Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:25

12
بهمن
ورزش کودک در تابستان

ورزش کودک در تابستان

در مورد نوع فعالیت ورزشی در کودکان باید دقت زیادی را در مورد شدت ورزش به کار برد، زیرا فعالیت ورزشی با شدت زیاد می‌تواند بر رشد قدی کودکان اثر زیانباری داشته باشد و برای کودکان اغلب فعالیت ورزشی با شدت متوسط توصیه می‌گردد.

گفتگو: فاطمه استیری

 

محمد حضوری؛ دانشجوی دكترای تغذیه، نیز در این‌باره گفت: «دوره زمانی سه ماهه تعطیلات تابستان، دورانی طلایی برای فعالیت‌های بدنی در کودکان می‌باشد. در این دوره کودکان فارغ از مشغله‌های مربوط به درس، مدرسه و تکالیف مربوط به آنها می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح والدین به فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی مناسبی بپردازند».

در این دوره برخی والدین ترجیح می‌دهند کودکان خویش را برای فعالیت ورزشی در اماکنی نظیر باشگاه‌های ورزشی و تحت نظر مربی مناسبی قرار دهند، ولی بیشتر والدین به دلایلی از این کار خودداری می‌كنند و فعالیت ورزشی کودکان آنها در تابستان، به فعالیت‌هایی با دوستان در پارک‌ها، فضاهای شهری و یا کوچه‌ها منتهی می‌گردد. اگرچه هر دو نوع فعالیت برای رشد و بالندگی کودکان ضروری است، اما انجام فعالیت ورزشی تحت نظر یک مربی و در فضایی مناسب، برای کودکان ترجیح داده می‌شود». 

وی افزود: «در مورد نوع فعالیت ورزشی در کودکان باید دقت زیادی را در مورد شدت ورزش به کار برد، زیرا فعالیت ورزشی با شدت زیاد می‌تواند بر رشد قدی کودکان اثر زیانباری داشته باشد و برای کودکان اغلب فعالیت ورزشی با شدت متوسط توصیه می‌گردد. به عنوان مثال انجام تمرینات با وزنه در کودکان و نوجوانان باید تنها زیر نظر مربی و با شدت و برنامه‌ای تعیین شده صورت گیرد تا بتوان از اثرات مفید آنها بر بدن استفاده نمود».

دكتر حضوری، در مورد نحوه تغذیه کودکانی که اقدام به ورزش می‌نمایند، گفت: «باید این نکته را متذکر شد که در کودکان زیر 18 سال، مصرف هیچ نوع مکملی توصیه نمی‌گردد و تنها در شرایط خاص و تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه می‌توان برخی مکمل‌های تغذیه‌ای نظیر برخی ویتامین‌ها را برای آنها توصیه نمود.

بر این اساس در تنظیم برنامه غذایی روزانه یک کودک در فصل تابستان باید دقت زیادی در تنوع مواد غذایی مصرفی به کار برد تا نیازهای کودک به ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها تامین گردد. در صورت رعایت این اصل و با توجه به اینکه فعالیت ورزشی در طول تابستان بیشتر جنبه تفریحی دارد و در سطح حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد، تامین نیاز کودک از طریق یک برنامه غذایی متعادل و به کمک میان‌وعده‌های مغذی به خوبی امکانپذیر خواهد بود».

وی در پایان، تنها نکته‌ای را که ممکن است از دید والدین و یا متخصصین پوشیده بماند، مبحث نیاز به آب در کودکان دانست.

 

برچسب ها: ورزش کودک، سلامت کودک، تغذیه کودک در تابستان، اوقات فراغت کودک، ورزش کودک در تابستان تعداد بازديد: 853 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز