Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:30

12
تیر
تنقلات سالم برای کودکان (2)

تنقلات سالم برای کودکان (2)

کودکان معمولا به سراغ خوراکی‌‌های سرشار از کربوهیدرات مانند بیسکویت‌‌های پنیری، چیپس، بیسکویت‌‌های نمکی یا میوه‌‌ها می‌‌روند. اما انتخاب خوراکی‌‌های سبک حاوی پروتئین مانند سیب و کره بادام زمینی هوشمندانه است.

تعادل کالری در رژیم غذایی

والدین مانند دیگر بزرگسالان از مصرف متعادل غذا و تنقلات ناآگاه هستند و نمی دانند این موضوع در خصوص کودکان بسیار حائز اهمیت است.

کودکان معمولا به سراغ خوراکی‌‌های سرشار از کربوهیدرات مانند بیسکویت‌‌های پنیری، چیپس، بیسکویت‌‌های نمکی یا میوه‌‌ها می‌‌روند.

اما انتخاب خوراکی‌‌های سبک حاوی پروتئین مانند سیب و کره بادام زمینی هوشمندانه است. این تنقلات، غنی از مواد مغذی و فیبر هستند و علاوه بر برطرف کردن گرسنگی، انرژی مناسب و متعادلی به بدن می‌‌رسانند.

مصرف تنقلات در حد و اندازه منطقی

بیش از حد مصرف کردن خوراکی‌‌ها، حتی از نوع سالم، مضر است و موجب می‌‌شود که کودکان تمایلی به غذای اصلی خود نشان ندهند.

والدین باید هربار بین وعده‌‌های اصلی غذا مقدار کمی از تنقلات در دسترس کودکان شان قرار دهند تا اشتهای آنها برای خوردن غذای اصلی پابرجا بماند.

خوراکی‌‌های مغذی

کودکان معمولا به خوراکی‌‌ها مختلف ناخنک می‌‌زنند و هنگام خوردن وعده اصلی غذایشان، اشتها ندارند. بنابراین باید  تنقلاتی همچون میوه، سبزیجات، گندم کامل و لبنیات انتخاب کرده و در دسترس‌شان قرار داد تا مواد مغذی مناسب به بدن‌شان برسد.

تنقلات خوشمزه

برای اینکه کودکان از خوراکی‌‌هایی که برایشان فراهم می‌‌شود، استقبال کنند باید خوشمزه و آماده باشند.

مثلا میوه‌‌های رنگارنگ انتخاب کرده و به قطعات کوچک برش زده و در ظرفی درون یخچال قرار داده شود تا هر زمان اراده کردند، خوراکی سالم و در عین حال خوشمزه‌ای در اختیارشان باشد.

محدودیت در خوردن تنقلات

کودکان خردسال گاهی فراموش می‌‌کنند که نباید بیش از حد، تنقلات مصرف کنند و تاجایی که خوراکی باشد، می‌‌خورند. باید در خوردن تنقلات برای آنها محدودیت قایل شد و به آنها یادآوری کرد که تنقلات، غذای اصلی نیست.

زمان نخوردن تنقلات

به هیچ وجه نزدیک وعده غذایی اصلی نباید به کودکان تنقلات داد. با این کار آنها تا حدی سیر می‌‌شوند و تمایلی به خوردن غذای اصلی نشان نمی‌دهند.

چند نوع تنقلات خوشمزه و مفید

تنقلات زیر پیشنهادهای خوبی برای کودکان 1 تا 4 ساله هستند:

- ورقه‌‌های سیب، موز یا هلو و همچنین قالب‌‌های کوچک پنیر

- پرتقال یا توت فرنگی و پنیر

- کشمش و حبوبات

- نان شیرینی حلقوی که با گندم کامل درست شده باشد به همراه کمی کره بادام

- هویج یا لوبیا سبز (بهتر است برای کودکان خردسال پخته شود)

- ترکیبی از ماست و هلوهای خرد شده و یا گیلاس

- اسموتی شیر به همراه سبزیجات و میوه

- نان گندم کامل به همراه کره بادام زمینی

- بیسکویت‌‌هایی از گندم کامل و تن ماهی

- نان ذرت مکزیکی و پنیر

 

 

برای خواندن بخش اول -تنقلات سالم برای کودکان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، هله هوله، میان وعده کودک، تنقلات سالم کودک، خوراکی های مضر کودک، تنقلات مفید تعداد بازديد: 2240 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز