Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:52

25
بهمن
سلامت قلب خود را مديريت كنيد (1)

سلامت قلب خود را مديريت كنيد (1)

احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد سیگاری 2 الی 4 برابر بیشتر از افراد عادی است. اما ترک سیگار کار سختی است. یک سال بعد از ترک، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در مقایسه با افراد سیگاری در فرد نصف می‌شود.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

حتی تغییراتی کوچک می‌توانند در سلامت قلب شما بسیار موثر باشد. تحقیقی بر روی 80 هزار زن نشان می‌دهد که می‌توان جلوی بیش از نیمی ‌از مرگ‌های ناشی از سکته قلبی را با تغییراتی در سبک زندگی مانند کم کردن وزن، تغذیه سالم، ورزش و عدم استفاده از دخانیات، گرفت.

پس چه چیز جلوی ما را می‌گیرد؟ بزرگترین مانعی که خانم‌ها در این تحقیقات عنوان کرده‌اند: الزامات خانواده و مراقبت از دیگران. همچنین 28 درصد از خانم‌ها عنوان کردند که آنقدر دغدغه و نگرانی‌های آنها زیاد است که فرصتی برای مراقبت از قلب خود را ندارند. اما جالب است بدانید که بسیاری از کارهایی که برای سلامت قلب شما مفید هستند، نگرانی و استرس شما را نیز کاهش می‌دهد؛ مانند ورزش.

این تحقیقات نشان می‌دهند که خانم‌ها معمولا فکر می‌کنند که احتمال ابتلا به بیماری قلبی در خودشان کم است. بسیاری از خانم‌ها نوعی احساس امنیت کاذب دارند که معمولا این احساس از پزشکان آن‌ها نشات می‌گیرد. اکثر پزشکان آزمایشانی مانند ماموگرافی را بر روی خانم‌ها انجام می‌دهند، اما با آنها در رابطه با کلسترول، فشار و قندخون خیلی صحبت نمی‌کنند.

برخی خانم‌ها نیز تصور می‌کنند نباید تا زمانی که سنشان بالا نرفته است به بیماری‌های قلبی فکر کنند، اما آنچه قطعاً ایجاد تغییرات در سبک زندگی امری نیست که یك شبه محقق شود. اما زمانی که از موانع سر راهتان آگاه شوید و آنها را بشناسید، می‌توانید برای از سر راه برداشتن آنها تلاش کنید.

شما برخی از عوامل خطر، مانند سن (هرچه سن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است) و سابقه خانوادگی را نمی‌توانید کنترل کنید. اما بسیاری از این عوامل دیگر قابل کنترل هستند مانند: 

استعمال دخانیات

احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد سیگاری 2 الی 4 برابر بیشتر از افراد عادی است. اما ترک سیگار کار سختی است. یک سال بعد از ترک، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در مقایسه با افراد سیگاری در فرد نصف می‌شود. اگر شما خودتان از سیگار استفاده نمی‌کنید اما در معرض دود آن قرار دارید نیز باید مراقب باشید. سالانه 70 هزار نفر به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران جان خود را از دست می‌دهند.

فشار خون و کلسترول

هر فرد باید فشار خون، LDL ، HDL، میزان تری‌گلیسرید و کلسترول خون خود را بداند. فشار خون شما باید کمتر از 13 روی 8 باشد. همچنین کلسترول شما نباید بالای 200 باشد ( LDLزیر 130 و HDL بالای 50). میزان تری‌گلیسرید نیز زیر  150 مناسب است. اگر شرایط شما مناسب نیست، با پزشک‌تان برای بهبود این شاخص‌ها صحبت کنید. شاید لازم باشد برای ایجاد این تغییرات از رژیم غذایی یا دارو استفاده کنید. شاید هم لازم باشد در شیوه زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید.

وزن و اندازه دور شکم

اگر BMI شما بیش از 25 است، شما در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارید. اگر BMI شما بالای 30‌است، خطر ابتلا بسیار بیشتر است. همچنین اگر دور شکم شما بیش از 88 سانتیمتر است، در معرض خطر بیشتری قرار دارید. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در خانم‌هایی که اندازه دور شکمشان بیش از 88 سانتیمتر است 3 برابر سایر خانم‌هاست.

ورزش نکردن

اگر شما اهل دراز کشیدن و لم دادن روی مبل هستید، 2 برابر دیگران در معرض بیماری‌های قلبی هستید. احتمال افزایش وزن در شما بیشتر است. افزایش وزن منجر به بیماری‌های قلبی می‌شود در حالی که فعالیت و ورزش دستگاه گردش خون را تقویت می‌کند.30 دقیقه ورزش در اکثر روزهای هفته توصیه می‌شود. سعی کنید این 30 دقیقه را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

دیابت نوع 2

افرادی که دیابت نوع 2 دارند،  2 برابر بیشتر از دیگران در معرض بیماری‌های قلبی و سکته قرار دارند. اگر شما دیابت نوع 2 دارید، حتما آن را از هر راهی اعم از کاهش وزن، تغذیه سالم وا استفاده از دارو کنترل کنید.

استرس

به نظر می‌آید استرس یکی از عوامل خطر باشد اما اینکه تا چه حد موثر است هنوز کاملا مشخص نیست. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که دائما دچار استرس و نگرانی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، اما هنوز مشخص نیست که علت آن هورمون‌های استرس است یا اینکه افرادی که در معرض استرس هستند بیشتر به عادات ناسالم روی می‌آورند.

در رابطه با سابقه خانوادگی خود اطلاعاتی به دست آورید

شما و پزشک‌تان باید راجع به مسائلی از قبیل عناوین زیر صحبت کنید:
آیا فردی از بستگان درجه یک شما – پدر و مادر یا خواهر و برادر – دارای نوعی بیماری قلبی (مانند سکته قلبیا انسداد رگ‌ها) است؟
هر چه آنها در سنین پایین‌تر دچار این بیماری‌ها شوند، خطر بیشتری نیز شما را تهدید می‌کند. اگر پدر شما در سن کمتر از 55 سالگی یا مادرتان در سن کمتر از 65 سالگی دچار بیماری قلبی شده‌اند، در مورد شما نیز احتمال ابتلا به این بیماری‌ها زیاد است. خوب است که در رابطه با بستگان درجه دوم خود نیز اطلاعاتی کسب کنید اما سابقه بیماری در آن‌ها الزاما برای شما خطرناک محسوب نمی‌شود.
آیا در خانواده شما فردی بوده است که بر اثر ایست ناگهانی قلب جان خود را از دست داده باشد؟
اگر چنین سابقه‌ای در خانواده شما هست، ممکن است یک نشانه از وجود نوعی مشکل ژنتیکی باشد.
آیا در بستگان درجه یک شما کسی هست که کلسترول و قند خونش بالا باشد یا مبتلا به دیابت باشد؟
این موارد عوامل خطر برای قلب شما محسوب می‌شوند. اگر بستگان درجه یک شما دارای این مشکلات هستند، پس شما نیز در معرض خطر ابتلا به آنها قرار دارید...

 

برچسب ها: بیماری های قلبی، فشار خون، سلامت قلب و عروق، کلسترول بالا، قلب و دخانیات، قلب و ورزش، قلب و استرس تعداد بازديد: 1010 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز