادر، شلی مفاصل به طور مادرزادی، فلج مغزی، دررفتگی مفصل نوزادان تعداد بازديد: 1463 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز