Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 01:54

29
شهریور
تقویت حس كنجكاوی كودك (2)

تقویت حس كنجكاوی كودك (2)

بخش دوم- کودکان از بدو تولد علاقه‌مند به یادگیری هستند و حس کنجکاوی آنها همیشه همراه آنها است. کودکان اشتیاق عجیبی برای کشف امور و کسب تجربیات جدید دارند.

 

 به کتابخانه محله خود سری بزنید

سعی کنید هر چند وقت یکبار فرزندتان را به کتابخانه محله خود ببرید و با او برای یافتن پاسخ سوالاتش و یا احیانا سوالات خود شما، همکاری کنید.

کتاب پنجره‌ای است که یک دنیای دیگر را به شما نشان می‌دهد. کودکان اگر از همان سنین کم با کتابخانه‌ها آشنا شوند و به کتاب نزدیک شوند، در آینده نیز کتاب خوانان بهتری می‌شوند و بهتر می‌توانند از فواید کتاب در زندگی خود بهره‌مند شوند. پس از ورود به کتابخانه، اجازه دهید فرزندتان هر کتابی را که دوست دارد انتخاب کند. متخصصان معتقدند نوع کتابی که کودکان برای خواندن انتخاب می‌کنند مهم نیست. مهم این است که آنها بتوانند با کتاب ارتباط برقرار کنند و از خواندن آن لذت ببرند.

 خلاقیت فرزندتان را با پرسیدن سوالاتی با پاسخ‌های طولانی و تفصیلی بیشتر تحریک کنید 

به این گونه سوالات نمی‌توان فقط پاسخ «آری» یا «خیر» داد. مثلا نظر فرزندتان را راجع به فیلمی‌که اخیرا با هم دیدید بپرسید. یا از او راجع به احساسش نسبت به مدرسه و دوستانش سوال کنید. این گونه سوالات باعث تقویت قوه استدلال کودک می‌شوند و به او کمک می‌کنند او بتواند احساساتش را بهتر کشف و توصیف کند. در عین حال شما نیز می‌توانید با پرسیدن اینگونه سوالات راحت‌تر به دنیای درون فرزندتان راه پیدا کنید.

 محیطی جذاب برای فرزندتان فراهم کنید 

برای مثال نوزادان دوست دارند به دیوارهای خانه خیره شوند و اشیای متحرک اطرافشان را با چشم دنبال کنند. برای تحریک حس کنجكاوی فرزندتان، می‌توانید به دیوار روبروی او چند تابلوی رنگی نصب کنید یا بالای سر او چند عروسک موزیکال قرار دهید. از اسباب بازی‌های سالم و جذاب برای ارضای این حس در فرزندتان استفاده کنید.

سعی کنید هر چند وقت یکبار اسباب بازی‌ها را با اسباب بازی‌های قبلی یا جدید جایگزین کنید تا از جذابیت آنها کاسته نشود.

 ذوق فرزندتان را کور نکنید 

سعی کنید بفهمید چه چیزی توجه او را جلب کرده است و سپس راه درست برای پاسخ به کنجکاوی او را فراهم کنید، مثلا اگر فرزند شما در حال بازی با خاک گلدان است، گلدان را از دسترس او خارج کنید، اما یک جایگزین مناسب برای او فراهم کنید. مقداری خاک را در یک شیشه یا کیسه پلاستیکی بریزید تا او بتواند اجزای درون آن را کشف کند.

اگر او دوست دارد پس از غذا از لیوانش بر روی زمین آب بریزد، او را به آشپزخانه یا حمام منتقل کنید تا هم او بتواند کنجکاوی خود را ارضا کند و هم شما اعصابتان ناراحت نشود.

 فرزندتان را به انجام فعالیت‌های متنوع تشویق کنید و وسایل آن را فراهم کنید 

برای مثال برخی اسباب بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کودک با آنها فقط می‌تواند یک بازی خاص را انجام دهد، اما وسایلی از قبیل جعبه‌ها، آب، خاک، قوطی و... می‌توانند در راستای خلاقیت و تخیلات فرزند شما مورد استفاده قرار گیرند. برای بازی با این وسایل به فرزندتان امر و نهی نکنید.

اجازه دهید او هر طور که دوست دارد از این وسایل برای بازی استفاده کند. اجازه دهید راهنمای فرزندتان در این گونه موارد، حس کنجکاوی ذاتی او باشد.

 

 

 برای خواندن بخش اول- تقویت حس كنجكاوی كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خلاقیت در کودکان، حس کنجکاوی کودک، احساس کنجکاوی در کودکان، استدلال کودک، حس کنجکاوی فرزندان تعداد بازديد: 613 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز