Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 07:42

2
آذر
15 درصد مردان 40 تا 60 سال ناتواني جنسي دارند

15 درصد مردان 40 تا 60 سال ناتواني جنسي دارند

شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی مردان ناتوانی جنسی، عقیمی و سرطان‌های دستگاه‌های ادراری است

تحریریه پزشك امروز

 

دكتر سعید شاكری دبیر علمی یازدهمین كنگره اورولوژی ایران با اشاره به اینكه شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی مردان ناتوانی جنسی، عقیمی و سرطان‌های دستگاه‌های ادراری است اظهار داشت: مصرف سیگار و تریاك، احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.وی افزود: 15 درصد مردان 40 تا 60 سال ناتوانی جنسی دارند؛

با این وجود مشكلات و ناهنجاری‌های سیستم ادراری و تناسلی منافاتی با حیات فرد ندارد.این متخصص جراحی كلیه و مجاری ادراری با تاكید بر اهمیت ورزش به‌خصوص در بانوان گفت: خانم‌ها حتما ورزش را جزء لاینفك زندگی خود قرار دهند، زیرا ورزش باعث تقویت عضلات لگن شده و شخص در سنین بالا دچار بی‌اختیاری ادرار نمی‌شود.

 وی خاطرنشان كرد: بیماری دیابت و استرس می‌توانند علائم ادراری ایجاد كند و اگر فرد در طول خواب 6 ساعته برای ادرار مجبور به بیدار شدن باشد باید مورد بررسی درمانی قرار گیرد. دبیر شاخه فارس انجمن اورولوژی ایران شایع‌ترین سرطان‌های مردان را بعد از سرطان‌های پوست مربوط به پروستات دانست و افزود: سرطان پروستات در كشور نسبت به كشورهای غربی كمتر است و توصیه می‌شود مردان بالای 50 سال چنانچه تغییراتی در وضعیت ادراری پیدا می‌كنند حتما به پزشك مراجعه كنند. 

وی ناهنجاری سیستم ادراری – تناسلی مادرزادی را از جمله مشكلات شایع اورولوژی در اطفال دانست و افزود: ناهنجاری سیستم ادراری – تناسلی مادرزادی از ناهنجاری‌های شایع در این گروه سنی است. علاوه بر این عدم نزول بیضه در پسربچه‌ها نیز از جمله مشكلات شایعه اورولوژی اطفال است. دبیر شاخه فارس انجمن اورولوژی ایران در ادامه افزود: مشكل دیگر اورولوژی در اطفال پسر مشكلات ناشی از انجام ختنه است زیرا این عمل به عنوان یك مساله فرهنگی – عقیدتی در بین مردم كشور مطرح است كه باید در سن مناسب، مكان مناسب و به دست افراد با تجربه و متبحر انجام شود. 

دكتر شاكری سن مناسب برای انجام ختنه در پسر بچه‌ها را زمان نوزادی اعلام كرد و اظهار داشت: بهترین سن برای انجام ختنه در كودكان پسر، زمان نوزادی است. تمام پزشكانی كه این عمل را در دانشگاه فرا گرفته باشند یا دوره این عمل را دیده باشند صلاحیت انجام این كار را دارند؛ زیرا دیه مربوط به ختنه بسیار بالاست و معادل دیه قتل نفس در افراد می‌باشد. 

وی همچنین با اشاره به اینكه در سن نوجوانی توجه افراد به جنسیت‌شان بیش از پیش جلب و در نتیجه سوالاتی در این زمینه در ذهنشان ایجاد می‌شود، اظهار داشت: تغییرات فیزیكی در بدن و بروز ترشحات غیرعادی از جمله شایع‌ترین مشكلات اورولوژی در میان جوانان است. 

این متخصص اورولوژی در ادامه، بیماری‌های آمیزشی را از دیگر مشكلات شایع اورولوژی در بین جوانان كشور دانست و افزود: یكی از دیگر مشكلات شایع در میان جوانان ایرانی مربوط به رفتار جنسی و بیماری‌های آمیزشی است كه این مشكلات باعث بروز عفونت و در نهایت درگیری و ایجاد مشكلات پروستات در این دسته از افراد می‌شود. 

وی شایع‌ترین بیماری اورولوژی در سنین 18 الی 35 سالگی مردان كشورمان را تورم بیضه ذكر كرد و بیان داشت: از این رو به افراد توصیه می‌شود كه برای تشخیص زودرس این بیماری در زمان احساس هرگونه تغییر در شكل، اندازه بیضه و كیسه آن فورا به پزشك مراجعه كنند. البته گفتنی است كه در زمان بلوغ، بیضه‌ها به طور طبیعی دچار افزایش حجم می‌شود كه این مساله ناشی از تغییرات هورمونی در پسران است و كاملا امری طبیعی محسوب می‌شود. بهتر است كه مردان حداقل سالی یك بار برای معاینه بیضه‌هایشان به پزشك مراجعه كنند.

همچنین بیماری واریكوسل (اتساع وریدهای شبكه وریدی بیضه‌ها و طناب منوی) از دیگر مشكلات شایع اورولوژی در بین مردان جوان كشور به شمار می‌رود. این بیماری در افراد مبتلا با درد و بزرگی بیضه‌ها همراه است كه در این حال بیمار مبتلا حتما باید در اسرع وقت به پزشك متخصص اورولوژی مراجعه كند. 

دكتر شاكری ادامه داد: پروستات یكی از غدد جانبی در مردان است كه از نظر كاركرد آنچنان مهم نیست، اما محل قرار گرفتن آن به گونه‌ای است كه كوچك‌ترین تغییرات حجمی در آن منجر به بروز اختلال در ادرار می‌شود. دانشیار گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، علاوه بر سن و جنس، فاكتور ژنتیك را در ایجاد سرطان پروستات موثر دانست و تاكید كرد: بیشتر سرطان‌ها به‌ویژه سرطان پروستات با مواد پروتئینی حیوانی زیاد و چربی در ارتباط است. از سوی دیگر، مصرف میوه‌ها به دلیل وجود آنتی‌اكسیدان به عنوان تغذیه سالم محسوب شده و برای جلوگیری از این سرطان توصیه می‌شود. 

وی درخصوص سنگ‌های ادراری افزود: این سنگ‌ها در مناطق كوهستانی و گرم بیشتر شایع است، در این مورد عوامل ژنتیكی هم دخالت دارند. امروزه با بالا رفتن استانداردهای بهداشتی و تغذیه بروز سنگ‌های ادراری به ویژه سنگ مثانه در اطفال كاهش یافته است. این در حالی است كه بروز سنگ در بزرگسالان این طور نیست. به طور كلی در استان‌های جنوبی كشور سنگ‌های ادراری از نظر آماری شیوع بیشتری دارند، اما از آنجایی كه انواع سنگ‌های ادراری در افراد مختلف متفاوت است باید علاوه بر افزایش مصرف آب بهداشتی، از مصرف زیاد نمك و استفاده از غذاهایی با پروتئین بسیار زیاد مانند كله‌پاچه و تنقلات پرهیز كرد.

برچسب ها: جلوگیری از بارداری، ناباروری در آقایان، ناتوانی جنسی در مردان، ناتوانی جنسی در زنان، درمان ناتوانی جنسی تعداد بازديد: 1979 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز