Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 09:53

27
تیر
كاهش سن مصرف سیگار به 10 سال (2)

كاهش سن مصرف سیگار به 10 سال (2)

كاهش سن مصرف سیگار به 10 سال، وضعیت نگران کننده‌ای است و باید آن را جدی گرفت. این حادثه، سلامت کودکان و نوجوانان کشور را تهدید می‌کند و باید هرچه زودتر پیگیری شود.

نادر قلمبر یك متخصص علوم روانشناسی است كه وضعیت فعلی آسیب‌های اجتماعی را نگران كننده می‌خواند: این وضع شوخی بردار نیست، زمانی سن شیوع سیگار در نوجوانان بین ۱۶ تا ۱۷ سالگی بود و الان به ۱۰ سالگی رسیده و این آسیبی است که نوجوانان و جامعه ما را تهدید می‌کند.

این روان شناس با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی عاجل مسئولان برای حل آسیب‌های اجتماعی، افزایش سطح توقع نوجوانان در سال‌های اخیر، فقر و فاصله طبقاتی را از عوامل زمینه‌ساز رشد آسیب‌های اجتماعی می‌داند و می‌گوید: متأسفانه برخی آمارهای موجود از وجود جمعیت 11 میلیون نفری زیر خط فقر در کشور حکایت دارند که ما تنها توانایی تامین نیازهای اولیه آن‌ها در سطح «بخور و نمیر» را داریم.

وی با بیان اینکه باید پذیرفت آسیب‌های اجتماعی در کشور زیاد شده است می‌افزاید: موضوع آسیب‌های اجتماعی در کشور به اندازه‌ای جدی شده است که در صورت بی توجهی به آن ممکن است به بحران بینجامد؛ این در حالی است که امروز با مواردی از این آسیب‌ها از جمله گرایش جوان‌ها به مواد مخدر، گرایش به الکل، ازدیاد ارتباطات زنان متاهل با پسران جوان و مردان متاهل با دختران، بی‌کاری، فقر، عدم احساس امنیت و عدم خوشبینی جوان‌ها به آینده و مواردی از این دست روبرو هستیم.

قلمبر با اشاره به لزوم کاهش فاصله اغنیا و فقرا در جامعه، می‌گوید: در شرابط فعلی طبقه وسیعی از جامعه از دسترسی به امکانات، محروم هستند و امروز از یک سو به واسطه افزایش سطح توقع نوجوانان و از سوی دیگر به دلیل بیشتر شدن فاصله طبقاتی در جامعه، با قشری از نوجوان‌ها و جوان‌ها روبرو هستیم که برای فرار از شرایط موجود، دست به مصرف مواد مخدر می‌زنند تا از دنیای واقعی دور شوند و متاسفانه این مواد را به راحتی در فاصله كمتر از پنج دقیقه می‌توانند به دست بیاورند.

امروزه مصرف دخانیات و مواد مخدر به یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه امروز ما تبدیل شده است، با وجود هشدارهای مختلف پزشکی-بهداشتی و برخوردهای قانونی، هر روز تعدادی از جوانان زندگی خود را درگیر مصرف این مواد می‌کنند.

در عین حال هنوز اراده محکمی ‌برای ریشه کن کردن مواد دخانی در کشور شکل نگرفته و آن گونه كه علیرضا محسنی تبریزی، استاد دانشگاه و جامعه شناس تاكید می كند: متاسفانه در کشور ما نبود اراده جدی برای اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در استفاده از دخانیات در میان نسل جوان کشور شده است؛ به گونه‌ای که وقتی یک نوجوان ۱۳ساله اراده می‌کند که با پول اندک خود از نزدیکترین و کوتاه‌ترین مسافت سیگار تهیه کند؛ شرایط برای وی فراهم است.

در حالی که این موضوع در برخی ایالت‌های آمریکا که بیشترین تولید سیگار را در کشورشان دارند؛ امکانپذیر نیست و جوانان زیر ۲۱ سال تنها با داشتن کارت‌های ویژه با هزینه‌ای سنگین می‌توانند چنین امکانی را برای خود فراهم کنند.

به گفته این كارشناس اگر شرایط به همین شكل ادامه یابد در آینده نزدیك ایران با سونامی سرطان و آسیب‌های مرتبط با مصرف دخانیات نظیر مواد مخدر و... مواجه می شود و برای جلوگیری از این اتفاق همه باید دست به دست هم بدهند. همه یعنی دولتی‌ها و غیر دولتی‌ها و مردم و مسوولان و من و تو و .... !   

 

 

برای خواندن بخش اول -كاهش سن مصرف سیگار به 10 سال- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عوارض سیگار، استعمال دخانیات، کودک و سیگار، کودک و دخانیات، سن مصرف سیگار، بیماری های ناشی از سیگار، کاهش سن سیگار کشیدن تعداد بازديد: 628 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز