Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 16:36

28
بهمن
انتخاب میان وعده مناسب برای کودکان

انتخاب میان وعده مناسب برای کودکان

پیشنهاد می‌شود کودک مقداری نان به اضافه کره بادام‌زمینی و عسل و یا با پنیر و خرما یا با پنیر و گردو یا با پنیر، خیار و گوجه‌فرنگی، به اضافه بسته کوچکی شیر و همین‌طور مقداری پسته،‌ بادام و انجیر خشک همراه خود ببرد.

دکتر احمدرضا درستی؛ متخصص تغذیه، در پاسخ به سوال خبرنگار «زندگی‌آنلاین» در مورد اینکه میان‌وعده دانش‌آموزان را در مدرسه بهتر است چه مواد غذایی تشکیل دهند، گفت: «در بدن ما مقداری قند حیوانی یا گلیکوژن وجود دارد که در مواقع گرسنگی انرژی تولید می‌کند و به ما کمک می‌کند روزگار را با سلامتی بگذرانیم.

بزرگسالان حتی تا حدود 18 ساعت هم می‌توانند گرسنگی را  با داشتن این قند حیوانی تحمل کنند، ولی در کودکان، به‌خصوص کودکان سنین دبستان مقدار گلیکوژن بدن فقط برای 2 تا 3 ساعت جوابگو است. لذا اگر بدون خوردن صبحانه کافی و کامل سر کلاس بروند، دچار سردرد،‌ بی‌حالی و فقدان انرژی می‌شوند.

اگر هم به حد کفایت صبحانه خورده باشند و سر کلاس بروند، باز هم حداکثر 3 ساعت بعد دچار ضعف می‌شوند. این ضعف الزاما نشانه‌های گرسنگی دستگاه گوارش را نشان نمی‌دهد، ولی سلول‌ها و به‌خصوص مغز و سیستم عصبی گرسنه هستند، لذا حتما باید به این کودکان یک میان‌وعده سالم داد تا همراه خود ببرند.

وی افزود : «اینکه ما به امید این باشیم که کودک با خود پول ببرد و خود تصمیم به خرید مواد خوراکی بگیرد، بسیار اشتباه است».

دکتر درستی در انتها اظهار داشت: «پیشنهاد می‌شود کودک مقداری نان (بهتر است نان سبوسدار یا نان جو باشد تا گرسنگی را برای مدت طولانی‌تری به عقب بیندازد و انرژی را به آرامی به بدن برساند) به اضافه کره بادام‌زمینی و عسل و یا با پنیر و خرما یا با پنیر و گردو یا با پنیر، خیار و گوجه‌فرنگی، به اضافه بسته کوچکی شیر و همین‌طور مقداری پسته،‌ بادام و انجیر خشک همراه خود ببرد و پیش از ظهر بخورد. اگر کودک در ساعت 4-5 بعد از ظهر هم عصرانه‌ای میل نماید، بسیار مناسب خواهد بود».

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر درستی، در مورد انتخاب میان وعده مناسب برای کودکان، اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه دانش آموزان، میان وعده مدرسه، میان‌وعده دانش‌آموزان، صبحانه دانش آموز تعداد بازديد: 1171 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز