Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:54

1
خرداد
شب‌های خیس كودك (1)

شب‌های  خیس كودك (1)

كودكانی كه شب‌ادراری دارند، به هیچ‌وجه نباید تنبیه فیزیكی شوند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

برای آنكه از شب‌ادراری كودك خود جلوگیری كنید، راه سختی در پیش دارید؛ چرا كه این اتفاق شب‌هنگام و بدون اراده و اختیار او روی می‌دهد. این مسأله در میان كودكان كمتر از شش سال متداول است. كودكان توانایی‌های متفاوتی در كنترل مثانه خود در طول شب دارند و اینكه یك كودك چهار ساله گاهی در خواب رختخواب خود را خیس كند، امری طبیعی است.

این موضوع گاه در نوجوانان نیز بروز می‌كند و برای جلوگیری از آن باید روش دلسوزانه توأم با مهربانی را در پیش گرفت. كودكانی كه شب‌ادراری دارند، به هیچ‌وجه نباید تنبیه فیزیكی شوند.

 علل و نشانه‌ها

علل شب‌ادراری هنوز كاملاً مشخص نیست. بیشتر كودكانی كه دچار این اختلال می‌شوند، در یكی از بستگان نزدیك‌شان نیز چنین وضعیتی وجود دارد یا قبلاً داشته است. گاهی اوقات شب‌ادراری در اثر یك مشكل جدی پزشكی مثل دیابت، كم‌خونی و بیماری صرع ایجاد می‌شود.

خروپف كردن و توقف تنفس در حین خواب (حبس نفس) یكی از دلایل عدم توانایی كودك برای نگاه داشتن ادرار است كه بزرگ شدن غده لوزه حلقی باعث بروز آن می‌شود. سایر عوامل مثل عفونت دستگاه ادراری، یبوست شدید و یا آسیب‌دیدگی نخاع از عوامل دیگر شب‌ادراری هستند، ولی در عین حال بسیاری از كودكان هیچ یك از مشكلات فوق را ندارند.

برخی كودكان در اثر بروز برخی بیماری‌های روانی دچار وضعیت شب‌ادراری می‌شوند. راه تنفس اندك، احساس آشفتگی در اثر تحقیر شدن، ترس از تنبیه و . . . از نظر روانی به تشدید مسأله كمك می‌كند. در چنین مواقعی باید استرس كودك خود را كاهش دهید. مثلاً پتوهای بیشتری روی تخت او پهن كنید. در این شرایط، كوچك‌ترین كارها می‌تواند كمك بزرگی به حل مسأله كند.

درمان معمولی شب‌ادراری

داروهای بسیاری برای این موضوع پیشنهاد می‌شوند؛ مثل بارهنگ و جعفری برخی مكمل‌های سودمند جهت رفع شب‌ادراری عبارتند از: ‌ مكمل‌های كلسیم و منیزیم كه گرفتگی مثانه را كنترل می‌كند. ‌مولتی‌ویتامین و املاح كه باعث كاهش استرس می‌شوند. ‌ پتاسیم كه باعث تعادل سدیم بدن می‌شود   ویتامین A كه عملكرد ماهیچه مثانه را متعادل می‌كند. روی كه عملكرد مثانه را بهبود بخشیده و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌كند.

یك قاشق عسل: برخی از پدرو مادرها ادعا می‌كنند خوردن یك قاشق چایخوری عسل صبح و شب باعث بهبود شب‌ادراری می‌شود. البته در این باره نظریات مختلفی وجود دارد و بسیاری خلاف آن را باور دارند. پژوهشگران بر این باورند كه مواد موجود در عسل می‌تواند به حفظ آب بدن كمك كند و به فرد آرامش دهد. مصرف یك قاشق چایخوری صبح و شب هیچ آسیبی به بدن نمی‌رساند و حتی می‌تواند در كنار سایر داروها مورد استفاده قرار گیرد.

سایر روش‌ها

در اغلب كودكانی كه شب‌ادراری دارند، مشكل از آنجا شروع می‌شو كه مثانه با بدن به خوبی ارتباط برقرار نمی‌كند. ما انسان‌ها به‌طور طبیعی اگر نیاز به تخلیه مثانه در حین خواب داشته باشیم، بدن‌مان از خواب بیدار می‌شود و قبل از آنكه خود را خیس كنیم، به دستشویی می‌رسیم. اما در كودكانی كه دچار شب‌ادراری می‌شوند، این سیستم به درستی عمل نمی‌كند.

در ضمن، بیشتر كودكان مبتلا خواب‌های بسیار سنگینی دارند؛ در برخی كودكان این موضوع تا صبح به هنگام بیداری، حس نمی‌شود. به كمك برخی ساعت‌های زنگی كه كودك قبل از خواب می‌پوشد، به هنگام احساس رطوبت بسیار اندك می‌توان از این مسأله جلوگیری كرد، به این ترتیب كه با مقدار كمی رطوبت صدای زنگ بلند شده و كودك از خواب می‌پرد و برای تخلیه مثانه‌اش راهی دستشویی می‌شود.

هدف از ساخت این دستگاه این است كه كودك بعد از چند بار استفاده مكرر به آن عادت كند، و بدون وجود آن نیز برای ادرار به دستشویی برود. در صورتی كه خواب كودك بسیار سنگین باشد، صدای زنگ، سایر افراد خانواده را بیدار خواهد كرد و آنها كودك را بیدار می‌كنند. اگر كودك شما در اثر بیماری خاصی مثل دیابت و انواع آلرژی‌های خاص دچار شب‌ادراری شده است، درمان بیماری كمك زیادی به رفع شب‌ادراری می‌كند.

اگر مصرف نوعی داروی خاص سبب خواب‌آلودگی او شده است، خودتان زود به زود او را به دستشویی ببرید یا اینكه با مشورت پزشك او داروی دیگری را جایگزین كنید تا كمتر دچار خواب‌آلودگی شود. گاهی اوقات مسیر دستشویی تا اتاق خواب طولانی است و شب هنگام با خاموش كردن چراغ‌ها كودك از طی كردن این مسیر در تاریكی گریزان می‌شود. در چنین مواقعی می‌توان با تغییر محل خواب كودك و روشن نگاه داشتن برخی لامپ‌ها این مشكل را برطرف كرد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- شب‌های  خیس كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان شب ادراری کودک، شب ادراری کودک، جلوگیری از شب ادراری کودک، کودک و شب ادراری، پیشگیری از شب ادراری کودک، کودکان شب ادرار، علل و نشانه‌ها شب ادراری تعداد بازديد: 555 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز