Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 13:25

4
اسفند
مهار آتشفشان غیرممكن نیست (2)

مهار آتشفشان غیرممكن نیست (2)

افرادی كه آلوده به این ویروس شدند می‌توانند به تقویت سیستم دفاعی خود بپردازند تا بهتر با این بیماری مقابله كنند.

 

چه كسانی بیشتر در معرض خطر هستند

بیمارانی كه به‌طور مكرر دیالیز می‌شوند، افرادی كه همسرشان مبتلا به این بیماری است، همجنس‌بازان، مبتلایان به سل و هپاتیت، افرادی كه زیاد خالكوبی می‌كنند و فرزندان مادران آلوده. ما در جهانی زندگی می‌كنیم كه تنها در آفریقا، 16 میلیون كودك بر اثر این بیماری یتیم شده‌اند. به‌طور كلی دوسوم از تمام افراد آلوده به این ویروس ساكن قاره آفریقا هستند.

تأثیر این بیماری در میان مردم آفریقا بسیار گسترد‌ه‌تر از سایر نقاط بوده، اقتصاد ضعیف و تغذیه نامناسب از عوامل اصلی در رشد گستره بیماری HIV در آفریقا می‌باشد. بدتر از آن خطر تجاوز جنسی به كودكان، خصوصاً در آفریقای جنوبی است به‌طوری كه 50 درصد از كودكان ‌آفریقای جنوبی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و باید هر چه زودتر فكری به حال این كودكانِ بی‌دفاع كرد. 

فقط 33 درصد از افراد بیمار، تحت درمان هستند و حدود دوسوم از بیماران آفریقایی هیچ دارویی دریافت نمی‌كنند. حدود 4/2 میلیون نفر در هندوستان به این بیماری دچار هستند. بنابراین، هندوستان بعد از آفریقا در مقام دوم شیوع بیماری ایدز در سطح جهانی است. این بیماری در هندوستان از طریق تماس‌های جنسی و استفاده از برخی داروها منتقل شده است.

ولی خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای برای مقابله با این بیماری را آغاز كرده‌اند و بسیار هم مفید واقع شده است.

 برخی علائم اصلی بیماری ایدز

تب، گلودرد، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد مفاصل، سردرد، ضعف و بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، كاهش وزن، اسهال و برخی علائم دیگر. البته از آنجایی كه این علائم به سایر بیماری‌ها نیز می‌تواند ربط داده شوند، نمی‌توان فقط با استناد به آنها بیماری را تشخیص داد و نیاز به آزمایشات كامل‌ترو دقیق‌تر است.

مرحله نخست بیماری همراه با بروز علائم و نشانه‌هایی كه ذكر شد می‌باشد ولی مرحله بعدی مرحله بدون علائم است. این مرحله برحسب نوع ویروس 10-17 سال طول می‌كشد. طی این مدت فرد بدون بروز هیچ گونه نشانه‌ای، مثل سایر افراد سالم، به زندگی خود ادامه می‌دهد. كنترل انتشار ویروس در این مرحله مشكل است.

در مرحله سوم غدد لنفاوی بزرگ می‌شوند و به شكل قرینه و بدون درد در برخی نقاط بدن به جز كشاله ران‌ها ظاهر می‌شوند و حداقل 3 ماه طول می‌كشد تا ناپدید شوند. در مرحله چهارم: مرحله قبل از بروز علایم نهایی است.

در این مرحله فرد بیمار، به‌شدت كاهش وزن می‌دهد، به اسهال با مدت زمان طولانی دچار می‌شود، تب‌های شدید و طولانی‌مدت می‌كند و دچار خستگی و ضعف و بی‌حالی می‌شود. این مرحله نشان‌دهنده پایان طیف بیماری است. از دست دادن حافظه، سردرد، دل‌درد، بی‌اشتهایی نیز دراین مرحله زیاد می‌شود.

 مرحله پنجم: مرحله نهایی بیماری است. قدرت دفاعی بدن به‌شدت كاهش می‌یابد و فرد مستعد ابتلا به بسیاری از عفونت‌ها و سرطان‌ها می‌شود. نهایتاً بیماری فرد را از پای درمی‌آورد. در مجموع حدود 75 درصد از افراد آلوده پس از نهایتاً 15 سال به مرحله پنجم بیماری می‌رسند.

اما سؤال اینكه پس 25 درصد مابقی چه سرنوشتی خواهند داشت، هنوز جواب مشخصی برای این سؤال وجود ندارد و اینكه چه زمانی وارد مرحله ایدز می‌شوند مشخص نیست ولی به هر حال این 25 درصد نیز می‌توانند سایرین را آلوده كنند. مرحله نهایی بالاخره بیش از 2 سال طول نمی‌كشد و بیمار خیلی سریع طی این مدت به علت یكی از عفونت‌ها و یا سرطان‌ها از پا درمی‌آید. چون بیماری ایدز درمان مؤثر ندارد، آلودگی به ویروس ایدز نهایتاً به بیماری ایدز منتهی می‌شود و نهایت آن هم مرگ است. بنابراین بهترین راه در مقابل بیماری ایدز فقط پیشگیری است.

افرادی كه آلوده به این ویروس شدند می‌توانند به تقویت سیستم دفاعی خود بپردازند تا بهتر با این بیماری مقابله كنند. در این میان تغذیه نقش بسیار مهمی دارد. تغذیه مناسب باعث می‌شود تا برخی داروهای مورد استفاده برای بیماری مثلاً داروهای ARV بهتر جذب بدن شوند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- مهار آتشفشان غیرممكن نیست- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش سوم- مهار آتشفشان غیرممكن نیست- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: هپاتیت، در معرض ايدز، ویروس ساكن، علائم اصلی بیماری ایدز، طیف بیماری، قدرت دفاعی بدن، عفونت‌ها و سرطان‌ها تعداد بازديد: 722 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز