Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:33

4
مرداد
كوچولوهای شیرین زبان (2)

كوچولوهای شیرین زبان (2)

بخش دوم- كودك شما به صداهایی كه از شما ایجاد می‌شود، توجه می‌كند و گوش می‌دهد. او تلاش می‌كند كه برخی از صداها را خودش ایجاد كند و شما نیز می‌توانید در این فرایند به او كمك كنید.

 

یك اسباب‌بازی كه قبلا جلوی دیدش بود را بردارید و آن را پنهان كنید و بعد به او كمك كنید تا آن را پیدا كند.

وقتی كه چیزی به شما می‌دهد و یا وقتی كه چیزی را به شما نشان می‌دهد، در مورد آن با او صحبت كنید. مثلا به او بگویید: «تو به من كتاب دادی، ممنونم، بیا با هم عكساشو نگاه كنیم.»

 از 12 ماهگی تا 15 ماهگی

در این ماهها كودك خردسال شما استفاده از كلمات را آغاز می‌كند. اغلب كودكان در این سن حدود 25 كلمه را می‌شناسند و می‌فهمند. او به شما یك اسباب‌بازی می‌دهد و تقریبا می‌تواند تمام آن چیزهایی كه از او می‌خواهید را نشان‌تان دهد حتی اگر نتواند كلمه مخصوص آن چیز را بگوید، باز هم به چیزهایی كه می‌خواهد اشاره می‌كند و زمزمه‌هایش بیشتر می‌شود می‌توانید به كودك‌تان كمك كنید تا كلمات بیشتری بگوید مثلا:

با او حرف بزنید و از كلماتی مثل فنجان، آب میوه، عروسك و... استفاده كنید و به كودك خود فرصت بدهید تا این اسامی را تكرار كند.

از كودك خود سوال كنید و تصاویر داخل كتابها را نشانش بدهید و باز هم به فرزندتان فرصت و زمان كافی بدهید تا اسم هر كدام را بگوید.

وقتی كه اسم آن چیزی كه می‌بیند را به درستی بگوید، به او لبخند بزنید و برایش دست بزنید و جمله خوشایندی‌ نیز در این رابطه به او بگویید.

 بین 15 ماهگی تا 18 ماهگی

كودك شما از حالت‌ها و رفتارهای پیچیده‌تری استفاده می‌كند تا با شما و دیگران ارتباط برقرار كند. به او كمك كنید تا دایره لغاتش را وسعت ببخشد. او دست شما را می‌گیرد و می‌گوید كه می‌خواهد برایش كتاب بخوانید شما به كودك خود كمك می‌كنید تا بهتر و راحت‌تر حرف زدن را یاد بگیرد مثلا:

در مورد چیزهایی كه كودك‌تان بیشتر دوست دارد با او حرف بزنید و به او فرصت بدهید تا هر چیزی كه دوست دارد به شما بگوید. در مورد تمام كارهایی كه هر روز انجام می‌دهید از او سوال بپرسید، «امروز دوست داری كدام لباس را بپوشی؟» یا «آب میوه می‌خواهی یا شیر؟»

باز هم به او كمك كنید مثلا وقتی‌كه می‌گوید «توپ» به او بگویید: «این توپ قشنگ و قرمز توست.»

بازی‌هایی كه دوست دارد را با او انجام دهید و سعی كنید در بازی‌های‌تان مكالمه بیشتری داشته باشید.

 از هجده ماهگی تا دو سالگی

 كودك شما قادر است كلمات را كنار هم بچیند و جمله‌های كوتاه بسازد مثل «ماشین رفت» یا «آب میوه می‌خوام» پیشرفت زبانی او بیشتر می‌شود و شما می‌توانید به او كمك كنید تا مهارت‌های ارتباطی‌اش بیشتر شود: از كودك خود بخواهید تا به شما كمك كند مثلا به او بگویید كه فنجانش را روی میز بگذارد یا جوراب‌هایش را بیاورد.

كم‌كم آهنگ‌ها و ترانه‌های شاد كودكانه را به او یاد بدهید. با او كتاب بخوانید. او را تشویق كنید با دوستان و سایر افراد خانواده حرف بزند. می‌توانید با او تلفن بازی كنید. الكی به او زنگ بزنید و با هم تلفنی حرف بزنید.

مهارت‌های كلامی كودك شما از 2 سالگی تا 3 سالگی رشد بیشتری می‌كند و جملات را به صورت كامل‌تر بیان می‌كند. او می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و شما به او گفتن اسم و فامیلیش را یاد می‌دهید.

عددها، شكل‌ها و اندازه‌ها را به او یاد می‌دهید. از كودك خود بخواهید تا به شما قصه بگوید. باز هم از قصه‌ها و داستان‌ها استفاده كنید و نقش قهرمانان قصه‌ها را با هم ایفا كنید و به یادگیری‌های او بیفزائید.

 

 

برای خواندن بخش اول- كوچولوهای شیرین زبان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رفتار کودکان، کودکان و اسباب بازی، حرف زدن در کودکان، کلمات در کودکان، صحبت کردن در کودکان، لغات در کودکان تعداد بازديد: 1151 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز