Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 11:31

15
بهمن
چرا بيش از حد عرق می‌كنيم؟

چرا بيش از حد عرق می‌كنيم؟

در صورت بروز عرق در كل بدن، باید علت بیماری را جستجو و درمان را شروع كرد تا از شدت تعریق كاسته شود. مهم‌ترین دلایل تعریق زیاد كل بدن ناشی از بیماری‌های آكرومگالی، دیابت و سرطان غدد لنفاوی است.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

تعریق بیش از حد، حتی در هنگام استراحت، یك عارضه پزشكی است كه هیپرهیدروز نامیده می‌شود. این عارضه به دلیل فعالیت بیش از حد غدد عرقی رخ می‌دهد، كه بدون دلیل حتی هنگامی‌كه بدن خنك است، عرق تولید می‌كنند. آیا تا به حال عرق از سر و صورت و دست‌تان چكیده است؟

در برخی افراد كف دست و سایر اعضای بدن به قدری عرق می‌كند كه تمام وسایل اطراف خود را خیس می‌كنند. این افراد اغلب در محل كار خود با مشكلات زیادی روبه‌رو می‌شوند و حتی شرایط به وجود آمده برای آنها سخت و دشوار می‌شود. تعریق زیاد بدن به دو صورت منطقه‌ای و كل بدن است.

اكثر افراد با نوع منطقه‌ای تعریق، مواجه هستند كه طی آن كف دست، پا و زیر بغل خیلی عرق می‌كند. صاحبان مشاغل نقاشی، برق كاری، مهندسی و آنهایی كه با قلم و كاغذ سر و كار دارند، مستعد عرق كف دست هستند. عرق كف دست و پا می‌تواند با عرق زیر بغل همراه باشد، ولی در بسیاری از موارد عرق زیر بغل به تنهایی نیز دیده می‌شود كه اغلب ارثی و ژنتیك است.

علل تعریق زیاد
به گفته محققان، مركز تنظیم حرارت بدن در هر شخصی نسبت به دیگری متفاوت است، به همین دلیل در صورت افزایش درجه حرارت خون، هیپوتالاموس با گشاد كردن عروق و نیز تعریق، موجب خنك شدن بدن می‌شود، اما در شرایط خاصی مانند بیماری‌های عفونی و تب‌دار، تمرینات ورزشی شدید، هوای گرم و مرطوب، پركاری غده تیروئید، آكرومگالی، دیابت، لنفوم، بارداری و یائسگی، بدن دچار تعریق بیش از حد می‌شود.

تعریق زیاد كل بدن به دلیل بیماری است و در صورت بروز عرق در كل بدن، باید علت بیماری را جستجو و درمان را شروع كرد تا از شدت تعریق كاسته شود. مهم‌ترین دلایل تعریق زیاد كل بدن ناشی از بیماری‌های آكرومگالی، دیابت و سرطان غدد لنفاوی است.

 

در صورت بروز چنین مشكلاتی، اولین كار، مراجعه به متخصص پوست و مو و شناخت بیماری است. تعریق زیاد ناشی از هیجانات روحی، به طور معمول به كف دست و پا و زیربغل محدود می‌شود و ممكن است در هوای گرم تشدید شود.

طبق بررسی‌های انجام شده بیماران مبتلا به تعریق زیاد كف دست و پا ممكن است مبتلا به تعریق زیاد زیربغل هم باشند، ولی فقط 25 درصد مبتلایان به تعریق زیاد زیربغل، دچار تعریق بیش از حد كف دست و پا هستند. كم‌عرقی نیز ناشی از بیماری خشكی پوست و سرطان‌های پوست است كه حتما باید تحت نظر پزشك متخصص مداوا شود. با مرطوب نگه داشتن پوست پس از هر بار شستشو می‌توان از عوارض ناشی از كم‌عرقی كاست.

راه‌‌های تعدیل عرق‌ كردن
* یكی از راه‌های تعدیل عرق كردن، استفاده از محلول‌های «آلومینیوم كلراید» است كه با استعمال آن می‌توان تا حد زیادی از تعریق كاست. می‌توانید از اسپری‌های ضدعرق قوی كه حاوی 10 تا 15 درصد هگزاهیدرات كلرید آلومینیوم هستند، استفاده كنید. * داروهای ضدكولینرژیك می‌‌توانند به كاهش تحریك غدد عرق كمك كنند.

داروهای مسدودكننده گیرنده بتا یا بنزودیازپین‌ها ممكن است به كاهش تعریق ناشی از استرس كمك كنند. عملی به نام یونوتوفورزیس (ionotophoresis) با استفاده از جریان الكتریسیته به طور موقت كار غدد عرق را متوقف می‌كند. در روش‌ درمانی یونتوفورزیس، دارویی وجود ندارد و با تكنولوژی الكتریكی درمان لازم انجام می‌شود و دستگاه با یون‌هایی كه در آب آزاد می‌كند، غدد عرقی را سركوب می‌كند و به این ترتیب بیمار تا مدت‌ها از رطوبت ناشی از عرق زیاد در امان است.

بهترین روش درمان تعریق زیاد بدن، تزریق آمپول بوتاكس است. این دارو در حال حاضر از طریق سیستم دارویی وارد كشور شده و معمولا بیمار با سه تا چهار مرتبه تزریق به هدف نهایی درمان دست می‌یابد. نحوه حل كردن و نقاط تزریق این واكسن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تزریق آن توسط افراد غیرمتخصص، عواقب جبران‌ناپذیری از قبیل «فلج اعضا» را به همراه خواهد داشت.

هشدار
تعریق زیاد و تجمع ترشحات عرق زمینه‌ساز بــروز حساسیت‌های پوستی، بیماری‌های قارچی و... می‌شود، بنابراین استفاده از مام، دئودورانت، صابون، كرم و ژل‌های شستشو به طور مرتب در فصل گرما توصیه می‌شود.

 

برچسب ها: تعریق بیش از حد، علل تعریق زیاد، راه‌‌های تعدیل عرق‌ كردن، ترشحات عرق، غدد عرق تعداد بازديد: 862 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز