Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 22:38

29
شهریور
تقویت حس كنجكاوی كودك (1)

تقویت حس كنجكاوی كودك (1)

بخش اول- کودکان از بدو تولد علاقه‌مند به یادگیری هستند و حس کنجکاوی آنها همیشه همراه آنها است. کودکان اشتیاق عجیبی برای کشف امور و کسب تجربیات جدید دارند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

 کودکان از بدو تولد علاقه‌مند به یادگیری هستند و حس کنجکاوی آنها همیشه همراه آنها است. کودکان اشتیاق عجیبی برای کشف امور و کسب تجربیات جدید دارند. هر چه حس کنجکاوی کودک بیشتر باشد، یادگیری او نیز بیشتر و بهتر خواهد بود. تحریک و تقویت حس کنجکاوی فرزندتان، یکی از بهترین راه‌های آموزش به او است.

اطلاعاتی که کودک از این طریق کسب می‌کند، در طول زندگی همواره همراه او خواهد بود. والدین یا پرستاران لازم نیست فرزندشان را «مجبور کنند» کنجکاو و علاقه‌مند به یادگیری باشند. تحقیقات نشان می‌دهند کنجکاوی در صورتی برای کودک سازنده و مفید است که ناشی از یک حس درونی باشد نه یک فشار بیرونی.

در صورت وجود این حس درونی است که کودک به یادگیری اشتیاق پیدا می‌کند و در نتیجه عملکردش در مدرسه و سایر محیط‌های آموزشی بهبود پیدا می‌کند. کنجکاوی حسی است که همه کودکان با آن متولد می‌شوند. کودکان با اشتیاقی خاص برای کشف عملکرد امور مختلف در دنیای اطرافشان پا به این جهان می‌گذارند.

یک نوزاد از بدو تولد به صداها، چهره‌ها و اشیای جذاب اطرافش عکس‌العمل نشان می‌دهد. کودک 8 ماهه جغجغه خود را تکان می‌دهد و آن را در درون دهان خود می‌گذارد تا عملکرد آن را کشف کند. کودک نوپا با زحمت زیاد یک چهارپایه را به میز تلفن نزدیک می‌کند تا بتواند به تلفن دسترسی پیدا کند و حس کنجکاوی خود را ارضا کند.

یک کودک 2 ساله تلاش می‌کند با پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند مادرش بفهمد بزرگ و خانم بودن چه حسی دارد. در ادامه شما با چند راهکار برای تقویت و تحریک حس کنجکاوی فرزندتان آشنا می‌شوید.

الگو باشید

سعی کنید خودتان نیز با کنجکاوی به محیط اطراف خود بنگرید. با فرزندتان به پیاده‌روی بروید و در طول مسیر، به آسمان، درختان، پرنده‌ها و... با اشتیاق و کنجکاوی بنگرید و در رابطه با آنها با فرزندتان صحبت کنید.

 پیرو فرزندتان باشید

اگر فرزندتان به امور خاصی علاقه‌مند است و نسبت به آنها کنجکاوتر است، شما نیز سعی کنید در کشف ماهیت آن امور به فرزندتان کمک کنید و به این حس در او پاسخ صحیح بدهید، مثلا اگر فرزندتان به حشرات علاقه‌مند است، برای او در رابطه با جانوران چند کتاب تهیه کنید و امکان مشاهده آنها را از نزدیک برای او فراهم کنید. به سوالات فرزندتان پاسخ‌هایی ساده و روشن دهید.

همچنین برای پاسخ، به سن و میزان درک و فهم او نیز توجه داشته باشید. پاسخ‌هایی که شما به یک کودک سه ساله می‌دهید، از لحاظ شکلی و محتوایی باید با پاسخی که به یک کودک 12 ساله می‌دهید متفاوت باشد، اما فرزند شما در هر سنی که قرار دارد، قبل از دادن پاسخ به او، نظر خود او را در رابطه با پاسخ سوالش جویا شوید.

اگر شما پاسخ صحیح را نمی‌دانید خیلی صادقانه این مسئله را به فرزندتان بگویید. اشکالی ندارد شما پاسخ یکی از سوالات فرزندتان را ندانید. قرار نیست همه ما از همه چیز آگاه باشیم. در این صورت برای پیدا کردن پاسخ می‌توانید فرزندتان را همراهی کنید و از افراد یا منابع دیگر پاسخ صحیح را جویا شوید. اتفاقا این امر به رشد خود شما هم کمک خواهد کرد...

 

 

برای خواندن بخش دوم- تقویت حس كنجكاوی كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودکان، کودکان کنجکاور، کودکان مشتاق، کنجکاوی در کودکان، کودکان علاقه مند، کودکان و کنجکاوی تعداد بازديد: 822 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز