Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 15:26

4
اردیبهشت
کودکانی که دارو نمی خورند (2)

کودکانی که دارو نمی خورند (2)

اگر کودک شما بد دارو می‌خورد، می‌توانید از پزشک بخواهید فراورده‌های دارای غلظت بیشتر دارو را که طبعاً حجم کمتری از آنها باید مصرف شود برای کودکتان تجویز کند.

 

از او بخواهید جایی را که قرص روی زبان گذاشته می‌شود نشان دهد و سپس با یک جرعه بزرگ آب وانمود کند که قرص مانند پینوکیو وارد شکم نهنگ شده است!

حالا باید خوردن قرص را تمرین کنید. بگذارید بلعیدن تکه‌ای کوچک از هویج، سیب یا آب نبات را تمرین کند. این قطعه باید از قرص واقعی کوچکتر باشد. کم کم اندازه قطعه را افزایش دهید و در هر مرحله او را تشویق کنید. سپس یک قرص مولتی ویتامین جویدنی را به قطعات کوچک تقسیم کنید و از کودک بخواهید هر قطعه را جداگانه ببلعد.

دفعه بعد در زمان سرماخوردگی کودک با تجویز پزشک، یک قرص جویدنی سرماخوردگی کودکان را به چند قطعه تقسیم کنید و بگذارید کودک قطعه را جداگانه ببلعد. در دفعات بعد در زمان بیماری کودک، بلعیدن قرص کامل را توسط کودک تجربه کنید.

 رفتار مناسب حین خوردن دارو

در زمان خوراندن دارو به کودک جوری رفتار نکنید که کودک احساس کند دارو بدمزه است. از او به خاطر دادن دارو عذرخواهی نکنید. به او نگویید: «از اینکه باید دارو رو بخورید متأسفم؟». او را تهدید نکنید که اگر دارویش را نخورد به پزشک اطلاع می‌دهید. به او بگویید که شما و پزشک می‌خواهید به او کمک کنید تا بهبودی پیدا کند، سرفه‌هایش خوب شود، سردردش کاهش پیدا کند و ...

استفاده از قطره‌چكان

شربتها و قطره‌ها را می‌توانید با استفاده از یک قطره چکان یا سرنگ داخل گونه یا روی زبان کودک بریزید تا کمتر طعم آن را حس کند. مراقب باشید در حین این کار، دارو وارد ریه کودک نشود؛ موقع گریه یا حرف زدن کودک، این کار را نکنید.

 شربت و قطره

شربت‌ها و قطره‌ها را در جای خنک (یخچال) نگهداری کنید (البته در صورتی که نوشته‌های برچسب روی شیشه دارو این اجازه را به شما می‌دهد). این فراورده‌های دارویی در صورتی که خنک باشند، کودک طعم بد آنها را کمتر حس خواهد کرد.

مخلوط قطره با آب میوه با نظر پزشك

در صورتی که پزشک یا داروساز به شما اجازه داد، شربت یا قطره را با آب میوه یا شیر مخلوط کنید و به کودک بخورانید. قرص‌ها را هم می‌توانید خرد کرده با مقداری فالوده سیب، مربا یا آب میوه مخلوط کنید و به کودک بدهید. باز هم تأکید می‌شود حتماً قبل از این کارها، نظر پزشک یا داروساز را در مورد آن جویا شوید زیرا ترکیب برخی داروها ممکن است با این اقدامات تغییر یابد یا جذبشان کم شود.

 اشكال و طعم مختلف دارو

هر فرم دارویی ممکن است با اشکال و طعم‌های مختلف توسط شرکت دارویی تولید و عرضه شود. دقت کنید مثلاً کودک شما شربت استامینوفن کدام شرکت دارویی و با چه طعمی را راحتتر می‌خورد و در مراجعه به پزشک این مطلوب یا نامطلوب بودن طعم دارو را به پزشک یا داروساز یادآوری کنید تا حتی الامکان همان را برای کودک تجویز کند.

 داروهای تركیبی

اگر کودک شما بد دارو می‌خورد، در زمان ویزیت این نکته را به پزشک یادآوری کنید تا حداقل داروهای لازم را برای کودک تجویز کند. برای برخی بیماریها ممکن است چند دارو را با هم ترکیب و به شکل یک فرآورده تولید شده باشد. مثلاً قرص سرماخوردگی کودکان حاوی سه داروی مختلف «کلروفنیرامین»، «پسودوافدرین» و «استامینوفن» است.

اگر پزشک به جای تجویز هر سه این داروها که خوردن هر یک از آنها، جدالی پایان ناپذیر را برای خانواده به ارمغان خواهد آورد، قرص مذکور را تجویز کند، مشکل شما با کودک خیلی کمتر خواهد بود.

 تجویز حجم كمتر دارو

داروها با غلظتهای متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند. اگر کودک شما بد دارو می‌خورد، می‌توانید از پزشک بخواهید فراورده‌های دارای غلظت بیشتر دارو را که طبعاً حجم کمتری از آنها باید مصرف شود برای کودکتان تجویز کند.

 نكته

در پایان یادآوری و تاکید این نکته مهم است که : «در مورد دادن هر دارویی با هر روشی به کودک، حتماً نظر پزشک کودکتان را جویا شوید» و «به کودک بیاموزید که قرص، آب نبات نیست و شربت، آب میوه نیست و مصرف اینها حتماً باید با اجازه والدین باشد.»

 

 

 

برای خواندن بخش اول- کودکانی که دارو نمی خورند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرماخوردگی کودک، خوردن دارو در کودکان، خوردن قرص در کودکان، شربت و قطره در کودکان، طعم مختلف دارو، داروهای تركیبی کودکان، پزشک کودکتان تعداد بازديد: 1060 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز