Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 21:45

1
خرداد
شب‌های خیس كودك (2)

شب‌های  خیس كودك (2)

گاهی اوقات شرایط روحی- روانی موجب شب‌ادراری یا تشدید آن می‌شود.

 

چند نكته برای جلوگیری از شب‌ادراری كودكان

از حساسیت خود بكاهید

یكی از بزرگ‌ترین تأثیرات شب‌ادراری روی كودكان، جنبه عاطفی آن است؛ بنابراین شما و سایر افراد خانواده باید روی حساسیت كودك خود متمركز شوید. معمولاً كودكان بزرگ‌تر بیشتر مورد ملامت و سرزنش قرار می‌گیرند؛ بنابراین حفظ آرامش و شرمنده نكردن كودك در این مواقع،‌ اهمیت بیشتری دارد.

 میزان دانش و آگاهی خود را بالا ببرید

باید میزان اطلاعات خود را در مورد علل شب‌ادراری افزایش داده و دانش خود را به دیگران نیز انتقال دهید و اطرافیان خود را متقاعد كنید كه شب‌ادراری، وضعیتی است كه نباید با حساسیت اطرافیان و نزدیكان در فرد تشدید شود.

 آگاهی كودك خود را افزایش دهید

باید در مورد این وضعیت با كودك خود حرف بزنید و علل آن را مشخص كنید؛ شاید آنها از سایر كودكان چیزهایی شنیده‌اند كه باعث شده درك نادرستی از شب‌ادراری داشته باشند. بنابراین بعد از آنكه مسأله را به‌طور شفاف برای او توضیح دادید، روش‌های درمانی را نیز برایش بازگو كنید. او باید بداند كه این مسأله بسیار شایع است و می‌توان با تمركز آن را برطرف كرد.

به پزشك مراجعه كنید

گاه برخی از شب‌ادراری‌ها در اثر عدم تشخیص درست بیماری‌ها ایجاد می‌شوند. در صورت تشخیص درست بیماری، به كمك پزشك آن را درمان كنید تا مشكل شب‌ادراری كودك شما حل شود. انواع مختلفی از شب‌ادراری‌ها، به شیوه‌های درمانی متفاوتی نیاز دارند.

شب‌ادراری اولیه با شب‌ادراری ثانویه فرق دارد. شب‌ادرای اولیه هیچ‌گاه در اثر بیماری كودك بروز نمی‌كند و در شب‌ادراری ثانویه كودك بر مثانه‌اش كنترل دارد؛ ولی شروع به خیس كردن جایش می‌كند. در هر صورت بهتر است مورد را با پزشك متخصص كودكان در میان بگذارید؛ زیرا در بیشتر موارد، شب‌ادراری‌ها به نحوی به مشكلات (روحی و جسمی) مربوط می‌شوند.

 واقعیت‌ها را چك كنید

قبل از آنكه نگرانی‌هایتان راجع به شب‌ادراری‌های كودك‌تان شروع شود، بهتر است به سن او توجه داشته باشید. اگر سن كودك شما بسیار كم است، مدت زمان بیشتری باید صرف حل این مشكل شود. اگر كودك شما بیشتر از پنج سال دارد و به این مشكل دچار است، بهتر است كمی فكر كنید كه آیا در میان سایر افراد خانواده و همسرتان شخص دیگری نیز به این اختلال دچار بوده است یا خیر؟

گاهی اوقات همین كار ساده از آشفتگی‌های كودك یا نوجوان شما و خودتان می‌كاهد. علاوه بر موارد ذكرشده، به تعداد دفعاتی كه كودك شما دچار شب‌ادراری می‌شود نیز توجه كنید. برخی كودكان شب‌ها بعد از تماشای فیلم‌های ترسناك و یا پشت سر گذاشتن یك روز پراسترس و پرتنش دچار شب‌ادراری می‌شوند.

 شب‌ادراری كودك خود را بزرگ‌تر از آن چیزی كه هست جلوه ندهید.

البته كاملاً مشخص است كه شما می‌خواهید به كودك خود كمك كنید تا هم او و هم شما از یك خواب راحت و آرام شبانه لذت ببرید؛ بدون آنكه صبح ‌آشفتگی و ناراحتی به بار آید؛ اما نگرانی‌ها و خواسته‌های شما نباید باعث اشتباه شود و كار غلطی انجام دهید. اجازه ندهید این موضوع در خانواده‌تان تبدیل به یك معضل بزرگ شود.

 بگذارید كودك‌تان خودش موضوع را با شما در میان بگذارد

اگر كودك‌تان رختخوابش را خیس كرده است، خواهر، برادر و یا كسی از افراد خانواده نباید بلند اعلام كند كه: «او دوباره رختخوابش را خیس كرده». بهتر است شرایطی را به وجود ‌آورید كه كودك‌تان بتواند در سكوت و آرامش موضوع را با شما در میان بگذارد.

 گوش به زنگ باشید

شما در مقام پدر یا مادر كودك موظفید به علائم هشداردهنده توجه كنید. اگر شب‌ادراری باعث خجالت كشیدن بسیار زیاد كودك شما می‌شود، این موضوع می‌تواند در‌ آینده تمام زندگیش را تحت تأثیر قرار دهد. گاه شب‌ادراری زنگ خطری برای افسردگی محسوب می‌شود.

در صورت بروز علائم زیر در كودك خود، به پزشك متخصص مراجعه كنید: ‌تغییرات فاحش اشتهای كودك (كم‌اشتهایی یا پراشتهایی ناگهانی)،‌ ترس از برخورد با دیگران،‌ بی‌علاقگی به انجام فعالیت‌های مرتب روزانه، بی‌میلی به بودن در كنار دیگران،‌ گریه كردن‌های بی‌مورد و خشونت ‌ نوسانات اخلاقی،‌ مشكلات مربوط به خواب از دست دادن كنترل مثانه در طول روز،‌ تشدید شب ادراری‌ها.

 به موارد روحی و روانی نیز توجه داشته باشید

گاهی اوقات شرایط روحی- روانی موجب شب‌ادراری یا تشدید آن می‌شود. (طلاق، مرگ، تماشای فیلم‌های ترسناك) در چنین مواقعی با سپری شدن آن دوره خاص، مشكل شب‌ادراری كودك نیز برطرف می‌گردد. در صورتی كه كودك شما در اثر مشكلات عاطفی و روحی دچار وضعیت شب‌ادراری شده است، به پزشك متخصص مراجعه نمایید تا موارد و مسائلی كه فرزند او را از نظر روحی آزار می‌دهد، شناسایی شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- شب‌های  خیس كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شب‌ادراری كودكان، تأثیرات شب‌ادراری روی كودكان، شب ادراری ها، بیماری شب ادراری، کودکان و شب ادراری، شب‌ادراری ثانویه، شب‌ادراری كودك تعداد بازديد: 549 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز