Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 01:23

15
اردیبهشت
آش بنسور - لرستان + فیلم

آش بنسور - لرستان + فیلم

طرز تهیه آش بنسور - لرستان

آش بنسور

 

 

 استان لرستان یکی از استان‌‌های غربی کشور ایران به شمار می‌‌آید كه در بین کوه‌‌های بلند زاگرس محصور شده است و به همین علت از نظر فراوانی گیاهان دارویی و سبزیجات کوهی بیشینه زیادی دارد.  مردمان این خطه بسیار مهمان‌نواز بوده و زنان لرستانی بسیار با سلیقه و با صبر و حوصله فراوان در پخت غذاهای بومی این شهر  می‌‌کوشند، هرچند بسیاری از دستور پخت‌‌های قدیم آرام آرام به دست فراموشی سپرده شده است اما تلاش بر آن است تا غذاهای بومی را که از نظر ارزش غذایی، در دسترس بودن مواد اولیه، تازگی، عاری بودن از نگهدارنده‌‌های شیمیایی و ارزان بودن از بهترین مواد غذایی در مناطق مختلف كشور محسوب می‌گردند، مجدداً احیا شوند. با توجه به نقش بسیار مهم و اساسی تغذیه در سلامت جامعه، در صورت شناسایی این نوع غذاها و بررسی علمی آنها از نظر تركیب و ارزش غذایی، می‌توان بسیاری از غذاهای بومی را بهینه‌سازی كرده و سپس آنها را در سطح جامعه ترویج نمود. در این منطقه به علت وجود سبزی‌های محلی متنوع پخت آش‌های گوناگون در فصل بهار مرسوم است. از جمله آش زرشك كه از سبزی زرشك تهیه شده است.

 

غذایی كه به دلیل سبزی اصلی آن بنسور (بن سرخ) كه تنها در فصل بهار دركوه‌‌های اطراف  استان لرستان یافت می‌شود در بهار طرفداران بسیاری دارد .

 

مواد لازم برای (6-4 نفر)

لوبیا ..................................2/1 پیمانه

عدس............................... 4/3 پیمانه

سبزی بنسور .................... به میزان دلخواه

پیاز.................................. 1عدد

روغن .............................. 2قاشق

نعناع ...............................50 گرم

 

روش تهیه

 لوبیا را که از قبل خیسانده‌ایم همراه با عدس و بنسور در ظرفی گذاشته تا خوب بپزد. بعد پیاز را تفت داده با زردچوبه به آن اضافه می‌کنیم نمک و فلفل به آن اضافه کرده جا که افتاد در ظرف کشیده با نعناع و پیازداغ تزیین می‌کنیم.نظر كارشناسان  تغذیه:

  1. به عنوان یک غذای  کم کالری بوده که به دلیل وجود حبوبات دارای پروتئین بالای می‌‌باشد. برای گروه کودکان در حال رشد و مادران بادرا و شیرده  مناسب است.2. ویتامین A  موجد در غذا بیش از نیمی از نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را در روز تامین می‌‌کند.3. فولاسین موجود در این غذا نیز حدود 25 درصد نیاز روزانه یك فرد بالغ را تامین می‌‌کند که به دلیل وجود لوبیا و عدس موجود در غذا می‌باشد. فولاسین خود از ویتامین‌‌های گروه B بوده که برای تشکیل و بلوغ سلول‌‌های قرمز و سفید در مغز استخوان ضروری بوده و این ویتامین به خصوص در مادران باردار ضروری می‌‌باشد.4. فیبر موجود در این غذا به دلیل وجود حبوبات و سبزی محلی بنسور بالا می‌‌باشد و به همین جهت در پیشگیری و درمان یبوست و بیماری‌‌های دستگاه گوارش مناسب است.

  برای جلوگیری از نفخ حبوبات توصیه می‌‌شود از شب قبل حبوبات خیسانده شده و آب ان دور ریخته شود.

  1. برای حفظ هر چه بیشتر املاح و ویتامین‌های موجود در سبزی مورد استفاده در غذا بهتر است از قطعات درسته آن استفاده کرده و آن را ریز نکنیم.

 

برچسب ها: آموزش آشپزی، زندگی آنلاین، آش بنسور - لرستان تعداد بازديد: 4630 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • درود و سپاس از نحوه ي آموزش اين غذاي بومي وسنتي ومحلي،زماني كه كودك بودم مادربزرگم آشِ سُردُم واسه مون درست ميكرد امروز از كوههاي اطراف نهاوند مقداري چيدم وچون طرز تهيه ش رو بلد نبودم از سايت شما كمك گرفتم،اميدوارم بتونم خيلي خوب درستش كنم،ليلاامرايي

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز