Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 16:18

21
شهریور
بردن کودکان به گالری‌ رفتار فرهنگی است

بردن کودکان به گالری‌ رفتار فرهنگی است

نوزاد چندین ماهه وقتی همراه والدینش به محیط گالری می‌آید بر رفتارهای آینده او تأثیر خواهد داشت و به نظرم والدین نیز باید نوزاد خود را به این رفتار عادت دهند.

سعید فلاح‌فر؛ منتقد و کارشناس هنری

 

کودکان باید گالری گردی را همچون ورزش، موسیقی و دیگر مناسبات اجتماعی از بچگی تجربه کنند.

قطعاً کودکان باید با فرهنگ گالری گردی از همان سنین پایین آشنا شوند و این رفتار فرهنگی را همچون ورزش، موسیقی و دیگر مناسبات اجتماعی یاد بگیرند.

البته معتقدم در دوران جنینی و نوزادی نیز رفتارهای فرهنگی هنری توسط انسان فراگیری می‌شود همچنان که می‌گویند جنین دررحم مادرش به موسیقی گوش می‌دهد و بر رفتارهای آینده او تأثیر خواهد داشت.

نوزاد چندین ماهه نیز وقتی همراه والدینش به محیط گالری می‌آید بر رفتارهای آینده او تأثیر خواهد داشت و به نظرم والدین نیز باید نوزاد خود را به این رفتار عادت دهند.

وقتی کودک به سنین ۳ یا ۴ سالگی می‌رسد دارای قدرت تخیل و استدلال می‌شود و به همین دلیل حساسیت‌های جدیدی پیش می‌آید و طبیعتاً باید کودک را به نمایشگاه‌هایی ببریم که باعث ترس و اضطراب در او نشود برای مثال نمی‌توان کودک را به نمایشگاهی برد که عکس جنازه‌های جنگ را نمایش می‌دهد چون تبدیل به کابوس کودک خواهد شد بنابراین وقتی کودک به سن درک و فهم می‌رسد باید نمایشگاه را برای او انتخاب کرد.

روانشناسی و تربیت کودک محدوده‌هایی برای والدین تعریف می‌کند که ارتباطی به سبک نقاشی و مجسمه ندارد و آن چیزی که می‌تواند کودک را با زیبایی شناسی آشنا کند برای او مؤثر خواهد بود.

این روال عادی در عالم هنر است برای مثال تماشای فیلم و سریال و تئاتر رنج سنی دارد بنابراین ما نیز نمی‌توانیم کودکان را به هر نمایشگاهی ببریم.

البته دسته بندی و محدودیت تماشای آثار هنری برای کودکان بر اساس سبک‌های هنری نیست.

والدین نیز هیچوقت مسائل و دغدغه‌های اجتماعی را برای کودکان خود تشریح نمی‌کنند و از زاویه دید کودکان، مسائل را مطرح می‌کنند.

حضور در گالری‌ها نباید برای کودکان ممنوع باشد اما باید حواسمان به آنها باشد.

این موضوع به تنبلی گالری‌دار و والدین برمی گردد و به جای اینکه مشکل را حل کنیم، نگرانیم کودک به تابلو برخورد کند یا خوراکی در دستش به زمین بیفتد و به دلیل تنبلی خودمان، گالری رفتن را ممنوع می‌کنیم.

طبیعتاً این موضوع پسند من و خیلی‌ها نیست. کودکان موجوداتی هستند که انرژی می‌طلبند و ما موظفیم به عنوان بزرگتر برای آنها وقت و انرژی بگذاریم، بنابراین جایی که حضور کودکان مانعی ندارد، باید حضور داشته باشند.

کودکان باید در موزه‌ها نیز حضور داشته باشند و در محیط موزه‌ها خوش بگذرانند. چه کسی گفته است کودکان باید در موزه‌ها ساکت باشند؟

اجازه دهید شلوغ کنند چون والدین و بزرگ‌ترها آن‌ها را کنترل و مدیریت می‌کنند، نه اینکه چون کودکان شلوغ می‌کنند نباید به موزه ایران باستان بیایند.

 

برچسب ها: بردن کودکان به گالری‌، کودک و گالری، فرهنگ گالری گردی، گالری گردی، رفتار فرهنگی کودکان، رفتار فرهنگی هنری، بردن کودک به نمایشگاه، کودک و نمایشگاه، تماشای آثار هنری در کودکان تعداد بازديد: 323 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز