Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 23:11

5
مهر
تغذیه ‌دبستانی‌ها (2)

تغذیه ‌دبستانی‌ها (2)

بخش دوم- در آغاز فصل پاییز و روزهای خاطره‌انگیز بازگشایی مدارس هستیم. این اوقات شیرین همان‌گونه كه تحولی در زندگی كودكان ایجاد می‌كند، تغییرات گسترده‌ای نیز در تغذیه آنان به وجود می‌آورد.

 

برخی از میان وعده‌های آماده فراوری شده، مانند انواع نوشابه‌های گازدار، پودر شربت‌‌های آماده، آبمیوه‌های آماده و امثال آن نیز حاوی مقدار زیادی شكر هستند. این سه ماده یعنی روغن، نمك و شكر چنانچه به طور نامناسب و به مقدار زیاد یا مكرر مورد استفاده قرار گیرند، بسیار مضر و برای سلامت انسان خطرناك خواهند بود.

2- پرخوری: بسیاری از كودكان، عادت به پرخوری و مصرف زیاد غذا دارند. این افراد، سرسفره بشقاب خود را از غذا پر می‌كنند و یا به دفعات غذا در بشقاب خود می‌كشند. همچنین در فواصل بین وعده‌های اصلی غذایی نیز مقدار زیادی میان وعده، به خصوص میان وعده‌های فاقد ارزش تغذیه‌ای میل می‌كنند.

3- كم‌خوری: برخی از كودكان به علت كم اشتهایی ناشی از اختلالات جسمی و یا استرس‌های ناشی از رفتن به مدرسه، امتحان، ترس از عدم موفقیت تحصیلی و یا عوارض عصبی ناشی از مسائل خانوادگی، قادر به مصرف مقدار كافی و لازم غذا و میان وعده نیستند. این كودكان به علت كم‌خوری نمی‌توانند نیازهای تغذیه‌ای خود را تامین كنند و دچار اختلالات و عوارض ناشی از كمبود‌های تغذیه‌ای خواهند شد.

4- نخوردن صبحانه: نخوردن صبحانه و یا استفاده از صبحانه مختصر و ناكافی یكی از عادات شایع در بین كودكان دبستانی است. این عادت نامناسب گاه تا سنین بالاتر یعنی دوران نوجوانی، جوانی و حتی سالمندی نیز ادامه خواهد داشت. برخی از افراد تصور می‌كنند كه نخوردن صبحانه، یعنی حذف مهم‌ترین و مفیدترین وعده غذایی، یك امر عادی و بی‌ضرر است و انسان می‌تواند به هر دلیلی این وعده مهم را از برنامه غذایی خود حذف كند. این تصور به هیچ‌وجه صحیح نیست.

دلایل اهمیت وعده صبحانه

 عادت غلط نخوردن صبحانه متاسفانه در كودكان دبستانی گستردگی زیادی دارد و جمعیت قابل توجهی را در برمی‌گیرد.

 صبح پس از برخاستن از خواب، چون سلول‌های بدن برای مدتی نسبتا طولانی از مواد غذایی محروم بوده‌اند، لذا نیاز زیادی به دریافت مواد مغذی حاصل از صبحانه دارند.

 نظر به اینكه كودكان پس از برخاستن از خواب، روز پر تحرك و فعالی را از نظر جسمی و فكری در پیش دارند، لذا نیازشان به صبحانه بسیار زیاد است.

 به علت نخوردن صبحانه، میزان قندخون كاهش می‌یابد و احتمال بروز عوارض عصبی از قبیل بی‌حوصلگی، پرخاشگری، عصبانیت، خستگی و كوفتگی، افسردگی و حتی سرگیجه و سردرد در كودكان زیاد خواهد بود.

 كاهش قدرت یادگیری و تمركز و در نتیجه افت تحصیلی به علت كاهش قندخون از عوارض شایع نخوردن صبحانه است.

 به علت آنكه معده كودكان كوچك است و نمی‌توانند مقدار زیادی غذا در یك وعده مصرف كنند، بنابراین مواد مغذی مورد نیاز آنها در دو وعده اصلی غذایی دیگر (ناهار و شام) تامین نمی‌شود.

 كمبود تحرك و بازی و جست و خیز از دیگر عوارض نخوردن صبحانه است كه این امر موجب اختلال در رشد و بروز رخوت و سستی در كودك می‌شود.

 نخوردن صبحانه، موجب روی آوردن كودك به میان وعده‌های آماده فراوری شده می‌گردد.

 به علت استفاده از میان وعده‌های آماده كه اكثرا چرب یا شیرین هستند، كودك اشتهای لازم برای صرف غذای كافی در وعده ناهار را ندارد. به این ترتیب، این عادت نامناسب كه متاسفانه شیوع زیادی نیز در بین كودكان دبستانی دارد، می‌تواند لطمات و زیان‌های بسیاری برای این گروه سنی حساس در پی داشته باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه ‌دبستانی‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: میان وعده کودکان، تغذیه نامناسب کودکان، تغذیه با کودکان، پرخوری در کودکان، کم خوری در کودکان، وعده صبحانه کودکان تعداد بازديد: 574 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز