Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 11:01

9
آبان
بهترین ميان‌وعده برای مدرسه

بهترین ميان‌وعده برای مدرسه

میان‌وعده‌ای مناسب است كه بتواند مقداری از انرژی، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن نوجوانان را تامین كند.

بهارك آقاپور؛ دانشجوی كارشناسی ارشد، دانشگاه بین الملل شهید بهشتی

 

مصرف مواد غذایی در سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام، نیاز بدن كودكان و نوجوانان را به انرژی و مواد غذایی ضروری برای رشد ذهنی و جسمی تامین نمی‌كند و برای دریافت مقادیر كافی از كالری و ریز مغذی‌های مفید، نیاز به میان‌وعده‌های غذایی سالم وجود دارد.

میان‌وعده خوب برای دانش آموزان در مدرسه
همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و با توجه به اهمیت تغذیه كودكان و نوجوانان در سنین مدرسه، یكی از دغدغه‌های والدین  مساله میان‌وعده غذایی برای بچه‌ها است. میان‌وعده غذای مختصری است كه باید در بین وعده‌های اصلی غذایی مصرف شود و زمان مصرف آن باید به‌گونه‌ای باشد كه حداقل یك ساعت با وعده غذایی اصلی فاصله داشته باشد تا باعث بی‌اشتهایی كودك نسبت به وعده اصلی نشود. تحقیقات نشان داده‌اند كه قرار دادن یك میان‌وعده مناسب و مغذی در برنامه غذایی روزانه دانش آموزان، می‌تواند بر كارایی حافظه كوتاه مدت، میزان توانایی در یادگیری و به دنبال آن بر پیشرفت تحصیلی آنها اثر مثبت داشته باشد. میان‌وعده‌ای مناسب است كه بتواند مقداری از انرژی، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن نوجوانان را تامین كند. 

تنقلات پر‌چرب و یا پرشكر مانند چیپس، شیرینی، كیك، بیسكویت، شكلات، سوسیس، كالباس و... قطعا میان‌وعده‌های مناسبی نیستند، زیرا این مواد‌ غذایی فقط كالری و چربی اضافی را به رژیم غذایی تحمیل می‌كنند و باعث ایجاد سیری كاذب در دانش آموزان می‌شوند. پس چنین غذاهایی با میزان مواد مغذی كم نباید به‌طور روزانه در منوی غذایی كودكان و نوجوانان انتخاب شوند. میان‌وعده خوب، سالم و مغذی شامل انواع متنوعی از سبزیجات و میوه‌های تازه است كه علاوه بر داشتن قند طبیعی حاوی برخی از ویتامین‌ها و املاح نیز می‌باشد.

همچنین آجیل و مغز دانه‌ها و تنقلاتی مانند نخودچی، كشمش، خرمای خشك، توت خشك و انجیر خشك، پسته و بادام، اسنك سویا، كیك خانگی تهیه شده از میوه و غلات كامل به همراه شیر، ساندویچ تهیه شده در منزل مثل كوكو و كتلت، ساندویچ نان و پنیر و گردو، انواع برگه میوه‌ها، میوه‌های تازه و سبزیجات خرد شده مانند هویج و خیار و گوجه‌فرنگی، بهترین میان‌وعده‌ها برای دانش‌آموزان در مدرسه محسوب می شوند. بهتر است این مواد غذایی ضمن تهیه  در منزل، به صورت‌های جذاب و مورد علاقه كودكان نیز بسته بندی شوند.

 

برچسب ها: میان وعده دانش آموزان، تغذیه مدرسه، میان وعده مدرسه، تغذیه کودک در مدرسه، تغذیه و کودک تعداد بازديد: 1239 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز