Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:00

23
مرداد
روایتی از تالاری که قلب تپنده تئاتری ها است

روایتی از تالاری که قلب تپنده تئاتری ها است

اینجا تئاتر شهر است. تالاری که یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های پایتخت به شمار می‌‌رود. حریم ساختمان این روزها تبدیل به تهدیدی برای این مجموعه مهم فرهنگی هنری شده است.

صبا شادور

 

صدای ساختمان قدیمی تئاترشهر به گوش هیچ کس نمی رسد!

در هیاهوی شلوغ شهر که صدای دستفروش‌‌ها امان نمان را می‌‌برند، ساختمانی دایره شکل با نمایی مدرن و نقش‌های برجسته، همانند یک کاخ هنری از لابه لای درختان کوتاه خودنمایی می‌‌کند.

انگار آن فضا محفلی برای کسانی است که می‌‌خواهند متفاوت تر از مردم شهر باشند و خود را به هنر نزدیک کنند.

اینجا تئاتر شهر است. تالاری که یکی از قدیمی ترین ساختمان‌های پایتخت به شمار می‌‌رود. اما دریغ از اینکه مسئولان به آن نگاه کنند و به فکر آن باشند!

حریم ساختمان تئاتر شهر این روزها تبدیل به تهدیدی برای این مجموعه مهم فرهنگی هنری شده است؛ تهدیدی که در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

همین چند ماه اخیر بود که دستگیره قدیمی درهای تئاتر شهر به سرقت رفت و این خبر رسانه‌ای شد اما خیلی زود هم به فراموشی سپرده شد.

سال گذشته هم باز شنیدیم که دیوارهای سیمانی به دلیل سرقت کاشی‌های بیرونی این تالار زیبا، خبر از اتفاق دیگری را رقم زد.

اصلا چه موقعیت و فضایی برای امنیت این ساختمان وجود دارد، هنگامی که اطراف آن را آدم‌‌هایی غیر از آدم‌‌های فرهنگی و هنری تشکیل داده‌اند.

به هر حال آنچه مشهود است، شاید این موضوع باشد که این حرف‌‌ها دردی را دوا نمی‌کند و باید مسئولان به فکر تن‌ها تالار مهم تئاتر شهر باشند که واقعا قلب تپنده مجموعه نمایش‌‌های زیاد است که اگر نابود شود، قطعا خالی بودن این تالار مشهود خواهد بود.

به همین دلیل شهردار منطقه 11 طی روزهای اخیر مانور امداد و نجات برای مجموعه تالار تئاتر شهر برگزار کردند تا نقاط امداد رسانی برای نجات این سالن را در زمان مقرر انجام دهند.

در همین خصوص اهالی تئاتر با نوشتن نامه‌‌های متعدد سعی کردند تا این موضوع را به گوش مسئولان برسانند اما هنوز گره ای از بازسازی این ساختمان قدیمی باز نشده است.

تئاتر شهر با کوچک‌ترین اتفاق فرو می‌ریزد

رضا فیاضی در بخشی از صحبت‌‌های خود می‌‌گوید: تئاتر شهر مدت‌‌هاست که مرغ عزا و عروسی شده.

هر تغییری که در این چهارراه- چهارراه ولیعصر- داده‌اند. دودش به چشم این ساختمان رفته؛ مثلا مترو زده اند اینجا، خطر لق شدن پایه‌های ساختمان بیشتر شده است گذر زیرزمینی درست کردند برای عابران و حریم ساختمان را گرفتند. اینها روی استراکچر و مقاومت بنا تاثیرمی گذارد و کوچک ترین اتفاقی را به بحران تبدیل می‌‌کند.

بودجه تئاتر کفاف تئاتر شهر را نمی‌دهد

اما فرهاد توحیدی دیگر هنرمندی است که نسبت به وضعیت ساختمان ناامن تئاتر شهر واکنش نشان می‌‌دهد و می‌‌گوید: محل قرارگرفتن تئاتر شهر و نوع تاسیسات آن واقعا کهنه شده‌اند و باید به آنها رسیدگی شود که متاسفانه نمی شود، چرا؟ چون بودجه تئاتر کفاف خودش را نمی دهد، چه برسد به اینکه بخواهند برای فضاهای لجستیکی آن هزینه کنند.

راهروهای تنگ و باریک، دسترسی‌های نامناسب به فضای بیرون از سالن‌‌ها، ازدحام همیشگی جمعیت و... اصلی ترین نگرانی‌‌ها و در حقیقت سومین بحرانی است که تئاتر شهر را تهدید می‌‌کند.

آبروی تئاتری ساختمان تئاتر شهر در خطر است

اما‌‌هادی مرزبان کارگردان تئاتر بارها در صحبت‌‌های خود اشاره کرده که ساختمان تئاتر شهر نیاز به بازسازی دارد. او درباره وضعیت این روزهای تئاتر شهر می‌‌گوید: متاسفانه تئاتر شهر در مکانی واقع شده که فضای مناسبی برای یک قشر خاص از مردم نیست.

به همین دلیل مردمی با نگاه‌‌های عجیبو غریب در محوطه این ساختمان می‌‌بینیم که همین موضوع باعث می‌‌شود آبروی تئاتری این ساختمان در خطر باشد.

مرزبان در ادامه بیان می‌کند: نمی‌خواهم از نظر فرهنگی بین آدم‌ها فرق بگذارم و یا به گروهی توهین کنم، ولی بعضی فرهنگ‌ها به هم نمی‌خورند و در کنار هم بودنشان مشکل ایجاد می‌کند.

او با اشاره به اینکه مسئولان و سیاست‌گذاران در حوزه فرهنگ و هنر باید در زمینه سامان بخشیدن به فضای اطراف تئاتر شهر برنامه‌ریزی کنند، عنوان می‌کند:

امیدوارم مسئولین و سیاست گذاران هنر و شهرسازی مملکت کاری دراین زمینه انجام دهند، زیرا من به عنوان فردی فرهنگی قدرتی از خودم ندارم و آن‌ها باید فکری کنند و قدم کوچکی برای فرهنگیان این مملکت بردارند که حداقل، مکانی امن برای رفت و آمد داشته باشند. گویی بخش فرهنگی برای سیاست گذاران کلان این مملکت مثل بچه‌ی ناتنی می‌ماند.

بازسازی تئاتر شهر به زودی انجام می‌شود

اما در انتها مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم عنوان کرده بود که سیستم‌های اعلام و اطفا حریق در سالن‌های بازسازی شده‌ تئاتر شهر انجام شده است اما با توجه به کمبود اعتبار و انجام نشدن بازسازی در بعضی دیگر از بخش‌های این مجموعه، هنوز چیزی به سیستم مرکزی وصل نیست و ما در برنامه خود داریم تا این مساله به فوریت در تئاتر شهر اجرا شود.

 

برچسب ها: تئاتر شهر، ساختمان تئاتر شهر، بودجه تئاتر، بازسازی تئاتر شهر، بازسازی ساختمان تئاتر شهر، ساختمان تئاتر، تئاترشهر تعداد بازديد: 695 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز