Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 01:15

12
آبان
مكمل‌های غذایی و دارویی در تامین مواد مورد نیاز بدن موثرند

مكمل‌های غذایی و دارویی در تامین مواد مورد نیاز بدن موثرند

همه افرادی كه به دلایل مختلف قادر به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود از طریق مواد غذایی نباشند، برای مثال كسانی كه وعده‌های غذایی كامل ندارند یا همه مواد مورد نیازشان در یك وعده غذایی وجود ندارد، به مكمل‌های غذایی دارویی احتیاج دارند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه پزشك امروز

 

 

همه افرادی كه به دلایل مختلف قادر به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن خود از طریق مواد غذایی نباشند، برای مثال كسانی كه وعده‌های غذایی كامل ندارند یا همه مواد مورد نیازشان در یك وعده غذایی وجود ندارد، به مكمل‌های غذایی دارویی احتیاج دارند.

در بسیاری از مواقع بهترین راه برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی كه بدن به آنها نیاز دارد، خوردن مواد غذایی است اما در شرایطی كه این مواد از طریق مواد غذایی به بدن ما نمی‌رسد، لازم است این مواد را از طریق مكمل‌های دارویی به بدن خود برسانیم.

مكمل‌های غذایی دارویی به تنهایی جایگزین مواد غذایی نیستند و همه فواید مواد غذایی را هم ندارند، بلكه به عنوان مكمل وعده غذایی كه می‌خوریم در تامین نیاز بدن مفید می‌باشند.

به طور كلی زنان باردار و افراد سالمند به مقادیر بیشتری از ویتامین‌ها نیاز دارند. ویتامین‌ها برای بسیاری از فرآیندهای بیولوژیك بدن لازمند كه از جمله آنها می‌توان به رشد. هضم غذاها و عملكرد دستگاه‌های حیاتی بدن نظیر سیستم اعصاب و... اشاره كرد. ویتامین‌ها به دلیل دخالت در تبدیل غذا به انرژی، در تامین كالری بدن هم نقش دارند.

ویتامین ها، به شكل «محلول در آب» و «محلول در چربی» در دسترس هستند، كه ویتامین «ث» از جمله ویتامین‌های محلول در آب است كه برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی، اسیدهای صفراوی در جذب آنها نقش ندارند.

بدن ما قادر به ذخیره مقادیر اضافی ویتامین‌های محلول در آب نمی‌باشد و در نتیجه مقادیر اضافی آن از طریق كلیه‌ها از خون برداشته شده و به وسیله ادرار از بدن خارج می‌شود.

ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین‌های K، A، D و E می‌باشد كه برای جذب آنها، بدن از اسیدهای صفراوی استفاده می‌كند. هنگامی كه این ویتامین‌ها جذب می‌شوند در بافت‌های حاوی چربی، ذخیره و در هنگام نیاز از محل ذخیره، برداشت و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویتامین ث، یكی از مهمترین مكمل‌های غذایی دارویی است كه آنتی اكسیدان طبیعی و محلول در آب محسوب می‌شود.

ویتامین ث، در كاهش ریسك بروز بیماری‌های قلبی عروقی، تصلب شرایین، خطر بروز آب مروارید و انواع سرطان‌ها بسیار موثر است و كمك به جذب آهن در بدن می‌كند.

مقادیر بالای ویتامین ث در پیشگیری از سرماخوردگی، درمان آسم و تسریع روند التیام زخم‌ها مفید است.

افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، مشكلات عروقی، عفونت، وجود زخم، سوختگی، سرماخوردگی و سایر بیماری‌های ویروسی، استرس یا افسردگی، افراد سیگاری یا الكلی، افراد مسن، ورزشكاران، افرادی كه دچار تروما شده‌اند یا در محیط‌های حاوی آلوده‌كننده‌های زیست محیطی زندگی می‌كنند، به مقادیر بیشتری از ویتامین ث نیاز دارند.

فقدان ویتامین ث، بیماری «اسكوروی» را باعث می‌شود كه نرم و اسفنجی شدن لثه‌ها، شل شدن دندان‌ها، كم‌خونی، خونریزی زیر جلدی و كبودی پوست از علایم آن است.

كمبود ویتامین ث، منجر به خشكی و شكنندگی موها، ژنژیویت (التهاب لثه)، خونریزی از لثه‌ها، خشك و فلس فلس شدن پوست، كاهش سرعت التیام زخم‌ها، كبودی سریع پوست، خونریزی بینی، درد و التهاب مفاصل، كاهش قدرت غلبه بر عفونت و نیز افزایش وزن به دلیل كاهش سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود.

با توجه به نقش بسیار مهم ویتامین ث و نیز در گرفتن سایر آثار مفید آن و همچنین این نكته كه بدن ما قادر به ساخت و ذخیره كردن ویتامین ث نیست، لازم است كه نیاز روزانه بدن از طریق مصرف مواد غذایی و یا مكمل‌های غذایی داروی حاوی این ویتامین تامین شود.

به دلیل محلول بودن ویتامین ث در آب، مسمومیت با این ویتامین نادر است و مقادیر اضافی آن به راحتی از طریق ادرار، از بدن خارج می‌شود، هر چند كه مصرف بیش از دو هزار میلی‌گرم ویتامین ث در روز توصیه نمی‌شود چون مصرف دوزهای بالا می‌تواند تهوع، درد شكمی و اسهال ایجاد كند.

به تازگی قرص‌های جوشان ویتامین ث شركت داروسازی اسوه در دو اندازه 500 و 1000 میلی‌گرم با بسته‌بندی جدید تولید و در بازار عرضه شده است.

قرص‌های جوشان ویتامین ث اسوه در دو طعم لیمو و پرتقال تولید شده و به راحتی توسط همگی گروه‌های سنی قابل مصرف می‌باشد.

بسته‌بندی این محصول از نظر كیفیت و زیبایی طراحی نیز قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی می‌باشد.

 

برچسب ها: وعده های غذایی، مکمل های غذایی، مکمل های دارویی، التهاب مفاصل، مواد مغذی، انواع سرطان‌ها، مكمل‌های غذایی دارویی تعداد بازديد: 859 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز