Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:48

20
تیر
كاربرد آنتی‌بیوتیك‌‌ها در درمان عفونت‌های دهان (1)

كاربرد آنتی‌بیوتیك‌‌ها در درمان عفونت‌های دهان (1)

شكل دارویی سفازولین به صورت آمپول می‌باشد و وریدی تجویز می‌شود.

دكتر مسعود كریم؛ دندانپزشك

 از نظر آناتومی پرده صفاقی شامل پریتوئون جداری و احشایی است پریتوئن جداری در قسمت قدامی طرفی و خلفی جدار شكم قرار گرفته و پریتوئین احشایی كه ارگان‌های داخل شكمی و مزانتر را می‌پوشاند از دیافراگم تا كف لگن ادامه دارد تجمع مایع بین این دو پرده یا حفره صفاقی را آسیت گویند كه علل گوناگونی دارد و شایع‌ترین علت آن سیروز كبدی است.

سفالوسپورین‌ها

یكی از گروه‌های بزرگ و گسترش یافته آنتی بیوتیك‌های بتالاكتاماز می‌باشند. قبل از سال 1975 كه میكروارگانیسم‌های آزاد كننده بتالاكتاماز این آنتی‌بیوتیك با حروف «Ceph» شروع شد و آنهایی كه با «Cef» آغاز گردید مكانیسم عملكرد آنها مثل پنی‌سیلین‌ها بود.

عوارض و حساسیت این گروه بین 2 تا 5 درصد و شامل تب، كهیر، ائوزوینوفیلی و آنافیلاكسی بود. بیمارانی كه به پنی‌سیلین حساسیت داشتند، به این گروه نیز حساسیت نشان می‌دادند.سفالوسپورین‌ها به نسل‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند و چون مصرف آن در عفونت‌های دندانی و دهانی و صورت شایع است مورد بحث قرار می‌گیرد.

نسل اول سفالوسپورین‌ها

بر روی میكروارگانیسم‌های گرام مثبت و گرام منفی موثر است كه شامل اكثر استافیلوكوك‌ها به جز آنتروكوكسی، بی‌هوازی‌ها به جز باكتروئید فراژیلیز و E.coli، كلبسیلا و پسودوموناس میرابیلیس می‌شود.

شكل و نام دارو

1-(Keflex (Cephalexine شكل دارویی: كپسول و شربت

دوزاژ: بزرگسالان 500 میلی‌گرم هر 6 ساعت در 24 ساعت، اطفال 50 میلی‌گرم به ازای هر كیلوگرم وزن بدن هر 6 ساعت در روز.

2- Cefazolin

شكل دارویی سفازولین به صورت آمپول می‌باشد و وریدی تجویز می‌شود.

دوزاژ: یك گرم هر 8 ساعت وریدی در بزرگسالان در 24 ساعت توصیه می‌شود.در اطفال 50 میلی‌گرم به ازاء هر كیلوگرم وزن بدن هر 8 ساعت در شبانه‌روز و وریدی تزریق می‌شود. (ارجح است تحت شرایط بیمارستانی تجویز گردد)

نسل دوم سفالوسپورین‌ها

میزان اثر: از نظر تاثیر روی باسیل‌های گرام منفی نسبت به نسل اول موثرتر است ولی روی استرپتوكوك‌ها كمتر موثر است.بر عفونت‌های پوستی و عفونت‌های استافیلوكوك‌های استخوانی و مفاصل موثر است.برای میكروارگانیسم‌هایی مثل هموفیلوس آنفلوانزا و انتروباكتری‌ها تجویز می‌شود، ولی برای پسودوموناس و باكتروئید فراژیلیس تجویز نمی‌گردد و موثر نمی‌باشد.

این گروه شامل:Cefamandole كه به صورت تزریقی وریدی است.

دوزاژ: 50 میلی‌گرم تا 2 گرم وریدی هر 4 تا 8 ساعت در شبانه‌روز.

(Ceftin(Cefuroximie/ axetil

از نظر طیف و اثر شبیه Cefamandole می‌باشد و در عفونت‌های دستگاه فوقانی و تحتانی تنفسی موثر است.

میزان مصرف: 250 تا 500 میلی‌گرم هر 12 ساعت در شبانه‌روز.در اطفال 125 میلی‌گرم هر 12 ساعت در شبانه‌روز تجویز می‌گردد.

نسل سوم سفالوسپورین‌ها

گروهی از آنتی‌بیوتیك‌ها می‌باشد كه بر روی میكروارگانیسم‌های گرام منفی مخصوصا پسودوموناس موثر است. به ندرت در جراحی دهان و عفونت‌های ناحیه فك و صورت استفاده می‌شود ولی با توجه به بعضی شرایط و مخصوصا وجود پسودوموناس، این دارو چه به شكل خوراكی Cefexim و چه به صورت تزریقی Ceftiriaxone مصرف می‌شود.

میزان افزایش سرم پس از یك گرم وریدی 151 میكروگرم در میلی‌لیتر می‌باشد و یك دوم تا یك سوم آن بدون تغییر از ادرار دفع می‌شود.

شكل دارویی: آمپول 1 گرمی و 500 میلی‌گرمی می‌باشد و تعداد دفعات تجویز در 24 ساعت هر 6 تا 8 ساعت می‌باشد.

تاثیر دارو:بر روی استافیلوكوك آئوروس، هموفیلوس آنفلوانزا، كلبسیلا، گروه استرپتوكوك‌ها، E.coli تاثیر دارد.بر روی عفونت‌های استخوانی بسیار موثر است.این نوع سفالوسپورین‌ از وسیع‌ترین طیف گروه می‌باشد.

میزان تجویز: بزرگسالان 1 تا 2 گرم روزانه یا هر 12 ساعت یك گرم تجویز می‌گردد.

دوره درمان: بین 4 تا 14 روز است كه بستگی به میزان عفونت دارد.

ملاحظات: بیش از 4 گرم مجاز به تجویز نمی‌باشیم و اگر عضلانی تجویز گردد بایستی یك عضله بزرگ جهت تزریق انتخاب شود و عمیق نیز باشد...

 

برچسب ها: آنتی بیوتیک، دیافراگم، پریتوئن جداری، پریتوئین احشایی، سفالوسپورین‌ها، آنتی بیوتیك‌های بتالاكتاماز، پنی‌سیلین، عفونت‌های دندانی، عفونت های دهانی، سفازولین تعداد بازديد: 1132 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز