Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 08:40

20
بهمن
بازی های فكری كودكان (2)

بازی های فكری كودكان (2)

به كودك خود آموزش دهید كه اسباب بازی‌های او چگونه كار می‌كنند و آنها را خاموش و روشن كنید. با این روش كودكان یاد می‌گیرند مشكلات‌شان را خودشان حل كنند. اگر پس از تلاش زیاد، كودك موفق به حل مساله نشد او را در حل مساله یاری كنید.

رشد مغز كودك
برای رشد مغز كودك حتما نیازی به وسایل مختلف نیست، گاه همین ابزار آموزشی متفاوت كودك را خسته می‌كند و كنجكاوی او را از بین می‌برد. در حالی‌كه برای یادگیری، كنجكاوی و اعتقاد از لزومات زندگی است. اگر كودك شما از سرگرم شدن با كتاب خسته شده است می‌توانید حتی آن را با یك ظرف آب سرگرم كنید، صدای شرشر آب، یادگیری كودك را تقویت می‌كند و در عین حال هم برای مادر و هم كودك لذت‌بخش است. 

اجازه دهید كودك همه چیز را تجربه كند
بگذارید ظرف ماست را به زمین بیندازد و دستان خود را ماستی كند و پس از اینكه او ظرف را به زمین انداخت، به او بگویید كه وای ظرف را انداختی حالا مجبوریم همه جا را تمیز كنیم و ظرف را به جای اول خود بازگردانیم. تا زمانی كه كودك شما خود این كارها را انجام ندهد، نمی‌تواند، آن را لمس و احساس كند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد والدینی كه دائم به كودكان خود امر و نهی و بُكُن، نَكَن می‌كنند زبان این كودكان دیرتر تكامل می‌یابد، دیرتر به حرف می‌افتند و كم‌هوش‌تر خواهند بود.

بگذارید مشكلاتش را خودش حل كند
به كودك خود آموزش دهید كه اسباب بازی‌های او چگونه كار می‌كنند و آنها را خاموش و روشن كنید. با این روش كودكان یاد می‌گیرند مشكلات‌شان را خودشان حل كنند. اگر پس از تلاش زیاد، كودك موفق به حل مساله نشد و واقعاً ناامید شد، تلاش او را تحسین و او را در حل مساله یاری كنید.

رابطه خواب و چاقی 
از آخرین باری كه فردی به شما گفته برو بخواب چقدر می‌گذرد، 8 سال، 10 سال و یا بیشتر . . . اگرچه با شنیدن این حرف خیلی عصبانی می‌شدید، ولی این بهترین كاری است كه می‌توانستید انجام دهید. بسیاری از افراد  اكثر شب‌ها برنامه‌ریزی می‌كنند ساعت 10 شب بخوابند، ولی همیشه آن را فراموش می‌كنند و زودتر از ساعت 11/30 شب به رختخواب نمی‌روند.

زمان خواب یكی از محدود چیزهایی است كه می‌توان آنرا كنترل كرد. به‌طور معمول ما زمانی بیدار می‌شویم كه اجتماع ما را به بیداری مجبور می‌كند. مثلا بیدار می‌شویم تا به محل كار برویم و بنابراین زمان بیدار شدن ما تقریباً خارج از كنترل ما است، ولی زمان خواب را می‌توانیم كنترل كنیم. محدودیت و محرومیت از خواب تاثیر قابل توجهی در افزایش وزن دارد. عدم توازن هورمون‌ها اشتها را افزایش و احساس سیری را كاهش می‌دهد.

مرحله REM آخرین چرخه یك خواب كامل است و در صورتی كه چرخه خواب شما كامل نشود، دچار اضافه وزن می‌شوید؛ چرا كه كالری زیادی در این زمان از خواب می‌سوزانید. كمبود خواب میل به خوردن غذاهای پرچرب و یا كربوهیدرات‌ها را افزایش و متابولیسم بدن را كاهش می‌دهد. مشخص كنیدكه زمان بیدار شدن شما از خواب چه موقع است.

سپس 5 زمان 90 دقیقه‌ای و یا در مجموع 7/30 ساعت از آن را در نظر بگیرید. هر چرخه كامل حدوداً 90 دقیقه است و هر فردی حداقل به 5چرخه خواب نیاز دارد. ساعت زنگدار و یا تلفن همراه خود را تنظیم كنید كه زمان به خواب رفتن شما را یادآوری كند ولی به یاد داشته باشید مجدداً آن را برای بیدار شدن از خواب نیز تنظیم كنید.

 

 

برای خواندن بخش اول -بازی های فكری كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تربیت کودک، بازی کودک، رابطه خواب و چاقی کودک، رشد مغز كودك، تجربه کردن کودک تعداد بازديد: 797 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز