Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 06:47

27
بهمن
مراقبت از چشم‌ها

مراقبت از چشم‌ها

خوردن هویج اگر چه به سرعت و به‌طور معجزه آسا بر بهبود بینایی تأثیر ندارد، اما ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری آن مطمئناً برای چشم‌ها مفید است.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

همه ما با علم به اینكه بینایی چشم تا چه حد اهمیت دارد، به این مسأله بی‌توجهی می‌كنیم. حدود 25 میلیون نفر در سراسر جهان بینایی خود را از دست داده و حدود 80 میلیون نفر نیز دچار اختلال بینایی هستند. حال ببینیم چه راهكارهایی می‌تواند به شما در حفظ بینایی مطلوب كمك كند.

معاینه منظم چشم

جدی‌ترین مشكلات بینایی، لكه‌های ناشی از افزایش سن، گلوكوم، رتینوپاتی دیابتی و آب مروارید است. این بیماری‌ها باید سریع تشخیص داده شود تا درمان شوند. به این منظور، معاینات دوره‌ای چشم، هر شش ماه یكبار ضروری است. چشم پزشك می‌تواند این قبیل مشكلات را حتی قبل از بروز علائم تشخیص دهد.

استفاده از عینك آفتابی

همانطور كه بیرون از منزل از كرم ضد آفتاب استفاده كرده و پوست خود را از اشعه آفتاب محافظت می‌كنید، باید مراقب چشمان خود نیز باشید. چشم‌های ما بدون نگاه كردن مستقیم به خورشید نیز صدمه می‌بینند. اشعه UV خورشید می‌تواند با انعكاس بر روی سطح برف، شن و ماسه، آسفالت و آب به چشم آسیب بزند.

این آسیب به مراتب بیشتر از لكه‌های وابسته به سن و حتی آب مروارید است. اشعه UV در شرایطی قادر است قرنیه را دچار آفتاب سوختگی موسوم به فوتوكرانتیس (Photokeratits) كند كه منجر به كوری موقت می‌شود. پس لازم است استفاده از عینك آفتابی را جزء عادات روزمره خود قرار داده و هنگام خروج از منزل آن را به چشم بزنید و دقت داشته باشید كه عینك آفتابی شما حتماً محافظت 100 درصد اشعه UV را داشته باشد.

اجتناب از فشار و خستگی چشم

تاثیرات كوتاه‌مدت خستگی چشم عبارتند از: درد، اشك ریزی، تاری یا دوبینی و سردرد، كار با رایانه برای ساعت‌های طولانی تأثیرات سویی بر بینایی دارد. اگر چه نسل جدید مانیتورهای ال سی دی این اثر مخرب را كاهش می‌دهد، اما رعایت نكات زیر در هنگام استفاده از رایانه ضروری است:

 1- استفاده از فیلتر تابش در صورت لزوم  2- تغییر متناوب زاویه مانیتور و همینطور زاویه قرار گرفتن پشت مانیتور  3- رعایت فاصله مناسب با مانیتور  4- پیروی از قاعده 20/20/20 (هر 20 دقیقه حداقل 20 متر دورتر را به مدت 20 ثانیه نگاه كنید)

حفاظت از چشم

غیر از بیماری‌ها، آسیب‌های محیطی نیز می‌تواند روی چشم‌ها و بینایی اثر مخرب داشته باشد. در مشاغل خطرناك باید از عینك ایمنی استفاده كرد. غیر از آن، استفاده از عینك محافظ در موارد زیر نیز توصیه می‌گردد: 

1- استفاده از ماشین چمن‌زنی و وسایلی كه سنگریزه و گرد و غبار شدید به اطراف پرتاب می‌كنند. 2- كار بر روی خودرو و ماشین‌آلاتی كه مواد اسیدی و از این قبیل دارند. 3- كار با مواد شیمیایی (به‌عنوان مثال كار روی پروژه‌های شیمی در دانشگاه). 4- كار با ماشین‌آلاتی كه تراشه‌های فلز و چوب به اطراف پرتاب می‌كنند (مانند ماشین‌آلات نجاری و آهنگری).

ورزش و رژیم غذایی مفید

خوردن هویج اگر چه به سرعت و به‌طور معجزه آسا بر بهبود بینایی تأثیر ندارد، اما ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری آن مطمئناً برای چشم‌ها مفید است. توصیه ما برای شما داشتن یك رژیم غذایی متعادل و سالم، سرشار از ویتامین‌های E,A و C، همچنین روی، مس، سلنیوم و آنتی‌اكسیدان‌ها است.

تمرینات چشمی را با مشورت چشم پزشك خود آغاز كرده و هرگز بدون توصیه و مشورت با دكتر از لنزهای چشمی استفاده نكنید.

 

برچسب ها: مراقبت از چشم، معاينه منظم چشم، بينايي چشم، اختلالات بينايي، استفاده از عينك آفتابي، خستگی چشم، حفاظت از چشم، چشم‌ها و بینایی، تمرینات چشمی تعداد بازديد: 804 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز