Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 22:48

19
آبان
داروی صرع با پوكی استخوان ارتباط دارد

داروی صرع با پوكی استخوان ارتباط دارد

محققان گزارش كردند استفاده خانم‌ها از داروی ضدصرع دیلانتین (Dilantin) برای مدت یك سال یا بیشتر آنها را در معرض خطر پوكی استخوان قرار می‌دهد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه پزشك امروز

 

 

محققان گزارش كردند استفاده خانم‌ها از داروی ضدصرع دیلانتین (Dilantin) برای مدت یك سال یا بیشتر آنها را در معرض خطر پوكی استخوان قرار می‌دهد.

كاهش تراكم استخوانی كه در شماره آوریل نشریه نورولوژی به آن اشاره شده، هشت برابر بیشتر از میزان آن در زنان قبل از سن یائسگی است كه هیچ نوع داروی ضدصرع مصرف نمی‌كنند. دكتر آلیسون ام.پك استادیار كلینیك نورولوژی دانشگاه كلمبیا گفت: اگر این زنان به استفاده از این دارو ادامه دهند در طولانی‌مدت دچار پوكی استخوان قابل ملاحظه‌ای شده و با تراكم استخوانی كم به سن یائسگی نزدیك خواهند شد و در نتیجه به علت كمبود مواد معدنی استخوان‌ها، بیشتر در معرض شكستگی استخوان قرار خواهند داشت.

بنا به گفته دكتر اوژن رامسی، مدیر مركز بین‌المللی صرع، برای نود درصد افراد مسن مبتلا به صرع داروی دیلانتین تجویز می‌شود، زیرا این دارو گران نیست. وی افزود: این مساله بسیار مهم است زیرا شیوع صرع در افراد مسن بیشتر است و با این حال این گروه سنی ارزان‌ترین و بدترین داروها را دریافت می‌‌كنند.

این یافته‌ها كاملا جدید نیستند، زیرا تحقیقات گذشته نیز تاثیر معكوس داروی ضدصرع را با متابولیسم موادمعدنی استخوان‌ها آشكار ساخته بودند. همچنین، داروهای ضدصرع همان تاثیر منفی را در مورد مردان مسن نیز دارد.

این مطالعه 93 زن را در سن قبل از یائسگی ( از 18 تا 40 سال) كه مبتلا به صرع بودند و هر یك از آنها یكی از داروهای صرع از قبیل دیلانتین (فنی‌توئین phenytoin)، تگرتول Tegretol (كاربامازپین carbamazepine)، لامیكتال Dilation Lamictal، (لاموتریژین Lamotrigine) یا دپاكوت Depakote (والپروآت Valproate) را مصرف می‌كردند، در بر می‌گرفت.

همه شركت‌كنندگان در این آزمایش روزانه 1000 میلی‌گرم كلسیم دریافت می‌كردند و فعالیت بدنی كافی داشتند.

پس از یك سال زنانی كه از دیلانتین استفاده می‌كردند 6/2 درصد تراكم استخوانی خود را در گردن استخوان ران از دست دادند، در حالی كه تراكم استخوانی در سه گروه دیگر تقریبا ثابت ماند.

تراكم مواد معدنی در ستون مهره‌ها و استخوان ران تغییر محسوسی نشان نداد. دكتر استیون پاچیا رئیس بخش نورولوژی بیمارستان لیناكس هیل گفت: سرعت تاثیر دیلانتین بر سلامت استخوان شگفت‌انگیز بود.

دكتر پك گفت: زنانی كه داروی ضدصرع مصرف می‌كنند، می‌توانند از داروی دیگری جز دیلانتین استفاده كنند و یا میزان دریافت كلسیم خود را افزایش دهند. ولی بنا به نظر دكتر پاچیا، مكمل كلسیم برای خنثی كردن اثر منفی دیلانتین بر استخوان كافی نیست. به نظر او ممكن است این دارو بر جذب كلسیم از طریق استخوان تاثیر بگذارد و در این صورت اگر مكانیسم آسیب دیده باشد، استخوان قادر به دریافت كلسیم نخواهد بود.

بهتر است از یك داروی جایگزین كه چنین اثری ندارد استفاده شود. در موارد نادر، اگر مجبور به استفاده از دیلانتین باشیم، می‌توانیم از داروهایی همچون فوزاماكس (Fosamax) و بونیوا (Boniva) استفاده كنیم. این آزمایش نشان می‌دهد كه ما در ابتدای راه تشخیص اثرات طولانی‌مدت داروهای ضدتشنج بر سلامتی هستیم.

 

برچسب ها: یائسگی، پوکی استخوان، شکستگی استخوان، داروی صرع، داروی ضد صرع، دیلانتین، تراکم استخوانی تعداد بازديد: 1408 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز