Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 03:55

6
آبان
تغذیه کودکان معلول

تغذیه کودکان معلول

کودکان معلول نیز همانند افراد تندرست به معاینات دوره‌ای نیاز دارند تا هم از نبود سوءتغذیه و دیگر مشکلات اطمینان حاصل شود.

دکتر تیرنگ نیستانی؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی

     

تغذیه مناسب برای كودكان معلول

به کودکی که به دلیل نقایص حرکتی در استفاده از قاشق و چنگال مشکل دارد طبعاً می‌باید با صبر و حوصله غذا داده شود. اما در کودکانی که مشکل جویدن و یا بلع دارند می‌باید ترکیب، مقدار و بافت غذا متناسب با مشکل ایشان باشد. اگر بلع کودک عادی باشد ولی بنا به دلایلی نتواند غذا را به خوبی بجود، می‌باید غذا به شکل نرم و پوره تهیه و در لقمه‌های کوچک به کودک داده شود. اگر مشکل جویدن جدی‌تر باشد، ناگزیر می‌باید از رژیم غذایی مایع استفاده شود. مشکل رژیم غذایی مایع این است که ممکن است کفایت لازم را برای رفع نیازهای تغذیه‌ای کودک نداشته باشد.

محتوای انرژی رژیم مایع را می‌توان با افزودن مقدار متناسبی کره یا خامه بهبود بخشید اما برای تامین مقدار کافی ریزمغذی‌ها غالباً استفاده از مکمل‌ها تحت نظر یک متخصص تغذیه ضرورت می‌یابد.  حال که صحبت به مکمل‌ها کشید، بد نمی‌بینم اشاره‌ای کوتاه به نتایج چند مطالعه در این خصوص بکنم. در مطالعه‌ای که بیش از 30 سال پیش در ایالات متحده بر روی کودکان دچارمعلولیت ذهنی با بهره هوشی 70-17 انجام شد، مکمل یاری به مدت 4 ماه موجب افزایش بهره هوشی بین 10 تا 25 واحد شد. دست کم 4 مطالعه حاکی از این بوده‌اند که مکمل یاری به ویژه با اسید فولیک، ویتامین B6، منیزیم، ویتامین C و احتمالاً ویتامین B12 در کودکان دچار درخودماندگی یا اُتیسم (autism) مفید است. این کودکان غالباً دچار اختلالات تمرکز( attention deficit disorders (ADD هستند و اسید فولیک ممکن است برای کاهش این نشانه‌ها مفید باشد.

برخی از مطالعات نیز حاکی از تاثیر نسبی مکمل‌های B6 و منیزیم بوده‌اند. تاثیر برخی مواد دیگر نظیر ویتامین E، جینکو بیلوبا، اسیدهای چرب امگا-3، کوآنزیم Q10 و فسفاتیدیل سرین در بهبود بهره هوشی و اختلالات خلقی مورد بحث و پژوهش است. مشکلات تغذیه‌ای کودکان معلول به کمبودهای تغذیه‌ای محدود نمی‌شود. چه بسا محتوای نسبتاً بالای انرژی و در عین حال فقر رژیم غذایی از حیث ریزمغذی‌ها موجب شود که کودک معلول همزمان دچار کمبود ریزمغذی‌ها و فربهی بشود. در برخی از معلولیت‌های ذهنی نظیر نشانگان (سندروم) داون، پُروزنی و فربهی شیوع نسبتاً بالایی دارد. در کودکان معلول که ممکن است تحرک چندانی هم نداشته باشند، افزایش وزن و انباشت توده چربی محدودیت حرکتی کودک را دوچندان می‌کند. یکی از چالش‌های بزرگ تغذیه کودکان معلول این است که معیارهای ارزیابی وضع تغذیه در این کودکان به روشنی توصیف نشده‌اند.

نکات مفید برای تغذیه کودکان معلول

یبوست در کودکان معلول خاصه آنهایی که محدودیت حرکتی نیز دارند بسیار شایع است از این رو می‌باید روزانه دست کم 3-2 سهم سبزی و 3-2 سهم میوه دریافت کنند. ترکیب سوپ برای کودکان مبتلا به مشکلات جویدن یا بلع به ویژه مهم است. گاه ممکن است غنی‌سازی سوپ با مکمل فیبر و سایر مکمل‌ها ضرورت یابد از این رو حتماً می‌باید از مشاوره یک متخصص تغذیه استفاده شود.

1- آیا رشد کودک خوب است؟ همانگونه که پیشتر نیز گفته شد اظهارنظر در این خصوص گاه دشوار است. در کودکانی که ناهنجاری‌های اسکلتی دارند (مثلاً انحنای شدید ستون مهره‌ای به پشت به شکل قوز یا به جلو یا به پهلو) روش‌هایی با استفاده از اندازه‌گیری طول بخشی از یک اندام سالم مثلاً بازو یا ساق پا برای برآورد قد واقعی وجود دارد. وزن مناسب کودکانی که ممکن است به طور مادرزادی دچار اختلال رشد اندام‌های طرفی (دست و پا) باشند نیز توسط متخصصان کودکان یا تغذیه برآورد می‌شود. به یاد داشته باشید که کم وزنی و پُروزنی هردو برای کودک (تندرست یا معلول) زیان‌آور است و در این بین به ویژه پُروزنی ممکن است چهره موذی‌تری به خود بگیرد چون علاوه بر اینکه فعالیت کودک را محدودتر می‌کند ممکن است همراه با کمبود ریزمغذی‌ها نیز باشد.

2- مکمل یاری در این کودکان مساله مورد بحثی است. هرچند در غالب مواقع ممکن است یک ترکیب مولتی‌ویتامین به این کودکان داده شود، مطالعاتی حاکی از اثربخشی برخی از مکمل‌ها در مقادیر نسبتاً بالاتر در معلولیت‌های ذهنی خاص (مانند فلج مغزی یا نشانگان داون) بوده اند. در این مورد حتماً از یک متخصص تغذیه با تجربه در این زمینه جویا شوید. 

3- کودکان معلول نیز همانند افراد تندرست به معاینات دوره‌ای نیاز دارند تا هم از نبود سوءتغذیه و دیگر مشکلات اطمینان حاصل شود و هم روند رشد و پیشرفت جسمی- روانی آنها ارزیابی شود.

4- نیاز به محبت: و سرانجام کودک معلول نیز همچون افراد تندرست (و من پا را از این هم فراتر می‌گذارم و می‌گویم مانند هر آفریده‌ای!) نیازمند «محبت» است. تولد یک کودک معلول واکنش‌های مختلفی را در خانواده‌ها پدید می‌آورد که متاسفانه طرد کردن کودک یکی از آنها است. نباید کودک را که نه به خواست خود به دنیا آمده و نه به خواست خود معلول شده است، به جرم «گناهِ ناکرده» مجازات کرد. فرقی نمی‌کند «بهره هوشی» کودک چقدر باشد، تردیدی نداشته باشید که «بی‌مهری» و «محبت» هردو را با تک تکِ یاخته‌هایش حس می‌کند. از کودک معلول می‌باید با محبت مراقبت شود و با روی خوش به او غذا داده شود. مطمئن باشید با این روش اثر مراقبت‌های تغذیه ای بر وضعیت جسمی‌و روانی کودک دوچندان می‌شود.

 

برچسب ها: تغذبه کودک، تغذیه کودکان معلول، نکات مفید برای تغذیه کودکان معلول، سلامت کودکان معلول، مکمل یاری در کودکان معلول تعداد بازديد: 1163 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز