Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 04:19

6
اردیبهشت
بازیگران و شبکه های اجتماعی (2)

بازیگران و  شبکه های اجتماعی (2)

ضیغمی‌با اشاره به شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: تعداد زیادی شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، لاین و تانگو...که مردم به راحتی در اختیار دارند، به نوعی آزادی بیان هم در این شبکه‌ها وجود دارد.

نیوشا ضیغمی: هنرمندان شرایط سختی را می‌گذرانند

نیوشا ضیغمی‌بازیگر سینما تلویزیون درباره فضاهای مجازی که این امکان را فراهم کردند تا در زندگی هنرمندان دخلات کنند بیان کرد: درتمام دنیا ممکن است این اتفاق برای هنرمندان به خصوص بازیگران پیش بیاید که مردم دوست داشته باشند درباره حریم شخصی هنرمندان چیزهایی بدانند. فرهنگ و استفاده از ابزار موجود را مردم باید داشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در جامعه ما پیش از این که فرهنگ سازی شود در راستای استفاده از شبکه‌های مجازی این وسیله در اختیار مردم عام قرار می‌گیرد.

مخصوصا در حال حاضر و در شرایطی که تلفن همراه کم کم جای هر گونه وسیله ارتباطی و اطلاع رسانی را می‌گیرد. یعنی به نوعی به جای روزنامه، کامپیوتر و محل دیدن فیلم و خبرگزاری‌های آنلاین و غیره همه این‌ها جذابیت برای مردم ایجاد می‌کند تا با یک دستگاه کوچک کلی اطلاعات کسب کنند.

ضیغمی‌با اشاره به شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: تعداد زیادی شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، لاین و تانگو...که مردم به راحتی در اختیار دارند، به نوعی آزادی بیان هم در این شبکه‌ها وجود دارد.

این آزادی را به نوعی با کلام و به نوعی تخلیه انوع و اقسام حس و حالمان در جامعه ای که می‌توانیم بیان آزادی داشته باشیم و کسی مانع ما نیست ،از این شبکه‌ها استفاده می‌کنیم که این هم درست نیست.

بازیگر فیلم "اخراجی‌ها " عنوان کرد: هر جایی و در هر گوشه ای از دنیا موقعیتی برای حریم همه آدم‌ها وجود دارد. در جوامع آزاد تر دیده‌ایم که با مقامات سیاسی شوخی می‌کنند و صحبت‌های خیلی انتقادی می‌سازند. اما کسی به  شخصی توهین نمی‌کند.

 اما در جامعه ما کافی است که باب شوخی با هنرمندان باز شود، بیشتر از آن که شوخی باشد تبدیل به توهین می‌شود. اگر صفحه شخصی اینستاگرام بنده را باز کنید، می‌بینید مثلا من به عنوان سفیر انجمن کودکان کار، عکسی را گذاشته‌ام درباره بچه‌های کار، به تنها چیزی که مردم توجه نمی‌کنند،موضوع واقعی آن عکس است.

 اما درمورد عکس تفسیرهای مختلفی از چهره بازیگر، آرایش صورت بازیگر گرفته تا نوع پوشش و غیره به آن می‌پردازند. به نوعی مردم عمق واقعی مسائل مهم را گم کرده‌اند و به مسائل سطحی فکر می‌کنند.در واقع شانیت مان را در راستای بیان کردن احساسات مان حفظ نمی‌کنیم.

همه آدم‌ها در هر موقعیتی یک بستر خانوادگی دارند، همه این‌ها شاید باعث شود که فرد مورد نظر آزرده شود. و امروزه کسانی که همانند من درگیر این جامعه مجازی هستند هم که نمی‌شود خود را از این شبکه‌ها دور کنند. چون این شبکه‌های مجازی تنها جایی هستند که با مخاطب بدون هیچ پرده ای در ارتباط هستند. اما این فضاها گاهی من نوعی را آزرده و غمگین می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: چرا ما نقد کردن و انتقاد صحیح را بلد نیستیم. چرا فقط توهین را خوب می‌دانیم. مسائل ما بر مبنای احساسات پیش می‌آید و نه بر مبنای وضعیت و منطقی که در شرایط حاضر حاکم است. این مسائل خطر‌های این جامعه است. از طرفی این مسائل به دلیل عدم مطالعه جامعه است. به هرحال مردم در شرایط فعلی کمتر مطالعه می‌کنند.

او درباره حریم شخصی هنرمندان که گاهی از سوی این شبکه‌ها شکسته می‌شود، گفت: به نظر من آموزش استفاده از ابزار تکنولوژی یکی از اولین راه‌ها برای این موضوع است، که ما یاد بگیریم در جایی که آزادی بیان داریم چگونه صحبت کنیم. واقعا اگر ببینم که شرایط در شبکه‌های مجازی به نوعی است که واقعا ناراحتم می‌کند صفحه‌ام را غیر فعال می‌کنم.

باید این فضاهای مجازی که آزاد هم هستند، به سمت درست استفاده کردن هدایت شوند. اگر به خاطر بیاورید مردم در سال‌های قبل، کمربند ایمنی را نمی‌بستند، آنقدر تبلیغات صورت گرفت و جریمه‌های سنگین برای این امر در نظر گرفته شد که در شرایط فعلی همه با بستن کمربند ایمنی احساس امنیت می‌کنند. این یعنی فرهنگ سازی. فرهنگ سازی در راستای استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید براساس قانون باشند.

این بازیگر سینما در ادامه گفت: گاهی قانون مند شدن، ناخودآگاه سانسور را هم با خود به همراه می‌آورد. باید به دنبال قانون مند شدنی باشیم که در آن هدف و آموزش وجود داشته باشد. چگونگی استفاده کردن از یک وسیله ، گاهی به بیان مردم هم بر می‌گردد ما باید یاد بگیریم که چگونه صحبت کنیم پیش از این که یکدیگر را قضاوت و یا تحقیر کنیم.

در فضای مجازی هیچ یک از این مسائلی که سازنده باشد از حرف‌هایی که زده‌ایم، دیده نمی‌شود.صفحه هر بازیگر و هنرمندی را در صفحات مجازی باز کنید بیشتر از این که درباره موقعیت و کاری صحبت کنند،مردم به مسائل ظاهری می‌پردازند و نه ماهیت آن شخصی که این صفحه را دارد.

ضیغمی در پایان گفت: ای کاش برنامه فرهنگی تدارک دیده می‌شد، که مردم یاد بگیرند از شبکه‌های مجازی چگونه استفاده کنند و هر چقدر هم این محدودیت‌ها بیشتر شود این مسائل بیشتر می‌شود، این مشکلات به دلیل فضای بسته ای بوده که در این چند سال با آن روبرو شده‌ایم.

هر چقدر فضا بسته تر شود این مشکلات بیشتر می‌شود چرا که اگر یک فضای باز پیدا کنیم، رفتارهای ناهنجار بیشتر به چشم می‌خورد.

 در شرایط حاضر، كار به جایی رسیده كه گاهی افراد بدون هیچ ترسی یكدیگر را آزار می‌دهند، هیچ كس از اینكه به حوزه خصوصی دیگری وارد شده و او را آزار داده، نه تنها نمی‌ترسد كه حتی از نظر اخلاقی هم آن را زشت و ناپسند نمی‌داند. همین نترسیدن است كه باعث تكرار این رفتارها می‌شود.

هنرمندان زیادی مثل من در سال‌های اخیر به‌شدت با این آزارها مواجه شده‌اند و كار خاصی هم نمی‌توانیم انجام دهیم.

 

 

برای خواندن بخش اول -بازیگران و شبکه های اجتماعی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گفتگو با بازیگران، بازیگران سینما و تلویزیون، صدا و سیما، شبکه های مجازی، هنرمندان و شبکه های اجتماعی، نیوشا ضیغمی و شبکه های اجتماعی، نیوشا ضیغمی تعداد بازديد: 703 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز