Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 06:29

9
شهریور
نان گيس بافت كنجــــد و زيره

نان گيس بافت كنجــــد و زيره

مایه خمیر، آب ولرم و 1 قاشق سوپخوری از شكر را در كاسه كوچكی بریزید، رویش را بپوشانید و 10دقیقه كنار بگذارید تا مایه خمیر فعال شود.

افسانه اسفندیاری


مواد لازم نان گیس بافت كنجــــد و زیره

برای 1 لوف 
پودر مایه خمیر 8 گرم (حدود 2 قاشق چایخوری)
آب ولرم 180 میلی لیتر (سه چهارم پیمانه)
شكر 2 قاشق سوپخوری
شیر ولرم 250 میلی لیتر (1 پیمانه)
كره نرم شده 45 گرم
زرده تخم مرغ 1 عدد
نمك یك دوم قاشق چایخوری
آرد 625 گرم (حدود 5 پیمانه)

مواد لازم رویه
سفیده تخم مرغ 1 عدد
آب 2 قاشق چایخوری
نمك درشت یا نمك دریا 1 قاشق چایخوری
پیاز خشك خرد كرده 1 قاشق چایخوری
كنجد 1 قاشق چایخوری
زیره 1 قاشق چایخوری
سیاهدانه 1 قاشق چایخوری

 

روش تهیه نان گیس بافت كنجــــد و زیره

مایه خمیر، آب ولرم و 1 قاشق سوپخوری از شكر را در كاسه كوچكی بریزید، رویش را بپوشانید و 10دقیقه كنار بگذارید تا مایه خمیر فعال شود. آن‌گاه شیر ولرم، كره، باقیمانده شكر، زرده تخم مرغ، نمك و 2 پیمانه از آرد را در كاسه دستگاه همزن برقی بریزید و 3 دقیقه با سرعت متوسط همزن برقی بزنید. حالا باقیمانده آرد را كم كم بیفزائید تا مواد خمیر شود. خمیر را 6-8 دقیقه، روی سطح آرد پاشیده ورز دهید تا صاف و یكدست شود و بعد آن را در كاسه چربكرده بگذارید، رویش را بپوشانید و به مدت تقریبی 1 ساعت در جای گرم نگه دارید تا حجمش دو برابر شود. سپس هوای درون خمیر را بگیرید و آن را سه قسمت كنید. اكنون هر قسمت از خمیر را به طول 50 سانتیمتر، رول كنید و به هم ببافید. انتهای رول‌ها را به هم بچسبانید و خمیر بافته را در سینی چربكرده بگذارید. اینك روی سینی را بپوشانید و به مدت تقریبی 45 دقیقه در جای گرم نگه دارید تا حجم خمیر دو برابر شود. آن‌گاه مخلوط سفیده تخم مرغ و آب را روی خمیر بمالید و مخلوط نمك، پیاز خشك، كنجد، زیره و سیاهدانه را رویش بپاشید. سپس نان را به مدت تقریبی 25-30 دقیقه، در فر گرم كرده با دمای180 درجه سانتیگراد بپزید.

 

برچسب ها: نان گيس بافت كنجــــد و زيره، نان گیس بافت، نان کنجد، نان زیره، روش تهیه نان تعداد بازديد: 2101 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این نان چیست؟

فیلم روز
تصویر روز