Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:30

6
اردیبهشت
سلامت زیر چتر احساسات (1)

سلامت زیر چتر احساسات (1)

اگر شما از لحاظ روحی سلامت نباشید، سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف شده و احتمال ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد.

 آمنه چوپانی

 

 

 

افرادی كه به لحاظ روحی انسان‌های سالمی هستند، در واقع به افكار و احساسات و رفتار خود آگاه‌اند. آنها راه‌های مقابله با استرس را كه بخش طبیعی زندگی همه انسان‌هاست به خوبی آموخته‌اند. در مورد خودشان احساس خوبی دارند و با دیگران نیز روابط عاطفی سالمی برقرار می‌كنند.

به هر حال بسیاری از اتفاقات روزمره كه در زندگی رخ می‌دهد، می‌تواند سلامت عاطفی فرد را تحت تأثیر قرار داده و حس غم و اندوه و استرس و اضطراب ایجاد كند. این موارد عبارتند از:  نقل مكان به خانه جدید، تولد نوزاد، بیماری یا جراحت، طلاق و ازدواج، مرگ عزیزان، تغییر شغل (ارتقای شغلی یا از دست دادن شغل)  تجربه مشكلات مالی.

چینی‌ها معتقدند كه

ریه: شخصی كه دچار مشكل ریه و بی‌انرژی است، احساس غم و اندوه می‌كند و با گذشت زمان این احساس، ریه او را ضعیف كرده و می‌تواند به بیماری تنگی نفس، سرماخوردگی و آسم مبتلا شود و احساس خستگی كند. كبد: زمانی كه كبد مشكل دارد، فرد احساس عصبانیت كرده و تحریك‌پذیر و افسرده می‌شود.

همچنین زیر دنده و پهلوی خود احساس درد می‌كند و درد دل و سردرد به سراغش می‌آید.  طحال: مشكلات طحال همچون مشكلات گوارشی، موجب نفخ، كم‌اشتهایی، رنگ پریدگی، خستگی و اِدم شده و حس نگرانی را در بیمار ایجاد می‌كند. كلیه: اگر كلیه فاقد انرژی لازم باشد، فرد دچار ترس می‌شود و این ترس با علائمی همچون خستگی، مشكلات ادرار، كمر درد و زانو درد و كمبود انرژی جنسی همراه خواهد بود.

قلب: شادی و هیجان بیش از حد به‌دلیل اختلال در قلب به‌وجود می‌آید و این اختلال با علائمی همچون رویایی بودن، اختلال در خواب، حافظه ضعیف و بی‌قراری همراه می‌شود. در فرد سالم، حالت هیجانی موقتی است و او در زمان كوتاهی به وضعیت عادی باز خواهد گشت.

رابطه احساسات با سلامت بدن

گاه تغییرات خوب و مثبت نیز می‌تواند به اندازه تغییرات بد، استرس‌زا باشد. تأثیر احساسات بر سلامتی: بدن بسته به نوع فكر كردن، احساس و رفتار شما از خود واكنش نشان می‌دهد و این واكنش را ارتباط ذهن و بدن می‌نامند. هنگامی كه استرس دارید و یا مضطرب و ناراحت هستید، بدن تلاش می‌كند به شما بگوید یك چیزی اشتباه است و صحیح عمل نمی‌كند.

مثلاً فشار خون بالا و یا زخم معده ممكن است پس از یك واقعه استرس‌زا، مثل مرگ یك عزیز ایجاد شود. علائم فیزیكی زیر می‌توانند نشانه عدم تعادل روانی و احساسی فرد باشند: یبوست یا اسهال، خشكی دهان، كمردرد، تغییر در اشتها، درد قفسه سینه، خستگی بیش از حد، درد عمومی، سردرد، فشار خون بالا، مشكلات خواب و بی‌خوابی، تپش قلب، مشكلات جنسی، تنگی نفس، سفتی گردن، تعریق، ناراحتی معده، افزایش یا كاهش وزن.

اگر شما از لحاظ روحی سلامت نباشید، سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف شده و احتمال ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد. از طرفی، زمانی كه شما استرس دارید و یا مضطرب و نگران هستید نمی‌توانید آن طور كه باید، مراقب سلامتی خود باشید به خوبی ورزش كنید، یا غذاهای مغذی بخورید و یا حتی داروهای تجویزی پزشك را بموقع مصرف كنید.

مصرف زیاد الكل، مواد مخدر، سیگار و حتی دارو نشانه عدم سلامت عاطفی فرد است. همه ما افرادی را دیده‌ایم كه همیشه یا اكثر اوقات، عصبانی، خوشحال، غمگین، نگران و یا ترسو هستند، چینی‌ها معتقدند هر یك از حواس پنجگانه به یك ارگان خاص از بدن مربوط می‌شود و به‌طور مستقیم روی یك قسمت از بدن تأثیر می‌گذارد.

به عبارت دیگر، یك واكنش متقابل به صورت چرخه‌ای میان اندام بدن و حواس وجود دارد؛ به‌طوری كه وقتی به هر دلیلی احساس خوبی نداریم، اندام‌ها و اجزای بدن به درستی فعالیت نمی‌كنند و همین مسأله مجدداً موجب برانگیخته شدن احساسات منفی می‌شود.

 دستیابی به سلامتی

مدتی آرام بنشینید و مدیتیشن كنید. در این حالت روی تمام اجزای بدن خود متمركز شوید و سعی كنید با تنفس آرام و طبیعی، تنش را از خود دور كنید.

 رژیم غذایی و شیوه زندگی خود را تغییر دهید تا سلامتی به بدن شما باز گردد. برای تقویت ریه، ادویه‌جات، ترشی‌جات و غذاهای تند را در رژیم غذایی خودكم كنید و ورزش‌های هوازی انجام دهید و نفس عمیق بكشید. خنده بهترین دارو است.

برای تقویت كبد و كمك به مدیریت خشم و تحریك‌پذیری، مصرف گوشت و محصولات لنبی را كاهش دهید و از مصرف بی‌رویه آنها خودداری كنید. در عوض آجیل و سایر دانه‌ها را بخورید، سركه و لیمو را به غذای خود اضافه كنید، تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش و حجم غذا را كاهش دهید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- سلامت زیر چتر احساسات- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مقابله با استرس، روابط عاطفی سالم، سلامت عاطفی، رابطه احساسات و سلامت، تغییرات مثبت، تعادل روانی، دستیابی به سلامتی، مدیریت خشم تعداد بازديد: 729 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز