Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:19

22
اردیبهشت
روش صحیح سفید كردن دندان (1)

روش صحیح سفید كردن دندان (1)

همه خمیر دندان‌ها لكه‌های روی سطح دندان‌ را از بین می‌برند؛ زیرا حاوی مواد ساینده خفیفی هستند.

 دكتر مجید برگ‌ریزان

 

تعداد زیادی از روش‌ها برای سفید كردن دندان وجود دارد كه شامل خمیر دندان‌های سفید‌كننده، ژل‌‌ها، دهانشویه‌ها و قالب‌های مخصوص و روش‌های درمانی كه در مطب دندانپزشكان انجام می‌پذیرد، می‌شود. سفید كردن دندان‌ها برای دندان‌های افرادی كه دندان‌ها و لثه‌های سالم دارند و هیچ‌گونه ترمیمی روی دندان‌های آنها وجود ندارد، ایده‌آل می‌باشد.

افرادی كه دارای دندان‌هایی با زمینه‌ زرد رنگ هستند بهترین پاسخ را به این روش‌ها می‌دهند. ولی این روش‌های زیباسازی برای همه افراد توصیه نمی‌‌گردد.

خمیر دندان‌های سفیدكننده

همه خمیر دندان‌ها لكه‌های روی سطح دندان‌ را از بین می‌برند؛ زیرا حاوی مواد ساینده خفیفی هستند. بعضی از خمیر دندان‌های سفیدكننده حاوی مواد و عوامل شیمیایی بیشتری هستند كه لكه‌های اضافی و بیشتری را از روی دندان‌ها پاك كرده و آنها را پولیش می‌كنند.

خمیر دندان‌ها فقط لكه‌های سطحی دندان را از بین می‌برند، در صورتی كه خمیر دندان‌های سفیدكننده حاوی پراكساید یا پراكساید هیدروژن هستند و لكه‌های عمیق‌تر را نیز از بین می‌برند و رنگ دندان‌ها را سفید می‌كنند. خمیر دندان‌های سفیدكننده فقط دندان‌ها را یك درجه روشن می‌كنند؛ در صورتی كه دندانپزشك می‌تواند دندان‌ها را 3 تا 8 برابر سفید كند.

نوارها و ژل‌های سفیدكننده

ژل‌های سفیدكننده دندان حاوی پراكساید هستند و با یك برس كوچك به‌طور مستقیم روی سطح دندان‌ها كشیده می‌شوند و باید روزی دو بار به مدت 14 روز از آنها استفاده كرد. نتایج اولیه در عرض چند روز قابل مشاهده است و نتیجه نهایی بعد از 14 روز حاصل خواهد شد.

نوارهای سفیدكننده دندان، نوارهای نامرئی و بسیار نازكی هستند كه با یك لایه از ژل سفیدكننده پراكساید پوشیده شده‌اند و باید روزی دو بار به مدت 30 دقیقه (در 14 روز) استفاده شوند. سفیدی دندان‌ها بعد از این 14 روز، در صورتی‌كه روزانه مسواك زدن را فراموش نكنید، تا چهار ماه ثابت خواهد بود.

شستشو دهنده‌های سفیدكننده

این نوع از سفیدكننده‌های دندان مثل شستشو دهنده‌های دیگر موجب از بین رفتن بوی بد دهان و بیماری‌های لثه و جرم دندان می‌شوند و علاوه بر آن، حاوی پراكسید هیدروژن نیز هستند كه دندان‌ها را سفید می‌كنند. تولیدكنندگان آن معتقدند بعد از 12 هفته می‌توان نتایج استفاده از آن‌را مشاهده كرد.

فقط كافی است روزی دو بار به مدت یك دقیقه قبل از مسواك زدن داخل دهان غرغره شوند؛ اما برخی از پژوهشگران معتقدند كه تأثیر آن به اندازه سایر محصولات نیست؛ زیرا فقط مدت اندكی با دندان‌ها در تماس هستند (چیزی حدود 2 الی 5 دقیقه كه در مقایسه با نوارهای سفیدكننده كه بیش از 30 دقیقه روی دندان‌ها می‌مانند، زمان بسیار اندكی است).

پوشش و قالب سفیدكننده دندان

این قالب‌ها حاوی پراكسید هستند كه معمولاً بیمار باید دو ساعت در شبانه‌روز به مدت چهار هفته یا بیشتر آن‌را روی دندان‌های خود قرار دهد. البته این زمان به میزان تغییر رنگ دندان‌ها و درجه سفیدی مورد علاقه دندان‌ها بستگی دارد.

سفید شدن دندان‌ها با هر یك از روش‌های ذكر شده، دائمی نخواهد بود و با خوردن غذاها و میوه‌های رنگی و عدم مراقبت از دندان‌ها دوباره روبه زردی خواهد رفت (با پرهیز از خوردن و نوشیدن مایعات و غذاهایی كه موجب لكه‌دار شدن دندان‌ها می‌شود، ممكن است سفیدی دندان تایك سال حفظ شود). درجه سفیدی دندان از فردی به فرد دیگر فرق دارد و این تفاوت ناشی از تفاوت در رنگ و جنس دندان‌ها، نوع سفیدكننده و مدت زمان استفاده از آنهاست.

عوارض جانبی

گاه سفید كردن دندان‌ها عوارض جانبی به همراه خواهد داشت كه این عوارض عبارتند از: حساسیت موقت دندان‌ها و سوزش خفیف بافت نرم دهان؛ به خصوص لثه‌ها. این حالت اغلب در مراحل اولیه سفید كردن دندان‌ها ایجاد می‌شود، ولی موقتی است و ظرف یك الی 3 روز برطرف خواهد شد.

با رعایت نكات زیر می‌توانید حساسیت را كاهش و آن‌را از بین ببرید:  استفاده كمتر از قالب سفیدكننده دهان: می‌توانید به جای دو مرحله یك ساعته، دو مرحله 30 دقیقه‌ای از این قالب‌ها استفاده كنید.  دو الی سه روز سفید كردن دندان را متوقف كرده و اجازه دهید دندان‌ها با شرایط جدید وفق پیدا كند. 

از دندانپزشك خود بخواهید از مواد سفیدكننده حاوی فلوراید استفاده كند.  از خمیر دندان‌های مخصوص دندان‌های حساس استفاده كنید. این خمیر دندان‌ها حاوی نیترات پتاسیم هستند و اعصاب دندان را تسكین می‌دهند. اگر هنگام استفاده از سفیدكننده‌ها متوجه شدید حساسیت دندان‌های‌تان به شدت افزایش یافته یا رنگ لثه‌ها تغییر كرده است و دندان هنگام خوردن غذاهای سرد یا گرم واكنش نشان می‌دهد، حتماً با یك دندانپزشك مشورت كنید...

 

برچسب ها: سفید کردن دندان، دهانشویه، خمیر دندان ها، لثه های سالم، خمیر دندان‌های سفیدكننده، ژل‌های سفیدكننده، قالب سفیدكننده دندان تعداد بازديد: 978 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز