Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:35

31
مرداد
اشتباهات دارویی مرگبار (2)

اشتباهات دارویی مرگبار (2)

بخش دوم- هر سال 1/5 میلیون نفر در اثر اشتباهات دارویی بیمار می‌شوند و یا به شدت آسیب می‌بینند و صدهزار نفر نیز بر اثر همین موضوع جان خود را از دست می‌دهند؛ در حالی كه تمام این موارد مرگ و میر و آسیب‌دیدگی‌ها، قابل پیشگیری هستند.

 

مصرف دارو و سن و سال شما

وقتی كه پیرتر می‌شویم، بدن ما نسبت به داروهای مختلف، واكنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. كهولت و پیری مشكلاتی مثل كاهش حافظه، سرگیجه و فشار خون بالا را به همراه دارد و داروهایی كه این حالات را افزایش می‌دهند، در افراد مسن، تأثیرات بیشتری دارند و می‌توانند آنها را با خطرات جدی روبه‌رو سازند.

بنابراین اگر در سنین بالای 65 سال هستید، تمام داروهایی را كه پزشكتان تجویز می‌كند، چك كرده و از او در مورد خطرات احتمالی مصرف آنها در این سنین سوال كنید. در مورد داروهایی كه باعث سرگیجه، افزایش فشار خون، از دست دادن حافظه و برخی مواد دیگر می‌شوند، بسیار محتاط باشید و در صورت نیاز از پزشك خود بخواهید كه آن دارو را با داروی مشابه دیگری كه این عوارض را ندارد، عوض كند.

مصرف همزمان داروها با الكل

مصرف الكل نه فقط سلامت را تهدید می‌كند، بلكه اگر در كنار برخی داروها استفاده شود، ممكن است دردسرهای بسیار جدی ایجاد نماید. تركیب الكل با مسكن‌ها، كاهش‌دهنده‌های درد و برخی داروهای دیگر، سمی بسیار كشنده در بدن تولید می‌كند. اغلب پزشكان معتقدند، هنگام مصرف الكل از هیچ دارویی نباید استفاده كرد.

الكل در تعامل با داروهای OTC، مثل دیفن هیدرامین و داروهای سرفه و سرماخوردگی نیز بسیار خطرناك می‌شود اگر شربت یا داروی سرماخوردگی و سرفه به خودی خود حاوی الكل باشد، خطر مسمومیت الكلی كاهش می‌یابد. الكل جذب برخی از داروها را نیز مشكل می‌كند. تركیب الكل با برخی ضدافسردگی‌های خاص باعث افزایش ناگهانی و بسیار زیاد فشار خون می‌شود. مصرف هم‌زمان الكل با برخی از مسكن‌های خاص، مثل آتیوان و والیوم، باعث كاهش ضربان قلب شده و ممكن است فرد را به حالت كما ببرد.

بنابراین هنگام گرفتن یك نسخه جدید، از پزشك یا دكتر داروساز در مورد ایمنی آن سوال كنید و اگر عادت به نوشیدن الكل دارید، در این عادت خود تجدیدنظر كرده و بیشتر به فكر سلامت خود باشید؛ به‌خصوص اگر مجبور به مصرف دارویی هستید. بدون آگاهی از تأثیر مكمل‌ها، آنها را در كنار داروهای و دیگر مصرف نكنید.

شاید فكر كنید مكمل‌ها و داروهای تقویتی كه بدون نسخه قابل تهیه هستند، ایمنی كافی را دارند؛ اما برخی از آنها كه بسیار هم در میان مردم رایج‌اند، خطرات جدی به بار می‌آورند. مثلاً «maalax total relief» حاوی موادی است كه بسیموس نام دارد و با داروهای ضدانعقاد خون، داروهای كاهش‌دهنده قندخون و داروهای ضدالتهاب (به خصوص ایبوپروفن) به طرز خطرناكی وارد واكنش می‌شود.

بنابراین وقتی پزشك‌تان داروی جدیدی تجویز می‌كند، حتماً او را مطلع سازید كه چه مكمل‌ها و داروهای تقویتی مصرف می‌كنید. هیچ‌گاه بدون مشورت با پزشك در كنار دارویی كه مصرف می‌كنید از یك مكمل دیگر استفاده نكنید.

مصرف داروها و رژیم غذایی

آب گریپ فروت، دارای ویژگی‌های خاصی است كه می‌تواند برخی داروها را غیرفعال و یا بیش‌فعال كند؛ زیرا نوعی آنزیم بسیار مهم دارد كه به طور طبیعی روی عملكرد متابولیسم بسیاری داروها اثر می‌گذارد؛ مثل داروهای ضدصرع و استاتین كه برای كاهش كلسترول مصرف می‌شوند.

نتیجه اینكه كبد نمی‌تواند عمل متابولیز دارو را انجام دهد و عواقب مرگباری در انتظار فرد خواهد بود. علاوه بر آب گریپ فروت، قهوه و آهن نیز با مصرف برخی داروها ایجاد مشكلات جدی می‌كنند. افرادی كه صبح‌ها عادت به نوشیدن قهوه دارند و قرص آهن خود را هر روز با صبحانه می‌خورند، هیچ‌گاه مشكل كم‌خونی‌شان برطرف نخواهد شد، زیرا آهن مصرف‌شده جذب خون نمی‌شود تا كم‌خونی را برطرف كند.

بنابراین، هنگام دریافت یك نسخه جدید، از پزشك خود بپرسید كه آیا باید داروی جدید را با غذا و یا بدون غذا مصرف كنید و اگر باید همراه غذا استفاده شود، چه موادی محدودیت مصرف دارند و چه تغییراتی باید در رژیم غذایی به وجود آید تا داروی مورد استفاده مؤثر واقع شود.

مصرف دارو در اختلال  عملكرد كلیه و كبد

از دست دادن كبد و یا كلیه و عملكرد ناقص آنها، توانایی بدن را برای دفع سموم اضافی دچار اختلال و نقصان می‌كند و مصرف داروها با دوز بالا، خطرات جدی به همراه خواهد داشت. این اشتباه را برخی از پزشكان مرتكب می‌شوند و به عواقب آن اهمیت نمی‌دهند.

بیمارانی كه دچار نارسایی كلیه و كبد هستند، نباید داروها را با دوزی كه قبلاً استفاده می‌كردند و مقداری كه افراد عادی استفاده می‌كنند، به مصرف برسانند؛ بلكه باید مقدار مصرف آنها كاهش یابد. بنابراین هنگام دریافت یك نسخه جدید توجه داشته باشید. برای افرادی كه مشكلات كلیه و كبد دارند، مقدار تجویز‌شده مجاز است یا خیر و حتماً در مورد مقدار مصرف آن داروی جدید و بیماری كه از آن رنج می‌برید با پزشك‌تان مشورت كنید.

 

 

برای خواندن بخش اول- اشتباهات دارویی مرگبار- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: داروها، فشار خون بالا، مسكن‌ها، داروهای سرفه، دیفن هیدرامین، داروی سرماخوردگی تعداد بازديد: 797 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز