Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:53

27
تیر
كاهش سن مصرف سیگار به 10 سال (1)

كاهش سن مصرف سیگار به 10 سال (1)

بالاخره روند كاهشی سن مصرف سیگار و دخانیات در كشور به مرز 10 سال رسید و سیگار را همراه قمقمه آب و دفتر نقاشی و مداد رنگی به دبستان‌های كشور رساند! اما چرا؟

ورود سیگار به دنیای كودكانه!

 

10 سالگی برای نسل من یعنی یك دانش‌آموز كلاس چهارمی‌كه تازه یك سال است ضرب و تقسیم و جدول ضرب را یاد گرفته و هنوز با خیلی چیزها غریبه است.

این در حالی است كه 10 ساله‌های نسل امروز خیلی وقت است تحت تاثیر ماهواره و اینترنت و شبكه‌های اجتماعی با آسیب‌های اجتماعی دست به گریبان اند.

براستی باور كردنی نیست اما آمارهای تكان دهنده در سال‌های اخیر آنقدر شیب نزولی و سیر كاهشی داشته‌اند كه حالا به مرز 10 سالگی رسیده‌اند.

كاهش سن اعتیاد، بزه كاری، تن فروشی و حالا تجربه سیگار و دخانیات هر یك گامی‌ بلند است كه جامعه را به سمت ورطه‌های تاریك آسیب‌های اجتماعی می‌رساند و صدای زنگ‌های هشدار را در جامعه به صدا در می‌آورد.

هشداری كه خیلی وقت است با دیدن دانش آموزان دختر و پسری كه در راه رسیدن به مدرسه یا بازگشت در كوچه و خیابان و پارك‌ها سیگار دود می‌كنند به صدا درامده است و ما كه شاهد هر روزه این اتفاق‌ها هستیم از كنار آن به راحتی می‌گذریم بدون آنكه بپرسیم به راستی در جامعه چه اتفاقی دارد می‌افتد؟!

قانون فروش محصولات دخانی به افراد کمتر از 17 سال را ممنوع کرده است و هرگونه فروش محصولات دخانی ازسیگار گرفته تا قلیان به این گروه سنی ممنوع است.

با این حال آمارها حکایت از استعمال دخانیات توسط 3 درصد از افراد کمتر از 15 سال جامعه دارد. یعنی 5درصد از پسران کمتر از 15سال و یک درصد از دختران کمتر از 15سال مصرف کننده دخانیات هستند.

"صادق" در یکی از خیابان‌های مرکزی تهران باجه مطبوعاتی دارد و بیشتر از این که روزنامه و مجله بفروشد سیگار می‌فروشد.

او می‌گوید: بیشترین سود ما از فروش نخی سیگار است مشتری سیگار نخی بیشتر جوان‌ها و نوجوان‌ها هستند و اغلب هم گذری از ما سیگار می‌خرند.

به خصوص بچه‌های دبیرستانی و نوجوانان مدرسه‌ای که هر بار چند نخ سیگار می‌خرند و باهم مصرف می‌کنند. صادق می‌گوید: در چند سال اخیر تعداد دخترهای سیگاری هم زیاد شده است.

ژست استقلال و بزرگ شدن در دختران جوان و تأثیر دوستان چندان تفاوتی با پسران در انگیزه‌های گرایش به مواد دخانی ندارد.

آمار گرایش به سیگار نشان می‌دهد گرچه میل به استفاده از سیگار در سنین بالاتر توسط مردان کاهش یافته است، اما گرایش به سیگار در زنان و نوجوانان در مقابل افزایش یافته است.

آمارهای رسمی ‌وزارت بهداشت حکایت از دود شدن سالانه 50 میلیارد نخ سیگار در کشور دارد که با حسابی سرانگشتی و احتساب هر نخ سیگار 200تومان، میزان سرمایه‌ای که سالانه در کشور دود می‌شود به رقم 10 هزار میلیارد تومان در سال می‌رسد.

رقمی‌ که به گفته مسئول دبیرخانه ستاد کنترل دخانیات باید دو تا سه برابر آن(معادل 30 هزار میلیارد تومان) را برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات هزینه کرد.

اعداد و ارقامی ‌نجومی‌که فارغ از مشکلات و بیماری‌های جسمی‌، روحی و اجتماعی مصرف دخانیات برای افراد، هر شنونده‌ای را به فکر فرو می‌برد.

براساس بررسی‌های صورت گرفته در جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات صحنه‌های مصرف دخانیات در فیلم‌های سینمایی از20 تا 30 تا ثانیه در هر فیلم در 10 سال گذشته به 90 ثانیه در هر فیلم رسیده است و در حالی که کشورهای دیگر صحنه‌های مصرف دخانیات در فیلم‌های قدیمی ‌را سانسور می‌کنند در کشور ما استعمال دخانیات توسط هنرپیشه‌های نقش اول 10 برابر نسبت به گذشته رشد داشته است.

همه این‌ها شاید سبب شده است كه نوجوانان و جوانان ایرانی تحت تاثیر قرار بگیرند و به تجربه كردن و مصرف سیگار رو بیاورند. تجربه‌ای كه این روزها دارد بچه‌های ده ساله را هم درگیر می‌كند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -كاهش سن مصرف سیگار به 10 سال- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عوارض سیگار، استعمال دخانیات، مصرف سیگار، دود سیگار، سن مصرف دخانیات، سن سیگار کشیدن، کودک و سیگار، کودک و دخانیات تعداد بازديد: 791 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز