Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:03

18
آذر
بهترين مكان برای خواب كوچولوها

بهترين مكان برای خواب كوچولوها

پس از مدتی، ناگزیر فرزند شما باید به تخت خواب خود نقل مکان کند.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 


در ماه‌های اولیه پس از تولد فرزندتان، شاید از نظر شما یک سبد کوچک مناسب‌ترین محل برای خواب او باشد زیرا هم حمل آن و هم کودک در آن راحت است. نوزادان از مکان‌های محصور برای خواب بیشتر خوششان می‌آید. اگر دور آنها خالی باشد، احساس ناراحتی به آنها دست می‌دهد و هر چه شما سعی کنید فرزندتان کمتر ناراحت شود، بهتر است. اکثر کودکان تا سن 4 الی 5 ماهگی این حالت را دارند. پس از آن میل آنها به خوابیدن در سبد از بین می‌رود. 

کیسه خواب برای نوزاد

اگر فرزند شما خیلی در خواب تکان می‌خورد یا عادت دارد لگد بزند، می‌توانید او را در یک کیسه خواب کوچک بخوابانید. این کیسه‌های خواب به گونه‌ای هستند که فقط پاهای کودک در آن قرار می‌گیرد و دست‌های او آزاد است. زمانی که فرزند شما کمی ‌بزرگ‌تر شود، یاد می‌گیرد چگونه زیپ‌های کیسه خواب را خودش باز کند.

به همین دلیل ممکن است کیسه خواب در سنین بالاتر برای کودک کاربرد چندانی نداشته باشد، اما به هر حال کیسه خواب تا چند ماه اولیه برای خواب کودک گزینه بسیار مناسبی است. با وجود کیسه خواب، کودک در ننو یا تخت خود احساس راحتی بیشتری می‌کند. شما می‌توانید این کیسه‌ها را به صورت آماده خریداری کنید یا آنها را خودتان تهیه کنید. در خرید یا تهیه آنها باید به فصل ضخامت پارچه توجه داشته باشید.

همچنین سعی کنید پارچه‌ای را انتخاب کنید که در ماشین لباسشویی قابل شست و شو باشد. از آنجا که به احتمال زیاد فرزند شما به کیسه خوابش وابسته خواهد شد، بهتر است اگر به سفر یا خانه شخص دیگری برای خواب می‌روید، کیسه را حتما همراه خود ببرید.

خوابی آرام 

یکی از مهم‌ترین عناصر یک خواب راحت برای کودک، پرده‌هایی ضخیم و ترجیحا تیره رنگ است که از نفوذ نور به داخل اتاق جلوگیری می‌کند. می‌توانید برای ظاهر بهتر اتاق، از یک زیر پرده ای ضخیم استفاده کنید و روی آن را با پرده معمولی بپوشانید. برنامه خواب کودکان با بزرگسالان هماهنگ نیست. آنها برای خواب به طبیعت متکی هستند.

با روشن شدن هوا، بدن آنها نیز خود به خود از خواب بیدار می‌شود. در تابستان، حتی ممکن است فرزندتان ساعت 4:30 صبح هم از خواب بیدار شود. احتمالا شما با این بی‌خوابی‌ها زمانیکه فرزندتان در طول شب شیر می‌خورد، آشنا هستید و به آن عادت دارید، اما حالا وقت آن است که کمی ‌به فکر خود باشید و خواب‌های آرام شب را از سر گیرید.

شما باید کاری کنید که فرزندتان تا زمانی که از نظر شما مناسب است بخوابد. با نصب پرده‌ای ضخیم و جلوگیری از نفوذ نور به اتاق، فرزند شما تا زمانیکه پرده‌ها کنار زده شوند راحت می‌خوابد. دوره REM در خواب نوزادان دو برابر بزرگسالان است. همچنین طول مدت خواب کودکان کوتاه‌تر از والدین است و آنها چندین بار در طول شب از خواب بیدار می‌شوند.

کوچک بودن معده آنها نیز باعث می‌شود در طول شب چندین بار گرسنه شوند. در نتیجه برای خوردن غذا یا شیر از خواب بیدار می‌شوند. اگر شما خوش شانس باشید، فرزندتان در طول شب خوب می‌خوابد، اما معمولا نوزادان تا چند ماه اول تفاوت بین شب و روز را درک نمی‌کنند و این به معنای بی خوابی برای شما است. عادت کردن به فرزند تازه متولد شده و برنامه خواب او احتیاج به زمان دارد.

به عنوان یک مادر، علاوه بر تغییرات فیزیکی که در اثر بارداری و زایمان برای شما به وجود آمده است، شما دچار تغییرات احساسی زیادی نیز خواهید شد. حس مسئولیت در چند روز اول برای هر مادری کاملا ملموس است و ممکن است حتی برخی مادران را نیز اذیت کند. همین امر ممکن است بر رفتار کلی شما و تعاملاتتان با سایرین نیز تاثیر گذار باشد.

خوابیدن در تخت

پس از مدتی، ناگزیر فرزند شما باید به تخت خواب خود نقل مکان کند. به همین دلیل باید به فکر عادت دادن فرزندتان به تخت خودش باشید. اگر فرزندتان، روزها در تخت خود می‌خوابد، خواباندن او در تخت خودش در طول شب، کار خیلی سختی نخواهد بود. برای کنترل هر چه بهتر کودک، می‌توانید از دستگاه‌های مخصوصی که در بازار موجود هستند استفاده کنید.

چند شب اول، شما خیلی حساس خواهید بود و در طول شب احتمالا چندین بار برای کنترل او به او سر خواهید زد، اما به تدریج این حساسیت طبیعی شما کمتر خواهد شد. 

خواباندن کودک

نوزادی که تازه متولد شده است، باید رو به پشت و بدون بالش بخوابد. برخی کودکان در طول شب تکان نمی‌خورند در حالیکه برخی دیگر مدام تکان می‌خورند و دست و پای خود را حرکت می‌دهند. اگر نوزاد خیلی اهل تکان خوردن نیست، یک پتو برای او کافی است. اگر هوا گرم است، بهتر است پتو نازک باشد.  فراموش نکنید که یک پتوی تا شده معادل دو پتو محسوب می‌شود.

دو پتو برای گرم نگهداشتن کودک بسیار موثرتر است، زیرا هوا بین دو لایه پتو حفظ می‌شود. پوشاندن بیش از حد کودک باعث می‌شود بدن او خیلی گرم شود و کودک اذیت شود. گرمای بیش از حد خطر مرگ کودک در رختخواب را نیز افزایش می‌دهد. در عین حال سرما نیز برای او آزاردهنده است. پس بهتر است در این مورد افراط و تفریط نکنید. سعی کنید همیشه دمای اتاق را متعادل نگه دارید و از پوشاندن بیش از حد کودک نیز بپرهیزید، البته میزان پوشاندن کودک بستگی به آب و هوای کلی منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید نیز دارد.

 

برچسب ها: خواب کودک، خواباندن کودک، تخت خواب کودک، کیسه خواب برای نوزاد، محل خواب کودک تعداد بازديد: 1920 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز