Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 01:54

7
مهر
ميان وعده های عالی برای مدرسه

ميان وعده های عالی برای مدرسه

شما می‌توانید برای ترغیب فرزندتان به خوردن میوه، راه‌های جدیدی ابداع کنید.

سعيده نوباوه

 

داشتن تغذیه سالم برای رشد جسمی و ذهنی هر کودکی ضروری است. علاوه بر این، کودکی سن سرمایه‌گذاری برای آینده است. بدین معنا که تغذیه سالم در این دوران از ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها نظیر دیابت، فشارخون بالا، سرطان، مشکلات قلبی و اضافه وزن جلوگیری می‌کند. میان وعده یکی از عناصر اصلی یک برنامه غذایی خوب است. در ادامه تلاش می‌کنیم مواد غذایی مفید و سهل‌الوصولی را که می‌توان از آنها به عنوان یک میان وعده در مدرسه استفاده کرد به شما معرفی کنیم. 

میوه‌ها و سبزیجات
بیشتر میان وعده‌هایی که کودکان مصرف می‌کنند باید از گروه میوه‌ها یا سبزیجات باشد، زیرا کودکان در حالت عادی گرایش کمتری به مصرف این مواد دارند. میوه‌ها و سبزیجات احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و فشار خون بالا را کاهش می‌دهند و حاوی مقادیر کافی مواد مغذی ضروری نظیر ویتامین‌های A، C و فیبر هستند. ممکن است تعیین میوه‌ها و سبزیجات تازه به عنوان میان وعده‌ای که کودک از آن در مدرسه استفاده کند کمی دشوار به نظر رسد. اما با برنامه ریزی صحیح و در نظر گرفتن موادی که ماندگاری بیشتری دارند می‌توان به این هدف دست یافت. همچنین برخی تصور می‌کنند هزینه این نوع میان وعده‌ها زیاد است در حالیکه اگر کمی به قیمت سایر تنقلاتی که فرزند شما در طول روز مصرف می‌کند دقت کنید متوجه خواهید شد که قیمت میوه و سبزیجات نه تنها از آنها بیشتر نیست، بلکه گاه کمتر هم می‌شود.
میوه دارای قند طبیعی است در نتیجه کودکان عموما طعم آن را دوست دارند. سعی کنید از اضافه کردن شکر به میوه‌ها خودداری کنید. همچنین لازم نیست میوه حتما به شکل تازه مصرف شود. میوه‌های کنسروی و خشک شده نیز گزینه‌های خوبی هستند. از جمله میوه‌ها و سبزیجاتی که می‌توان از آنها به عنوان یک میان وعده مناسب استفاده کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سیب، موز، نارنگی، پرتقال، گلابی، انگور، گریپ فروت، کیوی، کلم بروکلی، هویج، گل کلم، کرفس، خیار، کدو و گوجه فرنگی. شما می‌توانید برای ترغیب فرزندتان به خوردن میوه، راه‌های جدیدی ابداع کنید. تهیه اسموتی، سالاد میوه یا مخلوط کردن میوه با کمی ماست میوه‌ای کم چرب از جمله این نوآوری‌ها است. 

غلات سالم
هرچند که بسیاری از کودکان در طول روز غلات بسیاری مصرف می‌کنند، اما اکثر این غلات در قالب مواد غذایی ناسالم، مانند بیسکویت، کیک و غلات صبحانه شیرین هستند که اکثر آنها نیز دارای مقادیر زیادی قند و شکر تصفیه شده هستند. در نتیجه ضرری که این مواد برای کودک دارند بیش از خاصیت آنان است. بهتر است کودکان از غلات کامل که حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است بیشتر استفاده کنند و مصرف قند و چربی را کاهش دهند. نان سبوس‌دار، چوب شور، کراکر، ذرت بوداده بدون چربی، و غلات صبحانه بدون قند گزینه‌های خوبی برای میان وعده هستند. می‌توان برای تنوع بیشتر، این مواد را با هم ترکیب کرده و یا هریک از آنها را به همراه کره بادام زمینی مصرف کرد.

لبنیات کم چرب
یکی از ضروری ترین مواد در برنامه غذایی هر کودکی، لبنیات است. لبنیات منبعی بسیار خوب از کلسیم هستند که در رشد و تقویت استخوان‌ها تاثیر بسیاری دارند. اما توجه داشته باشید که لبنیات پرچرب حاوی چربی‌های اشباع شده زیادی هستند. این چربی‌ها منجر به افزایش وزن و بسته شدن تدریجی رگ‌ها در دوران بزرگسالی می‌شوند. اگر می‌خواهید از قلب و استخوان‌های فرزندتان به طور همزمان محافظت کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای مصرف فرزندتان، لبنیات کم چرب خریداری کنید. ماست، خصوصا ماست میوه‌ای یکی از محبوب‌ترین میان وعده‌های کودکان است. از آنجا که این نوع ماست‌ها در طعم‌های متنوعی در بازار موجودند، کودکان معمولا به آنها علاقه زیادی دارند. همچنین بسته‌بندی آنها به گونه‌ایست که می‌توان از آن به عنوان یک میان وعده در مدرسه استفاده کرد. اما هنگام انتخاب ماست میوه‌ای توجه داشته باشید که میزان شکر آن زیاد نباشد. همچنین بهتر است ماست کم چرب باشد. پنیر نیز میان وعده محبوبی است که امروزه با توجه به افزایش تنوع آنها در بازار، استقبال بیشتری از آن می‌شود. اما در مورد پنیر نیز باید نکاتی را یادآور شد. پنیرهای موجود عموما چرب و شور هستند. به همین دلیل تلاش کنید گزینه‌هایی را انتخاب کنید که کم چرب و کم نمک هستند. در غیر اینصورت، ضرری که پنیر به فرزند شما خواهد رساند بیشتر از منفعتش خواهد بود. 

نوشیدنی‌های مناسب

آب
آب بهترین نوشیدنی برای کودکان در مدرسه است. در واقع آب باید انتخاب اصلی کودکان برای رفع تشنگی باشد. آب علاوه بر رفع تشنگی، هیچ گونه قند یا کالری اضافی ندارد. همچنین هزینه آن نیز ناچیز است. اگر فرزند شما عادت به نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین نظیر آب میوه یا نوشابه دارد، باید هر چه زودتر از این عادت صرف نظر کرد. شاید نوشیدن آب به جای آب میوه در آغاز کمی دشوار باشد، اما به تدریج کودک به آن عادت خواهد کرد.

شیر کم چرب یا بدون چربی
شیر مواد ضروری بدن کودکان نظیر کلسیم و ویتامین D را فراهم می‌کند. اما مانند ماست و پنیر، شیر نیز باید کم چرب یا به طور کلی بدون چربی باشد. اگر قصد طعم دار کردن شیر را دارید، از اضافه کردن شکر زیاد به آن خودداری کنید.

آب میوه
آب میوه باید 100 درصد طبیعی باشد، در غیر اینصورت مصرف آن به کودکان پیشنهاد نمی‌شود. آب میوه طبیعی دارای ویتامین‌های متنوعی است که بدن کودک به آنها نیاز دارد. اما آب میوه‌های موجود در بازار که غیر طبیعی نیز هستند در اغلب موارد دارای شکر اضافه و گاه رنگ‌های مصنوعی هستند که همین نکته این نوشیدنی را به یک نوشیدنی مضر تبدیل می‌کند. کودکانی که آب میوه‌های مصنوعی مصرف می‌کنند میل کمتری به مصرف نوشیدنی‌هایی نظیر آب و شیر دارند. همچنین اینگونه کودکان در صورت ادامه این روند در آینده دچار اضافه وزن خواهند شد.

 

برچسب ها: ميان وعده كودك، ميان وعده مدرسه، تغذيه در مدرسه، تغذيه كودك، پيشنهادهای غذای كودك در مدرسه تعداد بازديد: 1410 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز